Balanserings hjälp!

milian

Trådstartare
Hej har en 3-åring som har varit i proffsträning i ca 2-år har nu tagit hem honom för att träna honom själv.
Jag har haft honom hemma i ca 3 mån, han var väldigt stel i bogarna när han kom och gick väldigt snett med huvudet i ridning och körning.Detta har jag fått ganska bra ordning på med mycket skritt,stretching,massage osv har även en Eq som har gått igenom honom.Han har gått en del intervaller hemma och det har funkat bra,problemet kom när han skulle gå ett banjobb han funkar inte i kurvorna han springer och skiftar och känns allmänt knölig?På raksträckorna flyter travet på bra och han känns jättestabil.
Han är genomgången i ben och där finns inga fel?Han har samma balans (järn fram aluminium bak) som han haft när han var i träning och han har även tävlat med den balansen.Jag har sett videoband på när han har tävlat och man ser då att han skiftar i svängarna och att kusken få bära han igenom,trots detta så är han med i främre träffen.(När man pratat med tränaren så har han aldrig haft något problem ?)Jag vill väldigt gärna komma till botten med detta problem och vill gärna höra om ni har några bra råd och tips ni kan ge mig.

Sv: Balanserings hjälp!

Tyngre balans i bak? Breddar hästen mycket? Hur hög käk har ni?

Jag förutsätter att hästen är helt hält-fri...

Proffstränare har en tendens att säga att haltaste hästen kännts bra, så det är inget att hänga upp sig på...

Hoppas ni lyckas hitta felet!

Man känner sig lite lurad att betala pengar varje månad och får höra att hästen är jätte fin och sen stämmer det inte alls tyvär så hade jag honom inte i närheten så jag hade inte så mycket koll på han.
Han breddar inte jätte mycket , han är ganska rullig fram.Han har ganska normal check.
Det känns som att han blir lite jämfota bak in i svängarna.

milian skrev:
Man känner sig lite lurad att betala pengar varje månad och får höra att hästen är jätte fin och sen stämmer det inte alls tyvär så hade jag honom inte i närheten så jag hade inte så mycket koll på han.
Han breddar inte jätte mycket , han är ganska rullig fram.Han har ganska normal check.
Det känns som att han blir lite jämfota bak in i svängarna.

Jag skulle testa först att gå utan/länga käk samt sätta på järnskor i bak... låter som att det skulle behövas tyngd i bak. Ofta är det bak-kärran som strular i kurvorna...

Men detär ju hur lätt som helst att sitta osäga här... man behöver se en häst för att kunna konstatera... Men du får ta allt som tips o anv sunda förnuftet såklart..

Hur stor är hästen manke/länd? Stam? Färdigväxt?

Senast ändrad av en moderator:

Har den startat mkt?

Om inte (10-15 ggr) sätt på järn runt om och ev boots fram, köra så tills rulligheten försvinner sen lätta lite "försiktigt" skulle jag göra.

Började ungefär så med min starthäst + sulor och tyngsta järn fram..
Idag går han med alu runt om!! eller elitskon i bak

Han är ganska liten men är inte jättekort,när han kom hem hade han väldigt långa tå och sprang och slog i hop det gör han inte nu,han verkar inte vara i någon växtperiod.
Det är Tibur i honom.
Han har startat 6 gånger.

Ta lite mer på utsida fram, nästa gång ni skor.Brukar hjälpa bra på "knägångare" el. prova med plastskor, finns ett bra norskt fabrikat hos Bidermans, håller mycket bättre än alu.:idea: (finns även med brodd)
Ha lite tyngre i tån om h*n är "rullig",bättre än boots.
Boots gör att hästen får ett mycket högre steg,inte bra på en knägångare.
Tyngre i tån gör att hästen får ett flackare o längre steg.

Han skiftar bara när det går fort.
Hade vet ute idag för att verkligen(igen)fastställa att han inte har ont.Inte en reaktion nånstans och i munnen ingenting han e frisk som en nötkärna.
Så det är väl bara att jobba på,jag ska prova lite av de förslag jag har fått här och se om det blir någon skillnad.

milian skrev:
Han skiftar bara när det går fort.
Hade vet ute idag för att verkligen(igen)fastställa att han inte har ont.Inte en reaktion nånstans och i munnen ingenting han e frisk som en nötkärna.
Har du varit in på klinik med han?
Jag köpte en häst för ett antal år sen som travade orent i kurvorna och han visade ingen hälta vid böjprov förrän de började bedöva de olika lederna. Han var väl i det snaraste halt runt om så han markerade inget förrän en led blev oöm..

Det låter som om han inte får plats att röra sig, eftersom han skiftar mest när det går snabbt....hur gammal är han?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka