balansera passgångare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare peak
  • Startdatum Startdatum
P

peak

Min travare har problem att hitta rytmen när vi kör ensamma på banan. Skärper till sig när han har någon som drar upp tempot.

Han går nu med pjäxor, dvs släta järnskor runt om. Detta för att de ska hålla hemma i träning.

Problemet är att han rullar över i något som liknar passgång. Jag har läst mig till att det kan vara lämpligt att ha hästen lättare bak än fram. Stämmer det?

Öppen för alla förlag, ska prova ngn ny balans men vet inte vilken...

Sv: balansera passgångare

att lätta honom bak? aluminum? skulle det göra liknade effekt?

Jag träningskör aldrig på al.skor.Tycker de "fräter" hovarna.Men grundprincipen är ju lätt bak-tung fram.Sulor fram kan vara en bra idé med.Sen kanske ett helstångt för skärpan?

Jag själv har ingen erfarenhet av detta, men en av mina vänner hade tidigare en "passgångare". Honom skodde de med ridskor+sulor (för att det skulle bli så mkt tyngd som möjligt) fram och vanliga falsade travskor bak. DÅ travade han som vilken annan travare som helst - om än kanske inte lika fort, då han var väldigt medelmåttig...

Korta käken kan det hjälpa?

Han går med ganska lång käk nu...
Han är dessutom ganska kort i ryggen så kortare käk hjälper honom att få bättre plats eller?

Jag skrev denna tråden för att få hjälp att hitta rythm i travet hos min häst som rörde sig knöligt i traven. Jag vill tacka alla er som tipsade om balasering. Men samtidigt vill jag poängtera hur viktigt det är att veta att man har en fräsh häst innan man börjar balasera bort problemet. Jag insåg att jag nog skulle kolla upp honom innan jag börjae pressa honom mer och krångla med balasen.

Han blev uppkollad idag och mycket riktigt så viasade det sig att han hade tre förskjutna ländkotor....

Hädan efter kommer att kolla upp hästen nogrannt innan jag ändrar något i utrustningen.

Och sen beror ju säkert förskjutningen på ngt oxå ;)...
Ska till Romme å köra provlopp på Lördag.

Givetvis beror förkjutningen på något, men vad är ju svårt att sia om. Men nu när Peak är fräch så får BR se upp :rofl:

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag har en islandsvalack som är av den typen att han lätt spänner sig och blir lite stressad, har tränat MYCKET avslappning, att...
Svar
6
· Visningar
1 899
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: Seabaz
·
Trav Tjena tjena Är ingen expert på det här med hur hästarna fungerar bäst med balanseringen i monté och har nu stött på lite problem med...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 281
Senast: missdragon
·
Dressyr Herrn har idag försökt liva upp ett vääldigt basic dressyrprogram med lite byten :crazy: Det som står i programmet är en långsida i...
Svar
17
· Visningar
1 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17
  • Atletix

Omröstningar