Sv: *Balans*

Kul! Tack igen Susan för fina bilder och pedagogiska förklaringar! Det är så jag uppfattar att det ska se ut och funka också, jag är bara ingen anatom med järnkoll på muskelnamn, -fästen och exakta funktioner.
Det här med öppna höftvinkeln blev ju självklart plötsligt, jag hade förväxlat höftled med SI led tror jag... :o
På många sätt är det inget nytt under solen, men samtidigt är det ändå nytt detta att försöka förstå hur och varför det funkar si eller så. Och vi har ju sedan länge förstått att det finns olika tolkningar av samling. Dock är vi rörande överens om hur det ska se ut! Urläcker galoppbild! :d

Hur som helst så tycker jag det ligger så mycket i centreringsfilosofin, det här att positionera sig som man vill att hästen ska positionera sig, på ett ungefär iallafall. Det ligger ju i balansen alltihop. Ju rakare vi kan sitta destu bättre kan vi balansera oss själva och reglera rörelserna underifrån med elastiskt mellangärde utan att rubba oss nämnvärt ur grundpositionen. Ju rakare hästen blir destu mer balanserad och stark. Och därifrån mer och mer samlad och sänkt tyngdpunkt ger ökad stabilitet och bärkraft. :idea:

Själv har jag inte tänkt på bäcken eller höftleder vid ridning utan då funkar bilder bättre, och då har jag alltid tänkt något i stil med "lyft mig uppåt i några hårstrån på hjässan och häng rakt neråt därifrån" alltså försöka bli lång, lätt, rak och då också i balans. För min del förutsätter detta framvinklat bäcken med rumpan till viss del under mig för att inte få värsta svanken / anktjärten... :o Då funkar baken lite som svikt, stötdämpare också... :bump: Vägen dit går förståss via magen, men det har jag inte tänkt på direkt. Fast sit-ups har hjälpt. Även viss balettskolning i barnåren (fast då fick jag aldrig koll på svanken).

Sedan tänker jag också lite som du med så att säga "basic" form, att det är ryggen upp och vinklat bäcken och samlingsgraden ökar därifrån succesivt. Men det blir ingen samling alls eller ens ergonomisk träning utan denna bas. Man behöver inte som fritidsryttare satsa högre än så, det är gott nog (och svårt nog!) och betydligt bättre än felaktiga försök att nå högre samling med brott i mitten iallafall... tror jag.

Rikkan skrev:
En häst vars psyke, kropp och själ är i samspel, vars energi ohämmat cirkulerar i kroppen.
En harmonisk häst som accepterar sig själv, rör sig koordinerat med en lätthet, spänst och smidighet genom tid och rum -fakrorer som skapar en personlig elegans och påverkar intrycket.

En människa vars psyke, kropp och själ är i samspel, vars energi ohämmat cirkulerar i kroppen.
En harmonisk människa som accepterar sig själv, rör sig koordinerat med en lätthet, spänst och smidighet genom tid och rum -fakrorer som skapar en personlig elegans och påverkar intrycket.

E
Individer som tar häsnyn till varandra, svaga och starka punker, som tillsammans skapar en dynamisk helhet baserat på fokus och avslappnning. Där två individer som fungerar som helhet, utan att störa varandra.

Genom att inse och acceptera vad som finns.
Genom att försvaga det dominerande, kontrollerande elementet
eller
Genom att stötta, stärka, ge näring åt det element som stärler det svaga.
:smirk:

Så kan man ju också uttrycka det.. jag gjorde det enkelt för mig :D

Jag "genomgår" en utbildning där det är mycket fokus på balans, balans var än du befinner dig och vad du än gör.

Kropp, själ och tanke! Hur påverkar jag min kropp att producera mindre cortisol och mer av.. (vi kallar det lite skämtsamt ADHD, för det var en liknande förkortning, kommer inte ihåg vad det heter) "antistress" hormon. Att "andas med hjärtat" och försätta sig i ett tillstånd av balans och harmoni.. aktivt, medvetet!!!

Väldigt intressant! :bow:

Japp, och mycket effektivt att "visualisera" att man andas genom hjärtat.. Med övning korta stunder då och då, blir det resultat!!!

Johoda - flera bokstäver lika :D
Fel ordning bara.

kan ni nu upplysa om vad dessa kuliga hormoner gör.

Vilket hormon ger tiggers uppenbarelse - endorfin - kär och galenhormonet, eller
finns det fler - hur stimulerar man dem?

Hur stimulerar man harmoni hormon - är det serrotonin?

Vad är dopamin - kickhormon?

Det här får nog malinsky redgogöra för. Jag har glömt bort en del sen i höstas (vill ha lite mer neuropsykologi och psykiatri!) :crazy:

För lite dopamin ger parkinson. För mycket dopamin ger huntingtons chorea (danssjukan), övermedicinerad Parkinson ger samma symtom. För mycket dopamin ger också hmm, vad var det nu? Mani? Schizofreni?

Dålig sömn, långvarig smärta och depression ger samma symtom -> låga nivåer av serotonin.

psychogrrl skrev:
För mycket dopamin ger huntingtons chorea (danssjukan), .

Danssjuka!! DET har jag!! :rofl: förlåt, inte skämta om sådana saker, men jag är oerhört danssugen!! Jag brukar dansa "extrem" streetfunk tillsammans med barnen, de tycker att jag är helknäpp.. Jag måste ut på dansgolvet med ngr goda drinkar i kroppen och få ordentligt utlopp!!! :banana:

Klipper och klistrar:

Det finns två viktiga markörer för binjurebarkfunktion. Kortisol och DHEA (DHEAS). Kortisol halterna påverkas av förhållandet mellan hypotalamus, hypofysen och binjurarna men även av sömnmönstret, stressignaler och/eller patologiska tillstånd. När förmågan att hantera stress är nedsatt, märks detta genom lågt DHEA och högt kortisol. Genom att analysera kortisol och DHEA kan man få en bra bild över enpersons binjurestress.

Hittade lite annat:

"STRESS och DEPRESSIONER

DHEA är också en förelöpare för stresshormoner såsom kortisol och adrenalin. Varje gång kroppen tillverkar dessa hormoner minskar DHEA nivån. "Jag känner bara till ett par människor dom ser ut att leva ett liv utan stress. De flesta i världen i dag ser ut att vara superstressade. När vi är unga ser det inte ut att ha någon nämnvärd effekt på vår kropp. Vi hämtar oss. Men en stadig sänkning kan utgöra en fara för våra liv. När man utsätts för kronisk stress kan DHEA nivån bli betydligt sänkt. Stress leder ofta till depressioner och är känd för att verkligen "slita ut binjurarna" säger dr Neecie Moore i sin härliga bok "Bounifull Health, Boundless Energy, Brilliant Youth, The facts about DHEA". Många studier visar ett direkt samband mellan låg DHEA nivå och depressioner. Lyckligtvis visar studierna också att man kan minska de negativa effekterna av stresshormonerna, och därigenom lindra depressioner, genom att öka mängden DHEA. "

läs mer på:

http://fredriksro.se/dhea.html

sök även på tex DHEA hormon eller ngt sådant.. finns massor av info!

Jag har alltså fått "verktyg" att minska stressnivån, bla genom att "andas genom hjärtat" . Skitläckert, för det funkar. Det är inget flum och hokus pokus, det är ren fakta, men det är svårt för mig ialla fall att minska min stress nivå!! Jag fick ett program att ladda ned på datorn tillsammans med en tuta att sätta på fingret.. där kan jag träna att försätta mig i ett, inte bara "icke stress" tillstånd, utan att även öka mängden DHEA genom att lära mig att vara i ett "må bra" tillstånd, oavsett vilken situation jag befinner mig i. Just detta program används mycket genom idrotten, och även av bla Tiger Woods.

Kanon för mig som jättelätt stressar upp och blir nervös för minsta lilla.

Du har också "må bra" hormon som heter Oxytocin. Det frigörs vid kramar bland annat!!! :D

Det ämnet fick jag när jag fick mitt första barn i nässpray-form. För att "mjölken skulle släppa" lite bättre vid amning. Funkade ypperligt.

Hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag nog kramat min lilla bebbe lite mer :love:

ja detta är mitt favorithormon
Det lär också var smärtstillande och triggas igång av mjuka babyformer.

malinsky skrev:
Det ämnet fick jag när jag fick mitt första barn i nässpray-form.
Sorry Malinsky, det är intressanta att läsa det du skriver om hormonerna men jag fick lov att läsa den här meningen flera gånger om :rofl:
Du fick väl inte ditt första barn i nässpray-form? :eek: :rofl:

(det är för tidigt på morgonen, sorry igen)

evis skrev:
Sorry Malinsky, det är intressanta att läsa det du skriver om hormonerna men jag fick lov att läsa den här meningen flera gånger om :rofl:
Du fick väl inte ditt första barn i nässpray-form? :eek: :rofl:

(det är för tidigt på morgonen, sorry igen)

hahaha... kanske hade gjort mindre ont då!! :rofl:
jag är en expert på att tänka hälften och skriva resten = svårt att förstå! Kanske skulle ha lagt in kommatecken också för att undvika syftningsfelet!!!

:angel:

Och efter orgasm!

Så strunta i kramarna och gå på gottigheterna direkt!

Mera oxytocin åt folket!

:rofl:

Snacka om massor av göttigt om man kramas massor efteråt då.. :angel:

Tack för tipset!! Nu e det helg och barnen är hos farmor och farfar till på söndag. ;) say no more......

Äsch jag gör en massa likadana grejer. Man brukar ju kunna reda ut såna meningar :). Det var bara för att jag var nyvaken och trög som jag inte fick ihop meningen....
:D

Angående oxytocin - är det inte så att när det gäller förälskelse vs "långvarig kärlek" så har oxytocin mer med det senare att göra?
Dvs oxytocinet är det där som ger en varm, trygg känsla i ett långvarigt förhållande? *funderar*

*kl*
:banana: :)
Hittade min balans idag!
Hittade hästens balans på köpet!
Hihi!
Bara några steg men ändå! Nu vet jag var den bor, den nedrans balansen!

jag brukar hitta den en stundn sedan tappar jag bort den igen :D

den är busig den där balansen

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 907
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 896
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka