Balougraph på dressyrsto...

moiran

Trådstartare
Jag tänkte höra om någon har några reflektioner på den senaste dårskapen...

Jag har möjlighet att ta avkommor på ett Rohdiamant-Iran-sto. Stoavkomman efter Sandakan gillar jag skarpt. Hon har både gång och verkar kunna hoppa riktigt trevligt också av det jag sett hittills, och riktigt trevlig i skallen är hon med. Hingstavkomman efter samma hingst ska enligt uppgift inte vara så dum den heller, men jag har inte sett den själv. Så en repris på denna kombon är ett starkt alternativ.

Men sen har jag sedan tidigare ett gott öga till unge herr Balougraph också. Förvisso en hopphingst men han har ju goda gångarter också, och jag satsar ju på att avla fram multitalanger. Har någon sett några av förra årets Balougraph-avkommor och vet hur han verkar förärva sig exteriört och egenskapsmässigt?

Om någon känner för att hissa eller dissa något av alternativen så är det naturligtvis fritt fram... :D

Sv: Balougraph på dressyrsto...

Jag är ju ofta för alla möjliga slags dårskaper men en Balougraph - Rohdiamant låter inte som något jag skulle åka och titta på. :o

Nu har ju förvisso B bra gång (dock vet vi ju inte hur den nedärvs) och det är ju inte okänt att Balou:erna brukar röra på sig men jag kan tyvärr inte rättfärdiga det... Florestan - Balou de Rouet:en som blev godkänd i Tyskland förra året är en annan sak där man har hoppblod även på fädernet. Då har man nåt att skylla sin dårskap på :angel:

Sandakan - Rohdiamant lät som en spännade multi talang.

//QuickStar - som i år nog lägger nästintill rent dressyrblod på sitt Escudo sto.... :grin:

Jag är ju ofta för alla möjliga slags dårskaper men en Balougraph - Rohdiamant låter inte som något jag skulle åka och titta på. :o

För att kombon känns helknäpp helt enkelt, eller ligger det något mer substantiellt skäl bakom, om jag får lov att fråga..? :D

Sandakan - Rohdiamant lät som en spännade multi talang.

Ja, den kombon verkar åtminstone i det här fallet bli bra! Vi får väl se hur hon hävdar sig på treårs nästa sommar...

Nej det bara finns ingen logik i det för mig!

Dock gillar jag bägge hignstarna skarpt, Använde själv Balougraph hans första år och R-blod gillar jag (framförallt Rotspon)
Jag vill gärna se någon logik i det, dvs så man kan förklara sin dårskap för någon annan och den då fattar vad man gjort ;)

En Balougraph - Rohdiamant känns lite som - öh? vad ska man göra med den?

Det går inte att göra en favorit i repris med Sandakan, han kastrerades förra året.

Men fasen, det hade jag ju totalt missat (eller glömt? förträngt?). Då måste jag ju komma fram till ett nytt vettigt förslag som bättre alternativ till dårskapen.

Jag har faktiskt ridit både henne, fast för länge sen, och en av hennes avkommor efter De la Gardie. Och jag skulle nog definitivt satsat på att avla för dressyr...
Vad jag kommer ihåg var hon själv fantastiskt känslig och fin att rida på med väldigt bra ridbarhet :love:

Sonen var också en trevlig häst, han rörde sig bra, men hade stor och lite långsam gång.
Hoppningen var väl sådär ;) Han tyckte det var väldigt roligt och försökte alltid, men det var nog hellre än bra de flesta sprången :D
Det blev iof. bättre hela tiden så helt hopplös var han inte, men jag hade nog inte satsat på att använda det stoet till avel för multitalanger. Hennes avkomma efter Londonderry har ju inte heller några lysande poäng från hoppningen på treårs.

Jag hade satsat på en riktigt bra dressyrhingst, kanske som ger lite energi och kvickhet i gången. En sån avkomma skulle jag lätt kunna tänka mig att ha :love:

Fundera på en hingst som JJ RayBan. Han är ju dressyrhingst här men gick som dubbeltalang med dragning åt hoppning vid sitt tyska hingstprov. Även han fick väldigt bra omdömen av testryttarna för sin ridbarhet.

Vilket underbart sto som lämnat väldigt fina avkommor! På henne hade jag utan att tveka lagt Connaiseur.Han rör sig underbart och var väl den av dressyrhingstarna som hoppade bäst i år? (Eller hmm det gjorde kanske Floré Star...) Hon är det perfekta stoet att använda en oprövad hingst på eftersom hon verkar lämna bra med det mesta:). Är väldigt nyfiken på hur Qalle-ungen ser ut. Lite kul hingstval får jag säga.

Chasmir och Floré Star fick goda hoppoäng. Connaisseur har enligt vad man kan läsa ok teknik men problem med taxeringen under provet, fick 6-6

Är väldigt nyfiken på hur Qalle-ungen ser ut. Lite kul hingstval får jag säga.

Jag kommer svara mer på alla tips och ideer om hingstval senare ikväll när jag har lite mer tid på mig att tänka, titta och brodera ut svaret, så jag svarar bara kort på detta!

Qalle-ungen är en beställning. Här finns en fölbild från i somras, jag kanske kan lägga in nån lite nyare bild i katalogen ikväll om jag kommer ihåg det och hittar något vettigt i gömmorna. Hon har som synes ärvt sin pappas framvagn och blir grövre än sandakan-ungen... Fantastiskt trevlig häst att hantera, mycket trevlig galopp men traven har väl inte varit direkt uppseendeväckande åt någotdera hållet så här långt.

Jag skulle absolut avla på en dressyr hingst på Dodona. Hon är ju inte så korrekt i sina framben och en del av avkommorna har ärvt det. Hon är heller ingen hoppbegåvning men har en fin ridbarhet är känslig och uppmärksam samt har en bra mentalitet. Men hon är aldrig tävlad eller visad... Jag har ridit både henne, hennes mamma samt syskon och Dodonas avkommor.

Om hon nu inte är så korrekt i benen är kanske Belamour ett bra val? Han har en 9 på benen och har även hyfsat hoppbetyg (6-7), Hans akilleshäl är väl halsansättningen, men det verkar stoet själv kunna kompensera upp bra.

Nej det bara finns ingen logik i det för mig!

Dock gillar jag bägge hignstarna skarpt, Använde själv Balougraph hans första år och R-blod gillar jag (framförallt Rotspon)
Jag vill gärna se någon logik i det, dvs så man kan förklara sin dårskap för någon annan och den då fattar vad man gjort ;)

En Balougraph - Rohdiamant känns lite som - öh? vad ska man göra med den?

Ja, nu sätter du ju fingret precis på mitt problem - jag kan ju inte försvara ett sådant dårval logiskt. Det hade ju varit bekvämt om någon annan kunnat göra det... :D Inget av mina två ston passar med Balougraph rent logisk, och det sörjer jag lite eftersom jag gillar hingsten...

Sonen var också en trevlig häst, han rörde sig bra, men hade stor och lite långsam gång.
Hoppningen var väl sådär ;) Han tyckte det var väldigt roligt och försökte alltid, men det var nog hellre än bra de flesta sprången :D
Det blev iof. bättre hela tiden så helt hopplös var han inte, men jag hade nog inte satsat på att använda det stoet till avel för multitalanger. Hennes avkomma efter Londonderry har ju inte heller några lysande poäng från hoppningen på treårs.

Kul att höra om Sandakan-syskonet lite närmre! Vi får väl se hur vår utvecklar sig när vi börjar löshoppa henne och tömköra mer seriöst i sommar, än så länge har vi bara sett hur hon beter sig över stock och dike i hagarna, och jag gillar det jag sett hittills!

Tja antingen väljer man hingst till stoet eller sto till hingsten. Så är det hingsten som är det som drar så skaffa ett sto som passar honom istället. Att bara ta ett sto som egentligen skulle ha en annan typ av hingst för att man gillar hingsten blir sällan eller aldrig bra.

Jag skulle absolut avla på en dressyr hingst på Dodona. Hon är ju inte så korrekt i sina framben och en del av avkommorna har ärvt det. Hon är heller ingen hoppbegåvning men har en fin ridbarhet är känslig och uppmärksam samt har en bra mentalitet. Men hon är aldrig tävlad eller visad... Jag har ridit både henne, hennes mamma samt syskon och Dodonas avkommor.

Nej, någon naturlig hopptalang kan man inte beskylla Dodona för att vara. Men personligen tycker jag det är lite trist att då välja en hingst med låga betyg på hoppningen att kombinera med, i alla fall så länge det finns alternativ. Inte med avelsmålet att få fram en superhoppare, men jag vill röra mig åt det hållet att hästen kan hoppa också, även om tyngdpunkten ligger på dressyr.

De avkommor som finns här har blivit ganska korrekta fram, så det var en bra upplysning att hon fått andra som inte varit det, för det hade jag faktiskt inte koll på. Då ska jag ta med det i beräkningen också. Tack.

Senast ändrad:

Liknande trådar

I
Avel Hej allihop. Nu står mitt sto på stationen och ska förmodligen insemineras imorgon och jag är i valet och kvalet med hingstval då mina...
2
Svar
38
· Visningar
3 786
Senast: prallan
·
Avel Det är inte alls aktuellt nu, men leker lite med tanken vilken hingst jag skulle använda om jag skulle betäcka detta sto. I framtiden...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka