T

todde

Är det någon mer än jag som är livrädd att glömma banan ? Är ju lite äldre så det kan ju vara demens:confused: . Har ni några knep att lära ut.

Sv: Banan

En grej som kommer med rutinen.
Ska jag säga som glömde banan i höstas efter 10 år på tävlingsbanan... :angel:

Gå banan flera gånger och se till att ha tid på dig när du går banan är mina tips i alla fall! :)

Lär dig hindrens färg
ex. 1:an är röd vit blå räcke o.s.v.
jag brukar också lära mig banan/vägen utan att titta på själva banan. typ mönstret som banan har. sen repetera repetera. flera ggr utan att titta. gå banan minst 2 ggr. tills du kan den utantill och blunda och säga färgerna utan att titta.

Jag tror ALDRIG jag kan banan.. men sen sitter den där iaf... så jag bara går den 2 ggr,, ojjar mej lite men vet inerst inne att jag kan den. Fast än jag alrig tror det.. men jag har lärt mej att ignorera den kännslan...

Som dem flesta säger, gå banan flera gånger och memorera den. Men ALLA kan glömma banan..

Förra året var vi sena till tävlingen, flyttade ner oss i startlistan o hann rida fram i tid men banan hade jag helt blåst bort från hjärnan:eek: När jag skulle förbereda mej, o det var en före mej så kom jag på shiit jag har inte kollat banan.. Tittade snabbt på skissen, för jag hann inte se hela rundan på den som var före. O när jag kom in så tänkte jag, jag vet inte vart första hindret är..*hjääälp*. sen såg jag den, o sen red jag bara.. kom ihåg den, fick dock ett nedslag på sista hindret..

Titta gärna på dem som rider före dig, brukar jag göra. då får jag in banan i huvvet..

Rider man bara låga klasser så brukar hinderna följa varandra ganska logiskt så hittar man bara första hindret så brukar det lösa sig, det är värre när man kommer till omhoppningen:D
Lär dig hur hinderna ser ut, oxer/räcke, färger. Det blir mycket lättare då. Och gå banan flera gånger om du känner dig osäker. Rutin och repetition är nog det enda som hjälper.

jag är oxå senil :D

ett bra tips är att inte tänka så mycket på hindrena i sig, utan mer vägarna och avstånden, istället för hindrena, typ som på träning;

stigsprång, 7 galoppsprång, räcke, högersväng, håll ut vägen, kombination, 4 glpsprång, oxer, etc...

låter mer komplicerat kanske men av någon sjuk anledning kommer jag ihåg banorna minituöst på detta sätt och behåller koncentrationen.
om man tänker på färgen och utseendet på hindren känns det som att man "kopplar bort" dem från sitt sammanhang sas och glömmer bort hur i hela friden man just skulle komma till detta "röda plank med matta under.... oj, eller, vänta, var det det röda med grind??"".

Senast ändrad av en moderator:

En gång trodde jag att jag kunde banan, innan jag insåg att oxern jag skulle hoppa stod på fel håll:D
Men kom snabbt på att det var ett annan hinder jag skulle hoppa ;)

Jag är alltid skitskraj att jag ska glömma banan, så... jag brukar gå den typ fem gånger eller ngt... sen brukar jag kolla in banskissen och visualisera själva banan. har jag tid över brukar jag även kolla på några av dem som rider före mig, för att se om jag kan förekomma ryttarna med att kolla på rätt hinder innan de ens satt kurs mor det... :D

För att inte nämn samma sak som alla andra...

Efter att gått banan, brukar jag sätta mej i ett lugnt hörn (vilket ofta resulterar i ett toalettbesök, då nerver inte är vad dem borde:p) och går igenom banan i huvdet och blundar och ser mej själv klara den...om och om igen:p

- ta god tid på dig!
- kolla på banskissen innan du går själva banan
- ge hindren namn som utmärker just det hindret! (ge dom inte komplicerade namn, utan namn som man kommer ihåg lätt)
- gå banan med tränare eller annan först, gå den sen själv och tänk verkligen hur du ska rida
- gå banan flera gånger!

så gör jag, och jag har inte glömt den än så länge :)

Haha, när jag först läste tråden så tänkte jag:
"Är det någon mer än jag som är livrädd att glömma banan ?"
Alltså banan frukten :rofl:

Helt OT, men det var lite kul:p

Tack för alla tips,skönt man inte är helt ensam om denna fruktan:confused: till trots att de flesta här verkar var í 20 + åldern, jag är ju ganska mycket äldre. Ska snart ut o prova årets första tävling .

Som nån sa, lär dig hindrens färger för det är lätt att kolla efter när man rider. Och be någon förhöra dig efter att du gått banan (vilken färg är femman? tvåan osv)
Annars, planera hur du ska rida när du kommer in, så du har en plan att följa från manegedörren och hela vägen, så är det lättare att fokusera.
Lycka till!!!!!!

Lär dig hindrens färg
ex. 1:an är röd vit blå räcke o.s.v.
jag brukar också lära mig banan/vägen utan att titta på själva banan. typ mönstret som banan har. sen repetera repetera. flera ggr utan att titta. gå banan minst 2 ggr. tills du kan den utantill och blunda och säga färgerna utan att titta.

usch, det är så jobbigt att lära sig banan med färgerna :p

Jag går banan rätt slarvigt. Om det är lång transportsträcka mellan hindrena så brukar jag inte gå den utan bara peka (om det inte är ngr stegavstånd) altenativt gena så mkt som möjligt.

Går banan en gång och pekar sedan banan för ngn. Har väldigt lätt för att komma ihåg banan, ibland kommer jag ihåg banorna som jag har hoppat flera dagar efter tävligen :p

Men det bästa tipset är nog att ha mycket tid på dig. Sen så är det nog lättast för dig själv att komma fram till hur du lär dig banan bäst. Om du gör det genom att memorera färgerna eller bara gå banan om och om igen.

man lär sej , första gångerna jag tävla var jag sjukt nervös för att glömma banan, men samtidigt så om man glömmer den så får man lägga en volt o se om man kommer på den eller avbryta .. ;)

man lär sej , första gångerna jag tävla var jag sjukt nervös för att glömma banan, men samtidigt så om man glömmer den så får man lägga en volt o se om man kommer på den eller avbryta .. ;)

Fick avbryta en gång ..en annan gång blev det på omhoppningen fel istället. Väldigt störrigt ha ha !
Men jag tror som du det är träning som gäller så kanske man kan se den röda tråden.

'Gå bannan till du kan den och sen ställer du dig utanför med ryggen mot och repeterar banan med Tex: färjer på inderna, om det är oxer räcke.....m.m Lycka till!!:)

Liknande trådar

Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
619
Senast: tara
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 622
Senast: BornAgain
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mitt under en pågående dressyrtävling på Muskö galopperade en älg in på banan. I ett videoklipp hörs hur panik bryter ut i publiken. –...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA