Baloubet du Rouet!

Fashionistan

Trådstartare
Jag är intresserad av att betäcka min 07:a när det är dags med Baloubet du Rouet! :love::love::love:

Nu vet jag att många kommer att sparka bakut men jag skulle vilja ha lite kommentarer om honom!

Både posetivt och negativt såklart men lyft gärna det posetiva!

Detta ska inte bli en "klaga på" Baloubet du Rouet tråd! Denna häst är fantastisk och har sådana segrar man bara kan drömma om med sig, både far och son på ryggen dessutom! :love:

Jag vet att han är svårriden osv men jag anser att alla hästar som ska bli nått måste ha lite egenheter och humör! Och sen är det ju även en individsak! :) (Kolla bara på idrottsmänniskor) :idea:

Sv: Baloubet du Rouet!

Han finns bara på FAI och det rekomenderas till ston mellan 4-8år i första hand.

Kostar runt 40000kr + moms om jag inte minns fel.

Om jag skulle betäckt men han så skulle jag sett till att ha en märr med bra psyke, man vet ju aldrig med genetikens spratt och det är ju möjligt att avkomman får massa temprament från båda sina föräldrar och då kan det ju vara bra att ha ett schysst sto för att öka chanserna på att inte få ett ohanterbart as :D

Han finns bara på FAI och det rekomenderas till ston mellan 4-8år i första hand.

Kostar runt 40000kr + moms om jag inte minns fel.

Om jag skulle betäckt men han så skulle jag sett till att ha en märr med bra psyke, man vet ju aldrig med genetikens spratt och det är ju möjligt att avkomman får massa temprament från båda sina föräldrar och då kan det ju vara bra att ha ett schysst sto för att öka chanserna på att inte få ett ohanterbart as :D

Okej okej! Då får jag vänta tills min underbaring är 4 istället då ! :D:D (Hade tänkt efter 3:års om det blir hoppdiplomet jag hoppas på) Japp, det senaste jag läste var att slutsiffran slutade på ca 35000! (Jag har börjat spara:devil:) Mmm det är just det, tror att min får en massa temperament! Men som det verkar nu kommer det att sitta på rätt ställen så att säga :):love:

Jag skulle nog rekomendera dig att betäcka henne en gång innan, med levande föl avgift eller 90 dygns avgift. Om jag inte minns helt fel så kostar han väldigt mycket bara för bokning och för själva seminet. Inte så kul om det skulle visa sig att hon inte går att få dräktig.

Jag skulle nog rekomendera dig att betäcka henne en gång innan, med levande föl avgift eller 90 dygns avgift. Om jag inte minns helt fel så kostar han väldigt mycket bara för bokning och för själva seminet. Inte så kul om det skulle visa sig att hon inte går att få dräktig.

Ja det kan vara något, men han kommer att vara över 20 så det gäller att snabba sig lite dock! :)

Tar det sig inte inte så bra på förstföderskor eller är det allmänt osäkert med semin? :)

Det är som sagt allmänna rekomendation med 4-8år men det går självklart innan och efter också.

Enligt årets faktablad kostar han 2000kr i bokning samt 3000€ för 8 strån (vet ej hur stora de är men det är bäst att kalkylera med alla alla går åt till en seminering)
Upptagning och hälsointyg kostar ca 75€ sen tillkommer frakten från Tyskland till Sverige, ca 2000-3000kr för fryscontainer.

Bara där är du uppe i lite drygt 35000kr, momsen tillkommer på bokningsavgift men om det är exkl moms på stråna eller ej vet jag inte men det brukar inte vara inkl. så då tillkommer ytterligare 7500kr..

Sen har du seminavgifterna... 4-6000kr för seminavgiften och 1000-1500kr för stationsavgiften + SH avgift á 200kr och alla dygnen.. Exklusive moms så klart!

Så kalaset slutar nog på runt 50000kr för att få henne seminerad om hon tar sig..

Jag håller med Bellini om att du bör nog betäcka henne med nån annan hingst först så du vet att hon är fertil..

Det är som sagt allmänna rekomendation med 4-8år men det går självklart innan och efter också.

Enligt årets faktablad kostar han 2000kr i bokning samt 3000€ för 8 strån (vet ej hur stora de är men det är bäst att kalkylera med alla alla går åt till en seminering)
Upptagning och hälsointyg kostar ca 75€ sen tillkommer frakten från Tyskland till Sverige, ca 2000-3000kr för fryscontainer.

Bara där är du uppe i lite drygt 35000kr, momsen tillkommer på bokningsavgift men om det är exkl moms på stråna eller ej vet jag inte men det brukar inte vara inkl. så då tillkommer ytterligare 7500kr..

Sen har du seminavgifterna... 4-6000kr för seminavgiften och 1000-1500kr för stationsavgiften + SH avgift á 200kr och alla dygnen.. Exklusive moms så klart!

Så kalaset slutar nog på runt 50000kr för att få henne seminerad om hon tar sig..

Jag håller med Bellini om att du bör nog betäcka henne med nån annan hingst först så du vet att hon är fertil..

Ah då har vi läst samma! Bara det att jag inte tog med allt det andra! :) :)

Härligt med trevliga och ämneshållande svar för en gångs skull! :D:D:D:D

Ja det kan vara något, men han kommer att vara över 20 så det gäller att snabba sig lite dock! :)

Tar det sig inte inte så bra på förstföderskor eller är det allmänt osäkert med semin? :)

Det spelar ingen roll att han är gammal det är bara FAI som går att få ändå...

Det är väl inget just med förstföderskor men är ditt sto svår att få dräktig eller inte fertil över huvudtaget så är det ju bra att veta det innan du kastar 50000kr i sjön.. Eller?
Alla ston är ju olika och även ett sto som ser helt normal ut kan vara svår att få dräktig.
Det är ju inte så att du får tillbaks några pengar eller har nåt till godo om hon inte tar sig..

Det spelar ingen roll att han är gammal det är bara FAI som går att få ändå...

Det är väl inget just med förstföderskor men är ditt sto svår att få dräktig eller inte fertil över huvudtaget så är det ju bra att veta det innan du kastar 50000kr i sjön.. Eller?
Alla ston är ju olika och även ett sto som ser helt normal ut kan vara svår att få dräktig.
Det är ju inte så att du får tillbaks några pengar eller har nåt till godo om hon inte tar sig..

Nej det är klart! Okej, så det kommer även att finns efter hans *** ?? *Kan inte med att säga det, älskar han för mycket* :o :love:

Vad ska jag ha för första hingst då? Altså betäckningssätt eller vad ni menar :)

Jag har ingen aning om hur mycket sperma som finns och när han dör så är det ju möjligt att priset går upp ytterligare alt att de selekterar stona för att bara de bästa stona ska få etc. Det har jag inte en susning om.

Som första hingst ska du ta en som passar henne och som står på AI, TAI eller naturligt är väl vad jag skulle rekommendera.
Mina två maiden ston förra året betäcktes den ena med semin och den andra naturligt, båda tog sig direkt.

Jag måste bara förtydliga att det blir väldigt dyrt med Baloubet, alltså du får nog räkna med att det går åt dryga 55-60 tusen nu när jag räknade igen så vida du inte är moms-reggad.
Och det är pengar du redan betalt innan du fått dräktigt, vill du sedan foster och föl försäkra så blir det ytterligare dyrare om bolagen ens försäkrar så högt.
Jag får känslan om att du inte är så gammal och att du inte är jätte insatt? Jag kan självklart ha tokfel isf ber jag om ursäkt!men jag vet när jag var yngre och vill betäcka första gången att det blev MYCKET dyrare än vad jag hade väntat mig.
Det jag vill få fram är att även om Baloubet är en mkt meriterad fin hingst kostar det väldigt mycket att ta fram föl efter honom och man ska veta till 300% vad man ger sig in i.
Jag vill inte avråda någon för att göra vad den vill med sina pengar och sitt sto utan mer upplysa.. :)

Det är ju ofta lättas med färsk semin sedan med transport och sist fryst.
Om ditt sto dessutom får diplom så är det bättre att välja bland de hingstar som ingår i stimulanspaketet och dra nytta av det första året. Innan du ger dig på ett så dyrt försök med fryst.
Vet inte hur det är där du bor men det är inte heller alla seminstationer som kan seminera med fryst, så det kan bli till att åka en bit också. Sedan är olika stationer olika bra på det här med fryst. Så det finns de som skulle kunna få de åtta stråna att räcka till åtta fertila ston och de som inte klarar att få ett sto dräktigt¨på åtta strån.

Jag har ingen aning om hur mycket sperma som finns och när han dör så är det ju möjligt att priset går upp ytterligare alt att de selekterar stona för att bara de bästa stona ska få etc. Det har jag inte en susning om.

Som första hingst ska du ta en som passar henne och som står på AI, TAI eller naturligt är väl vad jag skulle rekommendera.
Mina två maiden ston förra året betäcktes den ena med semin och den andra naturligt, båda tog sig direkt.

Jag måste bara förtydliga att det blir väldigt dyrt med Baloubet, alltså du får nog räkna med att det går åt dryga 55-60 tusen nu när jag räknade igen så vida du inte är moms-reggad.
Och det är pengar du redan betalt innan du fått dräktigt, vill du sedan foster och föl försäkra så blir det ytterligare dyrare om bolagen ens försäkrar så högt.
Jag får känslan om att du inte är så gammal och att du inte är jätte insatt? Jag kan självklart ha tokfel isf ber jag om ursäkt!men jag vet när jag var yngre och vill betäcka första gången att det blev MYCKET dyrare än vad jag hade väntat mig.
Det jag vill få fram är att även om Baloubet är en mkt meriterad fin hingst kostar det väldigt mycket att ta fram föl efter honom och man ska veta till 300% vad man ger sig in i.
Jag vill inte avråda någon för att göra vad den vill med sina pengar och sitt sto utan mer upplysa.. :)

Du har helt rätt i att jag inte är så insatt (i alla fall inte om att föda upp själv så att säga) men jag är helt med på att det kommer att bli dyrt! Och jag får naturligtvis vänta och se hur min Amazing tar sig, vill inte ha en ohanterlig häst bara för att pappan är cool liksom :grin: När det gäller pengarna ser jag lite på det så att om allt går bra *peppar peppar* så har du "bara" betalat 50000 för en häst som förmodligen blir värd mycket mer på bara stammen! Och om man ser till det så är ju 50000 egentligen inte så mycket för en häst :) Men självklart ska man inte förhasta sig och det är bara kul att få råd av er som är duktigare och har mer erfarenhet utav ämnet! :D

Det är ju ofta lättas med färsk semin sedan med transport och sist fryst.
Om ditt sto dessutom får diplom så är det bättre att välja bland de hingstar som ingår i stimulanspaketet och dra nytta av det första året. Innan du ger dig på ett så dyrt försök med fryst.
Vet inte hur det är där du bor men det är inte heller alla seminstationer som kan seminera med fryst, så det kan bli till att åka en bit också. Sedan är olika stationer olika bra på det här med fryst. Så det finns de som skulle kunna få de åtta stråna att räcka till åtta fertila ston och de som inte klarar att få ett sto dräktigt¨på åtta strån.

Ja det låter som ett bra tips faktiskt! :) Det är ju diplom jag strävar efter! *såklart* :D Du kanske kan rekomendera någon klinik som är bra *om du vet och kan jämföra så att säga* genom PM om det inte får nämnas här? (Gärna runt Stenungsund-Göteborg-Uddevalla osv)

Tyvärr så har jag noll koll ¨på seminstationerna i ditt område.

Sedan när det gäller stimulanspaketet så räcker det med att stoet blir klass I och inte har något betyg under 7 för att få vara med i det.

Sedan när det gäller stammen och ett eventuellt värde på avkomman, så får du inte glömma att det finns ett sto också, ditt sto och hennes föräldrar. Det är inte så lätt att bara för att man har en bra och dyr hingst att fölet automatiskt blir dyrt och eftertraktat. Det hänger ganska mycket vilka prestationer som finns på mödernet. Hur mamma, mormor och syskon gjort ifrån sig.

Senast ändrad:

nej du har inte betalat 50-65000 för en sån häst. Du ska ha försäkringar, stoet ska ha er foder och kan inte ridas under en period, när det ploppar ut, förhoppningsvis utan komplikationer ska den ha försäkring, pass, mat, hovvård, fölbete etc.

Jag vet inte hur hans avkommor är, men bara för att det är en bra pappa betyder det inte att avkomman kommer bli OShäst :D

vad har din sto för stam? (nyfiken :D)

Det kostar ju inte bara att få den dräktig, sen kostar det att fö märren under dräktigheten och digivningen samt allt annat runt i kring sen ska men fö fölet och betala för det i 3 år också så det blir ganska dyrt ändå även om hingsten inte är så dyr.

Sen om man ska se ur köparens ögon så är det numera mer och mer viktigt att även modern har gjort nåt så jag skulle inte lägga på honom på ett sto som inte var meriterad och/eller hade kanon stammen allan.
Men det är ju jag.

Ang hingst tips så har du ju en Baloubet son som står på färsk semin i Maloubet de Pleville, han har bra moder linje så vitt jag förstått och har väl börjat visa sig lite bra på tävlingsbanan också, dock är jag inte alls insatt i hingsten eftersom varken han eller Baloubet själv intresserar mig överdrivet då jag redan har rätt mycket temprament i mina märrar.

Balougraph har Baloubet som farfar han är e: Balou de Rouet som räknas till en av, eller kanske tom den bästa av Baloubets söner.

jag är barnsligt förtjust i Balougraph. Jag hoppas jag kan köpa en avkomma från honom inom ett par år :love:
Dessutom finns Pilot i hans stam också :love:

Tyvärr så har jag noll koll ¨på seminstationerna i ditt område.

Sedan när det gäller stimulanspaketet så räcker det med att stoet blir klass I och inte har något betyg under 7 för att få vara med i det.

Sedan när det gäller stammen och ett eventuellt värde på avkomman, så får du inte glömma att det finns ett sto också, ditt sto och hennes föräldrar. Det är inte så lätt att bara för att man har en bra och dyr hingst att fölet automatiskt blir dyrt och eftertraktat. Det hänger ganska mycket vilka prestationer som finns på mödernet. Hur mamma, mormor och syskon gjort ifrån sig.

Kollade flyingekatalogen och där hittade jag :) Men gud, det vet jag!!! :) :) Jag älskar hennes stam ! därför jag köpte! :) + att hon är så vacker ! :)

nej du har inte betalat 50-65000 för en sån häst. Du ska ha försäkringar, stoet ska ha er foder och kan inte ridas under en period, när det ploppar ut, förhoppningsvis utan komplikationer ska den ha försäkring, pass, mat, hovvård, fölbete etc.

Jag vet inte hur hans avkommor är, men bara för att det är en bra pappa betyder det inte att avkomman kommer bli OShäst :D

vad har din sto för stam? (nyfiken :D)

Jo jo det vet jag! Jo men om man inte räknar med försäkringar och sånt :) Nej det vet jag! Men jag älskar mitt stos stam och det finns massa prestation och vackra hästar där!

St.Pr.H Syndikat - Ahorn KWPN :)

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 481
Senast: Mirre
·
Avel Baloubet du Rouet & Jaguar Mail är "första hingstarna" som är tänkta till min 07:a när det är dags :love: :love: :love: Vill nu ha...
Svar
16
· Visningar
1 547
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 271
Senast: Masse
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 963
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka