Balansövningar??

T

topsy_turvy

Jag blir tokig!! Min häst hoppar otroligt stort och jag har ett sjå med att försöka hålla mig kvar över hinderna. Mitt problem är att jag inte hinner räta upp mig i landningen och tappar balansen. Är det någon som har något tips om övningar för detta? :confused:

Sv: Balansövningar??

Jag blir tokig!! Min häst hoppar otroligt stort och jag har ett sjå med att försöka hålla mig kvar över hinderna. Mitt problem är att jag inte hinner räta upp mig i landningen och tappar balansen. Är det någon som har något tips om övningar för detta? :confused:

Min häst hoppar också jätte mycket med ryggen, och har nu blivit expert på att märka när jag då tappar balansen, och drar då även huvudet lite så man verkligen hamnar i obalans.
Min tränare säger att det är min sits som måste tränas.
Vi börjar alltid träningen med träna sitsen.
TEX.
Hoppa lite studs hinder utan stigbyglar, då behöver man verkligen räta upp sig - jag tänker: titta i taket, släpp knäna och spänn vaderna. Följ med hästen i galoppen och sitt , sitt sitt sitt!!!
Galoppera runt i jockey läder.
Rida lätt 5 varv utan stigbyglar.
Ge dig f...n på att göra detta som träning varje vecka så ger det resultat, för mig har det blivit MYCKET bättre på bara en månad.
Dessutom rider jag mycket utan stigbyglar speciellt när jag galopperar.

Min tränare hoppar ju min häst också och han klarar ju alldeles utmärkt att sitta kvar utan att rubba balansen, så det hela felet är ju min sits.
Lycka till!;)

Tack för tipsen! Skönt att höra att jag inte är den enda också :smirk:

Båda mina hoppar stora språng, och det enda tipset jag kan ge dig (som hjälp mig iaf) är att man hela tiden tittar upp. Ger eftergift med armarna och inte så mycket med överlivet liksom.

A- Kass på att förklara :o

Förut tränade jag en del studshoppning utan stigbyglar och tyglar, det är toppen för balansen! Sätt upp låga studshinder med väl anpassade avstånd och lägg bort stigbyglarna, knyt en knut på tygeln alternativt låt någon longera dig över hinder. Håll armarna rätt ut och försök bara "känna in" sprången.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
981
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka