Bananer till hästar?

alazzi

Trådstartare
I mitt stall är det väldigt många som ger sina hästar bananer dagligen. Det säjs att det är kalium i dem som då ska vara lugnande på hästar? Finns det belägg för att det är så? Med min aningen vilda häst så vore det ju trevligt om han kunde lugnas av lite bananer dagligen;) Eller är det helt bortkastade pengar?

Senast ändrad:
Sv: Bananer till hästar?

Jag har i alla fall hört att det ska vara bra om hästen är dålig i magen och alltså lugnar magen, men om det lugnar hästen i övrigt vet jag inte :p

Min tränare snackar gärna om en häst som de "räddade" genom att ge honom bananer med tillägget att "han äter numera som en kanin" - jag antar att han har kinkig mage - för kaniner äter väl inte banan? ;)

Hm, magnesium är det väl?

Har för mig att det diskuterades här för några år sedan, när det började bli populärt att ge magnesium som lugnande medel.

I vilket fall som helst så tror jag att vi kom fram till att man måste ge ganska många bananer per dag för att komma upp i en någorlunda Mg-giva. Ett rent tillskott är nog både enklare och billigare att ge... ;)

Har din häst magnesiumbrist?

Många bananer? Många kg bananer krävs det nog för att täcka ett mått magnesium tillskott.

*kl*

Kan tillägga att jag bara har hört om banan i "lugnande för magen"-syfte och då är det kalium som man pratar om. Stämmer nog som ni säger att om man ska ge banan för magnesiumets skull för att lugna hästen lär de få käka mycket banan..

Magnesium har jag provat att ge tidigare och det gjorde ingen som helst skillnad på hans vildhet.

Jag vet om en häst som fick foderstrupsförstoppning av just banan!

Det är ju lite kletigt så det kan lätt fastna i halsen, jag skulle aldrig ge mina hästar banan, det kan knappast ingå i deras normala foderstat!

Kalium brukar ju inte vara en bristvara i foder, men har inte samma effekt för häst som för ko.

Nu vet jag inte så mycket om innehållet i bananer men kan tänka mig att en häst behöver äta rätt många för att få i sig såna mängder att det påverkar på nåt vis...
Jag har aldrig tidigare ens tänkt tanken att hästar skulle gilla bananer men så i går hade jag ett bananskal som stack ut ut min ficka och den var intressant tyckte min lilla häst, som tog tag i det och smaskade i sig :rofl:
(kravodlad så förhoppningsvis inga otäcka kemikalier)

Så, ni som ger bananer till hästarna får de dem hela med skalet på?

Har aldrig gett min häst bananskal och skulle nog inte komma på tanken att göra det, men en skalad banan kan han få ibland eller så delar vi på en, dock så äter jag min del först :rofl:

det är magnesium som är lugnande, och det finns också i bananer.

mina hästar älskar bananer, sött och gott! men dom får inga mängder och inte varje dag, utan jag ger det som lite extra godis.

min häst gillar då inte bananer men mandariner är helsmaskiga;) Tror då inte att det går att lugna en häst med bananer om man inte ger extremt många...

Vår ger sig på bananer med skal på om man inte ser upp. Hon gillar dom (skalade får hon då!) och lite studerande upptäckte vi att bananer faktiskt var lugnande på vår häst. Kan ju vara så att det är bra för magen och som en "bieffekt" även ger ett lugn åt hela hästen. Hon får en banan om dan periodvis. :banana:
När en bekant som jobbat på stall utomlands kom hit och såg klasen med bananer i stallet undrade hon vem som fick lugnande. Tydligen mera vanligt utomlands och upplyste oss om att det mest lugnande faktiskt satt på insidan av skalet.
Hästen får ff bananer men jag pillar inte med att skrapa dom på insidan av skalet.

B.B

Hej!

På min semester i Västindien i vintras fick jag se hästarna matas med bananer och ffa bananbladen (växtens blad). Gräs fanns i mängder, men korna verkade ha företräde på det som mat, så då blidde det bananblad för pållarna- i mängder. Hästarna såg helt ok ut för att vara utomlands..

/ Lavinia

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men är det inte en aminosyra i bananen som sägs ha lugnande effekt?
Nu minns jag givetvis inte om det är tryptofan eller tyrosin (och om jag inte förlorat minnet helt har den ena lugnande effekt och den andra uppiggande).

Om det är sant eller inte lämnar jag till De vise att avgöra.

Har hört att det räknas som doping att ge hästarna bananer. Är det sant? Mina två killar älskar bananer

Banan innehåller tryptofan, som för människor ska vara lugnande. Det finns vad jag vet inga vetenskapliga studier som visar att tryptofan är lugnande för häst, men det ingår i en hel del burkar som Tryptovit, Good as Gold, Equicalm m fl. Jag tycker själv att det har funkat på min häst. Hur mycket banan man borde ge för att få effekt vet jag inte.

Jag tror nog du ska upp i stora doser för att få någon lugnande effekt.
Mina hästar älskar bananer, och får då och då som belöning eller godis. Jag ger bananerna skalade, men det har hänt att de lyckats norpa åt sig och mumsa på skal också:p

Jag blev lite fundersam varför så många hästar i ett stall behöver ha lugnande !?
Hej från hambo

Jag har i alla fall hört att det ska vara bra om hästen är dålig i magen och alltså lugnar magen, men om det lugnar hästen i övrigt vet jag inte :p

Min tränare snackar gärna om en häst som de "räddade" genom att ge honom bananer med tillägget att "han äter numera som en kanin" - jag antar att han har kinkig mage - för kaniner äter väl inte banan? ;)

Alla kaniner jag haft har ätit banan hehe :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 891
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka