Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har använt Theraband förr men jag tyckte de var lite dyra i förhållande till osäkert resultat. Jag kunde inte riktigt motivera pengarna. Så jag köpte luggunderlag på Jysk och tejpade ihop med silvertejp. Det är troligen inte lika bra. Men om man vill kolla om hästen kan tänka sig att stå på plattor så är de ok... Jag använder de kanske en gång i veckan och drar i svans (för bakben) eller gungar manke (när han står på plattor med frambenen)...Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Jag som är fysioterapeut använder ju plattor OFTA. Jag har lite olika men favoriterna just nu är faktiskt ett par från Temu. Bra tjocklek och lagom fasthet. Samt ruskigt billiga. Har använt dem nästintill dagligen sedan början av sommaren och de är fortfarande hela.Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Jag vägrar temu, men liknande dem verkar finnas på flera ställenJag som är fysioterapeut använder ju plattor OFTA. Jag har lite olika men favoriterna just nu är faktiskt ett par från Temu. Bra tjocklek och lagom fasthet. Samt ruskigt billiga. Har använt dem nästintill dagligen sedan början av sommaren och de är fortfarande hela.
Från en snål människaJag som är fysioterapeut använder ju plattor OFTA. Jag har lite olika men favoriterna just nu är faktiskt ett par från Temu. Bra tjocklek och lagom fasthet. Samt ruskigt billiga. Har använt dem nästintill dagligen sedan början av sommaren och de är fortfarande hela.
Det står angivna mått på de jag beställt. De heter typ Yoga Balancing Pads. De är 5cm höga, 20*30. Anges som 'soft'.Från en snål människa
Vilka använder du från Temu?
Är så svårt bedöma tjocklek och fasthet på deras beskrivning
Hur lång stund har du hästen på plattorna? Alla fyra samtidigt eller i benpar sas?Jag som är fysioterapeut använder ju plattor OFTA. Jag har lite olika men favoriterna just nu är faktiskt ett par från Temu. Bra tjocklek och lagom fasthet. Samt ruskigt billiga. Har använt dem nästintill dagligen sedan början av sommaren och de är fortfarande hela.
Antingen fram eller bak. Väldigt sällan alla fyra även om det händer.Hur lång stund har du hästen på plattorna? Alla fyra samtidigt eller i benpar sas?
Fasar du in det? Tänker att det blir perfekt att göra samtidigt som jag lyser ben och rygg.Antingen fram eller bak. Väldigt sällan alla fyra även om det händer.
Ca 20 min och då gör jag ofta övningar under tiden. Men min häst är ju väldigt van.
Ja det är bra att vänja in men det beror också hur de hanterar plattorna. Ofta kliver de av om de tycker det blir jobbigt.Fasar du in det? Tänker att det blir perfekt att göra samtidigt som jag lyser ben och rygg. Visa bifogad fil 155336
Jag har använt gymnastikmattan från Ikea och lagt den i lite olika nivåer. En del syr om dem också (och det går att köpa färdigt men iaf jag tyckte att de började bli dyra då).Om man inte vill beställa från Kina pga ett samvete, men samtidigt vill komma billigt undan, vad köper man då? Tror verkligen att det skulle vara bra för vår ponny med balansplattor.
Angav tränaren något skäl till varför? Det känns som en mycket lindrig form av träning och jag tänker att det kan vara bra för balansen och styrka i hovled.Pratade med dressyrtränaren om balansplattor igår. Hon sa att de kan ge kotledsinflammationer. Har någon här hört det?
Det låter jättekonstigt att stå stilla och balansera sig skulle ge en ledinflamation. Tänker att det ger minimal ledpåverkan utan belastar stabiliserande muskler vilket är själva poängen. Just att stärka strukturer runt leder utan att belasta i fart.Pratade med dressyrtränaren om balansplattor igår. Hon sa att de kan ge kotledsinflammationer. Har någon här hört det?
Jag tänker samma, att det kan vara dåligt för en häst som har problem med kotorna. Annars inteAngav tränaren något skäl till varför? Det känns som en mycket lindrig form av träning och jag tänker att det kan vara bra för balansen och styrka i hovled.
Jag tänker lite liknande på skridskor stärker musklerna runt vristen och foten. Däremot kan det kanske visa kotledsinflammation men att en frisk häst skulle få kotledsinflammation verkar inte det konstigt?
Tror hon på fullaste allvar att en häst skulle stå KVAR på paddarna om det ens gjorde minsta lilla ont/vara för jobbigt???Pratade med dressyrtränaren om balansplattor igår. Hon sa att de kan ge kotledsinflammationer. Har någon här hört det?
Ett litet tips:Nu har mina plattor kommit invigde dem och det gick jättebra! Man såg att det var jobbigt för honom, kollade jag bakifrån såg man hur han stod och gungade
Visa bifogad fil 155477