Balansera kalcium/fosfor

Eloy81

Trådstartare
Behöver er hjälp nu!

Mitt hösilage som har 65 i ts har Ca 2.9 och P 2.3 kg ts. Mina hästar äter ca 15 kg av detta. Förmodligen mer när det är kallt..
Jag ger winter balance från Forage Plus och det ger då 5 g fosfor till. Så jag har köpt kalk från dom också. Men behöver hjälp med hur mycket jag ska ge av det?
Det står att produkten innehåller 40% "elemental calcium." Någon vänlig själ som kan räkna på detta?
 
Behöver er hjälp nu!

Mitt hösilage som har 65 i ts har Ca 2.9 och P 2.3 kg ts. Mina hästar äter ca 15 kg av detta. Förmodligen mer när det är kallt..
Jag ger winter balance från Forage Plus och det ger då 5 g fosfor till. Så jag har köpt kalk från dom också. Men behöver hjälp med hur mycket jag ska ge av det?
Det står att produkten innehåller 40% "elemental calcium." Någon vänlig själ som kan räkna på detta?

Ungefär hur mkt väger din häst och vilken sorts arbete utför den?

Utan den informationen är det svårt att säga vad behovet hos din häst ligger på
 
Du bör ge minst 10 g CaCO3 (kalk) per dag för att få en rimlig Ca/P-kvot.

Du har då 32,5 g Ca och 27,5 g P i foderstaten och kvoten Ca/P blir 1,2. Lägre kvot bör du inte ha. Men som @Elo säger du måste även kolla hästens behov av Ca och P.
 
Tack för era svar!

Hästarna väger 500 samt 520 ca. Vägda på våg men vet ej exakt nu. Men däromkring!
Dom rids ej just nu och är i vuxen ålder så antar att det är underhåll som gäller?
 
Tack för era svar!

Hästarna väger 500 samt 520 ca. Vägda på våg men vet ej exakt nu. Men däromkring!
Dom rids ej just nu och är i vuxen ålder så antar att det är underhåll som gäller?

Underhållsbehovet för en häst som väger 500 kg är Ca = 20 g och P = 14 g så om du ger 10 g kalk till dina hästar så är det OK.
 

Liknande trådar

Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 215
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 197
Senast: isafore
·
Foder & Strö Hej! Finns det nån kunnig som vill tolka denna analysen lite? Jag räknar med att ge ca 25kg per dag till min varmblodsvallack på 15 år...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp