Balanseringstråd

Sv: Balanseringstråd

Kl

Kan vi inte väcka liv i denna tråden och diskutera balansering i den! :idea: Så om någon vill ha tips och råd om balansering frågar man här!

Vad sägs om det?

ja, hur balanserar man en häst med högt framsteg och tuppspattig bak....
( för en väns räkning......)

tja, jag är ju inte så jättebra på balansering (det är därför jag vill väcka liv i tråden så man kan lära sig nått :D) men om den har ett högt framsteg så tänker jag på att päronskor fram kanske skulle hjälpa?

Tre arig hingst som gar sig at armbagarna.
Aluminium plockar ner honom sa han gar fritt uppat men istallet touchar han bak.
Tavikt for att fa fram steget lite eller kommer han dra upp dem igen?

Han travar 10 tider just nu sa vill inte svabbla for mkt med honom.
Detta var ett tips vi fick fran en mkt duktig black smith och det kommer provas. Tyckte mest det var intressant att hora vad ni hade att saga / tillagga.
Han behover langa ut fram i vilket fall sa det ar mer pa den andan vi vill andra an bak.
(Gar med helfalsad latt jarn bak forresten.)

Samma med ringskor. Han ar mkt aktiv i hagen och nar han hade ringar forra aret var det skoning varannan dagsom gallde.

Hörde det var nån här i sverige som körde barfota med tåvikter....kommer inte ihåg vem det vara bara nu..nån av dom större..kan det vara flemming jensen tro

Den har killen behover ju uppenbarligen ingen vikt alls (gick ett tag med racers bak men de var for svara att fa tag i) men banorna har ar helt enkelt inte gjorda att ga barfota over.
Man sliter ut ett par jarnskor pa ett par veckor over Mohawk. Har vart ett par amerikaner (ofta med skandinaviskt pabra) som forsokt och kommit in med blodande fotter efter loppet.

Jag vet inte vad materialet heter "pa riktigt" men det ar framforallt stone dust.
Man vill ha snabba banor aret om och vi kan ha ganska tufft vader.
Framforallt ar det val for att man vill ha snabba tider aven pa vintern men for att vara helt arlig ar jag varken tranare eller kusk och det har med underlag ar verkligen inte min grej.
Jag vet dock per factum att man kor inte barfota om man ar radd om hasten!

Tre arig hingst som gar sig at armbagarna.
Aluminium plockar ner honom sa han gar fritt uppat men istallet touchar han bak.

Det jag tänkte var att få baksteget något långsammare så han gick fri och INTE touchar bak. Kan räcka med ett par lätta boots.

*KL*

5årig valack, går med släta travskor fram och ridskor bak, behöver få ut baksteget mera, lättare skor, greppskor?

ska väl tillägas att detta är en herre som tar i när det passar honom, och då tar han ut bakstget.

Men då har det ju inte med balansering att göra, om han kan men inte gör det?

Nej, egentligen har det väl inte det, tänkte mest om man kunde ge honom en knuff så att säga.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 127
Kropp & Själ Härliga, undebara vinter med kyla och snö! Jag är lika glad varje gång det blir kallt och vi får snö på vinterm i synnerhet så här års...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 834
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Redan före veckans första ridlektion så hade jag hamnat i ett läge där jag grubblade över vad det är jag håller på med och varför. Jag...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka