Bananhäst

F

februari

Hejhej,
har en femåring därhemma som har blivit hur sne som helst åt höger. Hon har alltid haft lättare i höger varv, men nu har hon verkligen böjt sig åt höger. När man rider i vänster varv springer hon i princip med huvudet utåt och kroppen inåt. Även i höger varv går hon så böjt att man tror att man ska skrapa i ytterskänkeln i staketet. Känns som att hon "flyr" högerskänkeln hela tiden, jag har verkligen koncentrerat mig på det men kan inte komma på vad jag gör för fel själv. :o

Så nu undrar jag om någon har några tips på övningar? Inget "rid mycket i vänster varv" för det har jag gjort en längre period och inte märkt någon skillnad alls.
Evigt tacksam om någon vill hjälpa till :bow:

Sv: Bananhäst

Ta ut en Equiterapeut

Haft precis samma problem med min häst

Många hästar har ofta problem i korsbandet som ger dessa "symtom".. sök om det på internet, SI leden.

Min häst e mycket bättre efter besök av Et samt mycket markjobb osv.

Så böjd skall inte en häst vara, det låter som att något snarare är fel. Ta ut någon som kan kolla igenom hästen och rätta till eller diagnostisera eventuella snedheter eller problem.

Hon kanske är halt och försöker avlasta ett ben eller högre upp i kroppen. Har man såna problem och de blivit värre så fortsätt inte nöta på hästen. Far till en veterinär, om inget hittas då, ta ut en ET.

Hon kanske är halt och försöker avlasta ett ben eller högre upp i kroppen. Har man såna problem och de blivit värre så fortsätt inte nöta på hästen. Far till en veterinär, om inget hittas då, ta ut en ET.

Precis, veterinär först, sedan ev alternativ behandling av ET/kiro/massör. OCH, kolla upp dig själv, du kanske är sned i din kropp?

Och sedan - skaffa tränarhjälp om du inte redan har.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: lytesout95
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 570
Senast: hastis1234
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur