Balkonger!

Messy

Trådstartare
In med bilder på era balkonger!! Jag behöver insperation!!

Har en ca 7*1,2m stor balkong.
Ett Ganska stort plastbord och 4 plaststolar som man kan ändra ryggen på (dvs modell lite större, inte de stapelbara).
Tänkte köpa en tomat och ev. vinbärsbuske... sen har jag två blomlådor med pelagonier...

Har sol hela dagen och det kan bli rätt varmt.
Tak över halva, sen är det inte våningen över, men nästa som agerar tak på andra halvan...

Så, förslag för att öka mysighetsfaktorn! :banana:

Sv: Balkonger!

Mysigt med så stor balkong! :love: Mina föräldrar har en sådan, och min mamma har riktigt gröna fingrar så den är helt underbar sommartid. Jag har inga jättebra bilder tyvärr, men bara ytan gör ju att man får väldigt stora möjligheter att göra olika "områden" på balkongen.

Mina tips är trallgolv till att börja med, och sedan så stora krukor du känner att du har råd med. Det finns stora fyrkantiga betongkrukor, visserligen ganska dyra men blommor stortrivs i stora kärl med mycket jord. Det går även att ha mindre träd på den öppna delen utan tak. Här är lite inspirationsbilder från mina föräldrars balkong.

024.jpg

14.jpg

Stenarna nedan ligger på ett förzinkat fyrkantigt "fat" med låga kanter som passar där hon tagit bort en trallruta. Samma sak gäller för det låga betongfatet som hon har som vattenspegel på bilden ovan samt gräset.

stenfat.jpg

Hon har också ett syrenträd i en av hennes stora betongkrukor, som även den passar i hålet efter en trallruta. Trallen kommer ifrån IKEA. För att rama in balkongen lite har hon köpt vackra "träramar" från Bauhaus och ställt utmed räcket på ett par ställen. Där kan man sedan hänga krukor med småväxter. Önskar jag hade fler bilder för att visa. :)

/Erica

gud så fint!!!

Trall är så dyrt :( Men frågan är om man inte ska investera och sedan packa ihop varje höst... då lär de ju hålla längre!!
Krukorna var urfina! Har två zink-krukor, så lite lökar och sten så!!!

fler bilder på balkonger tack!!! :D

Sjögräsmattor från t.ex. Bauhaus funkar rätt bra som substitut till trall. De kostar 200-250 kr styck för mattor som är ca 150*240 cm. Mina mattor är inne på sin andra säsong nu inkl. legat ute hela vintern på en ganska skyddad balkong (ej inglasad). De är i helt OK skick fortfarande.

gud så fint!!!

Trall är så dyrt :( Men frågan är om man inte ska investera och sedan packa ihop varje höst... då lär de ju hålla längre!!
Krukorna var urfina! Har två zink-krukor, så lite lökar och sten så!!!

fler bilder på balkonger tack!!! :D

Trall kostar men är inte SÅ dyrt, särskilt inte om man köper på IKEA. :) Och ärligt talat, trall håller ju i hundra år! Inte behöver du ta in den över vintern. Skura en gång efter vintern och olja in den vartannat år eller nåt så kommer den vara fin så länge att du hinner tröttna innan den är utsliten. ;) Det gör så mycket för trivsamheten!

Här är lite bilder från min balkong förra året. Nu har jag satt upp nät och spaljéer pga katterna och jag hoppas den blir ÄNNU mysigare i år! Framförallt lite mer användbar när jag kan ha dörren öppen utan att oroa mig för katterna.

096.jpg

097.jpg

14.jpg

11.jpg

/Erica

Man kan göra trall själv också. Billigare men lite bökigare :)

Balkongen012.jpg

Funderar på växter och sånt men min är så liten så jag vet inte om det blor något bra. Ska fixa bättre insynsskydd också. Grannarna är väldigt nära :p

(Jo jag har också katter ;) )

ja för den händige ;)

gud så fina balkonger alla har! Blir nog IKEA på måndag!!!

Jag vill ha myyyysbalkong!

vet inte om jag vågar lägga ut hur den ser ut nu :crazy: har iaf skurat golvet lite + förra året skurade jag "väggen" mot "ut" för den hade algskit på sig :/

Äh man behöver inte vara så händig för att göra "min" balkong. Bara kunna mäta och såga lite. Inte så svårt :p

Det är värre med tapetseringen av köket. :eek:

hehe, eller ORKA slipa luckorna i köket.... :cool:
eller måla de luckorna man orkade slipa... :cool:

Jag har varit o köpt nya gardiner till balkongen, och en spalje.. ska kombinera detta på ena kortsidan för att få bort lite insyn och den starka solen. Har sått slingerväxter som ska få klättra på spaljen. Det var så jobbigt att ha dem klättrande i kattnätet :angel: svårt att få ner allt när det vissnat sen.

Jag har satt upp de blå och svarta bomullsgardiner jag tagit ner från vardagsrummet och lagt i dubbla lager och häftat fast som xtra insynskydd. Helt ok och lätt att ta ner sen när säsongen är slut. Och så känns det bra att återanvända :)

Har du inglasat eller? Hur kan man annars klämma in gardiner och VAR? :p

Räknade på trätrall, DYRT...
Men jag har en idé... kan man lägga å typ skippa sista raden och ställa massa krukor å "sånt" där istället?
Eller halva där det ska vara lite mer mys, den delen med tak...

Bara för det var en kompis över idag, hon påpekade att jag borde göra något av min balkong, den är ju så stor, synd att den används som lager :angel:

Du kan ju börja med halva och köpa till allt eftersom. :) Så gjorde mina föräldrar (deras balkong är ännu större än din och de har dessutom YTTERLIGARE en normalstor på andra sidan lägenheten :o *avis* )

Vill man vara lite kreativ så skulle man kanske kunna köpa en stor presenning och lägga ut och sedan lägga täckbark mellan alla krukor, och så lägga plattor av sten eller trall som en "gång" att gå på däremellan? Kan tänka mig att det blir lite trädgårdskänsla över det och låter kul, fast jag vet förstås inte hur mycket det skräpar och blåser runt. :D

/Erica

EDIT: Jag vet förresten inte vad täckbark kostar. :o

Senast ändrad:

Har precis lagt trall på en altan/balkong på ca 100 kvm =) det blev DYRT =). men då har vi inte köpt såna där färdiga utan gjort sälja. Än så länge är där kalt och jag vågar inte ha blomkrukor över hela utan det kommer bli under den delen som är under taket, ca 20 kvm. Men mys hoppas jag det kommer bli.

Åh, vilken underbar balkong! (och birmorna var ju inte helt fel heller :p)

Har precis flyttat till hyfsat stor balkong i söderläge (ca 8 kvm), det här var ju riktigt bra inspiration.
Grön "matta" finns redan på golvet och staketet är fräscht. På ena kortsidan ska det byggas en kaninbur, och så ska utemöbler samt någon typ av solskydd köpas. Grillen står där men jag tror tyvärr inte vi får grilla där, funderar på elgrill. Stor kruka/ tunna med kryddväxter finns men fler växter ska dit+ att jag ska ställa ut några av växterna inifrån över sommaren, de brukar bli så fina.

Jag är lite lat av mig. Hade gjort i ordning balkonglådorna så de var tomma sedan förra året, bara jord kvar i dem. Men hade inte orkat sätta i nya blommor. Så igårkväll när jag satt ute på balkongen och drack vin och snackade skit blev det så mörkt efter ett tag, så då fick jag en snilleblixt. Satte två blockljus längst ut i kanten på båda, kanten "inåt" alltså. Blev toksnyggt och praktiskt, om man tänkte sitta ute när det är mörkt. Sedan planterade jag blommor längt ut i kanterna på båda lådorna, det blev jättebra. :)

Så det är mitt råd för belysning. :)

Sedan har jag också en hylla som står längs ena väggen, jättebekvämt att ha någonstans att göra av blommor o dyl när fler vill flytta utomhus i sommar. :)

Låter som en bra idé! Har du bild?
Något att tänka på tills jag skaffar balkonglådor, helt klart.

Edit: Har sett ut utemöbler nu så nu ska jag bara fixa bil så jag kan få hem dem också :)

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 495
Senast: cherie
·
Hemmet Hur ser era balkonger ut? Jag behöver lite inspiration. Jag har en ganska liten balkong 1,1 * 2,5 m stor skulle jag gissa (är 1,1 m...
Svar
9
· Visningar
7 537
Senast: BuenoBull
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar