Balansövningar?

A

Ayumi

Någon som har tips om bra övningar som stärker balansen?
Jag har jättedålig balans och det blir ett problem vid ridning.
Minsta lilla sidoskutt eller studs från hästen så tappar jag balansen. Det gör nog de flesta mer eller mindre, men jag är alltså på väg att göra en ofrivillig avsittning varje gång det händer.
Jag klarar inte ens att sitta ner i galoppen utan att studsa runt i sadeln och halka på sniskan så pass att jag inte klarar att hålla mig kvar.
Jag rider inte regelbundet, men det är väl knappast fel att öva upp balanssinnet ändå.
Sista hästen jag hade gjorde en helomvändning med mig i skritt för att sen sticka. Men då hade jag redan ramlat av! :D
Det är himla jobbigt, jag spänner mig och då har man ju ännu mindre balans.
Det är så himla trist, jag vågar knappt inte hänga med som sällskap ut på lånehäst om mina kompisar vill rida. Jag är inte rädd för att rida egentligen, men det är jobbigt att veta att om hästen studsar till på skoj när vi travar/galopperar så sitter jag antagligen inte kvar. (Det behöver inte vara stora, höga bocksprång!)
Även när hästen hoppar åt sidan för att den blev rädd för något så är jag på väg i backen. :eek:

All hjälp mottages tacksamt!
(En mekanisk tjur känns lite väl dyrt...)

Sv: Balansövningar?

Ut i skogen och trava och stå i fältsits utan att ta stöd från mankammen. Det tycker jag är toppen åsså får du schyssta benmuskler också! :D Man tränar dessutom både mage och rygg beroende på vilka muskler man använder för att hålla sig upprätt!

Ahhhh sorry! Inser precis att du menar balansövningar UTAN häst! Hmmm det blev knivigare...

finns balansbollar att köpa på t.ex stadium, förutom balans tränar du även bål och rygg.
stå på ett ben på tå eller stå på ett ben och rita åttor i luften, avancera sedan genom att stå på tå på ett ben och rita åttor med det andra. att bara stå på ett ben och blunda är svårt. försök gå så mkt balansgång som möjligt, t.ex på trottoarkanter.

Tänkte precis tipsa om desamma.

Skaffa en balansboll eller en sån där man hade när man var liten och studsade fram på. Som en fotboll med en ring runt om som man stod på. Väldigt bra för balansen!

Du kan träna balansen genom att t ex sitta på en stol, ha fötterna i golvet (be gärna någon stå framför) och blunda när du ska resa dig upp. Sedan kan du sätta dig ned igen och fortfarande blunda. Sen kan du försvåra det hela genom att lägga en kudde under fötterna när du reser dig. Vi använder ofta synen när vi reser oss upp, men det är egentligen onödigt, det handlar om att lita på sin kropp (som är byggd för det) och få förtroende för sin kropp.
Du kan gå till en sjukgymnast som kan visa dig bra balansövningar, det har jag gjort, och min balans blev MYCKET bättre!
Sen finns det ju olika hjälpmedel man kan köpa, bollar som man kan sitta på och hålla balansen. Det är jättekul att börja träna balansen för man får snabbt resultat som du sedan kan ta med dig upp på hästryggen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 034
Senast: Solstig
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 690
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 077
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar