Sv: *Balans*

Elute skrev:
Vet inte riktigt om detta hör hit, men jag vill fråga...

Om jag inte rider, utan arbetar tillsammans med min häst antingen från marken eller under körning, så måste vi ha en slags balans också. Är jag i obalans, (läs irriterad, ouppmärksam, spänd, ont mm) så får jag ingen kommunikation med min häst. Han tar då tillfället i akt och visar tydligt vad han tycker om vårt samspel/mitt ledarskap. Jag vill kalla detta för obalans, eller finns det någon annan benämning?? Obalans kan väl skapas även genom tömkörning? Får jag en bra balans mellan mig och min häst från marken så kan jag lättare ta med mig detta upp på hästryggen!:confused:

*flummigare än någon annan*/ sanna

Inte ett dugg flummigt, jag håller med till 100% !!!

Det är detta jag vill nå...att allt spelar in.

:bow:

Andra ord för balans:
Kemi, kommunikation, kärlek, harmoni, medvetenhet?
Vi har balansen eller obalansen med oss var vi än går och påverkar alla vi möter.:bow:

Till Carola: :love: ;)

Om en person ofta genom sitt sätt att kommunicera ofta väcker känslor av olust, skam, otillräcklighet.

är den persoenen då i harmoni och medvetenhet?

Detta är en retorisk fråga.

Betyder att komplettera att vara komplett?
Nej, inte att vara utan att göra, -vara med att skapa.
Fylla på något, utöka ofullständig uppgift, göra komplett.

Susan skrev:
Om en person ofta genom sitt sätt att kommunicera ofta väcker känslor av olust, skam, otillräcklighet.

är den persoenen då i harmoni och medvetenhet?

Detta är en retorisk fråga.

Jag svarar om det är ok.

Det beror helt och hållet på.

Personen kan ha en intuitiv förmåga att kommunicera på ett sätt som belyser svagheterna hos den han kommunicerar med.

Detta behöver inta vara medvetet.

Personen i fråga kan också göra det på ett medvetet plan för att provocera, då, i detta fallet är personen den största energitjuven och när sig på andras obalanser.

Kommunikation går ut på att förmedla ens åsikt insikt och vetskap, och något som är viktigt är ju att var och en har ansvar för sin egen balans, jag kan inte skylla på dig om tex: du sätter mig ur balans, snor du energi från mig får jag skylla mig själv och skydda mig bättre nästa gång vi snackar.

Kommunikation ska vara ett givande och tagande men blir ofta en kamp med ord där en av kommunikatörerna går som segrare ut, välfylld av energi men fortfarande totalt obalanserad.

En balanserad kommunikatör behöver inte hävda sig, påvisa eller försöka något. Hon eller Han nöjer sig med att framföra sin filosofi och sen iakktager svaren med ro med inställningen att var och en ansvarar för sitt liv, sitt vetande, sitt kunnande sitt omdöme.

- Carola- Inte särskilt balanserad kommunikatör :angel:

Jag räknar nedärvda reflexer som instinkter, som helt klart har med balans att göra.
och dessa kan man ersätta med inlärda reflexer, det är på så sätt man förbättrar reslutat inom alla idrotter.

jag tror att jag är för mycket pragmatiker för att passa in här.......

Åjo visst har vi ett ansvar gentemot varandra - det kallas Moral.

Nu har ju jag läst lite för mycket psykologi...

Vad vi än gör så fyller vi alltid ett eller flera behov hos oss själva.
Oavsett om man är medveten om dem eller inte....

terapi handlar om att komma till insikt om de egna motiven som styr ens handlingar........

Senast ändrad:

Susan skrev:
jag tror att jag är för mycket pragmatiker för att passa in här.......
Kanske just därför som du är här?:smirk:

Jag tror inte att det handlar om känslan av att tillhöra, utan att kunna ta till sig olika saker utan att det ska angripa en ren känslomässigt på ett negativt sätt, sätta en själv ur balans.
Detta ansvar är förenat med livet själv. Utan att känna sitt eget värde så kan man inte heller finna något värde i andra, utan då fortsätter man att vara selektiv på ett egoistiskt sätt. Utan att känna kärlek till en själv så kan man heller inte känna kärlek hos andra. Allt handlar om en spegling av en själv. Hela tillvaron är en spegling av mig själv. Jag kan bara förstå mig själv och alla andra kan jag se som en reflektion av mig själv. Precis som man ser hästen som en spegling, fast man går steget längre och inser att allt hänger samman. Inte bara min häst, utan alla hästar jag möter, alla människor jag möter t o m på Buke.

Tillbaka till Skiften: Den kan bara sätta en annan person ur balans så länge den andra personen vill bli satt ur balans. Så länge den som läser känner att det står något på spel. Har man inget att förlora så har man heller inget att oroa sig över, utan kan tolka det som skrivs på ett positivt sätt.
Vi väljer själva hur vi vill tolka texten. Positiv, neutral eller negativ osv. eftersom, alla har olika sätt att förstå saker och ting på.

Vi är på olika "planeter", har olika "tidszoner" och bygger våra liv på individuella erfarenheter. Däremed inte sagt att vi inte kan berika varandra och känna att det som är här just nu är något positivt och är här för mitt eget bästa. :bump: :love:

Senast ändrad av en moderator:

Retorisk i vilket syfte:
Movere, Delectare, Docere?

inte alls så avancerat :D
Jag ville bara belysa den ordboksmässiga definitionen; att det inte var en fråga utan ett påstående.

Jag är alltså ointresserad av ett svar på frågan.

Susan skrev:
Åjo visst har vi ett ansvar gentemot varandra - det kallas Moral.
.

Dock är det upp till var och en att bemöta och bli bemött. I mitt tycke då alltså, kanske inte enligt någon teori.

Alla har först och främst ansvar för sig själv. Det är vad jag menar.

Har man ett visst mått moral räcker det till mina medmänniskor också. Detta kommer då att återspegla sig från de handlingar jag utfört till de handlingar som kommer åter.

Vill först påpeka att jag pratar helt teoretiskt nu....

Jag håller med att man måste ta ansvar för sig själv. Det är grundläggande.

Grundläggande i att vara "frisk" är också att behandla sian medmänniskor med respekt. Vi har alla känslor av skam skuld otilläcklighet osv, det är en del av att vara människa.

En del människor utnyttjar dessa känlsor på ett manipulativt sätt för att få egen vinst.
De kan få så avancerade saker som makt pengar, eller så vardagliga saker som bekräftelse på sin egen kompetens, förträfflighet, överlägsenhet.

De frisikriver sig ofta från ansvar, med att det är upp till var och en....

Och det är upp till mig hur jag hanterar mitt liv, att ta ansvar för mig själv innebär att undvika sådana männiksor.
At ta ansvar för vad jag gör är att inte bete mig så själv...
Det är till visss del en moralisk fråga men har också med sk. 'personlighet' att göra.
Attbete sig kränkande är om det är medvetet - brist på moral, om det är omedvetet ofta en del av en prykologisk försvarsmekanism....

Igen - detta är en helt teoretisk diskussion jag åsyftar ingen enskild person utan talar om ett fenomen

Senast ändrad:

Jag förstår ungefär 20% av det du skriver, resten ska jag suga på som en karamell och se om jag förstår mer. Tack för den intellektuella (emotionella?) utmaningen. Se så lite jag fattar, jag vet inte ens hur jag ska angripa mig "problemet" - är det med hjärnan eller med hjärtat? Eller nåt annat?

Men se där skiljer vi oss åt.

I retorik kan man övertyga ens åhörare på olika sätt:

Docere - ”Att undervisa”, talaren försöker vädja till lyssnarnas logos (”förnuft”) med hjälp av argument.

Delectare – ”Att behaga”, talaren får lyssnaren välvilligt inställd genom sin charmfulla personlighet och sin förtroendeingivande karaktär, sin etos.

Movere – ”Att röra”, talaren väcker patos, ”en stark känsla”, hos lyssnaren.

:D

Och om vi skall vara så avancerade så vi talar om själslig balans, så är det nog att vara så trygg
Dvs känna sig älskad, accepterad, kompetent osv, att man törs och orkar hantera sina känslor - och därmed inte behöver några psykologiska försvarsmekanismer.

Sedan är det ju bra med lite ren och skär bondtur så att man inte blir utsatt för värre traumata än vad man har resurser (både i form av egna men också omgivningens) att hantera.

Senast ändrad:

Susan skrev:
Jag är alltså ointresserad av ett svar på frågan.
Förklara då för den som inte förstår, varför ställer du då frågan?
D v s vad är syftet med ett sådant uttalande? :confused:

Jaha, nu har jag funderat hur jag praktiserar detta med min häst. En översättning så att jag förstår, gjord av mig själv.

Jag som hästägare har ett ansvar att se till att hästen mår bra fysiskt.= Grundläggande och ett måste enligt lag.
Jag som ryttare/kusk har ett ansvar att se till att hästen kan och vill lita på mig.= Frivilligt Finns det ingen lag om detta?

Om jag ljuger för min häst så tappar jag hans förtroende, om jag ger eftergiften för sent så tappar jag hans förtroende. När jag rider så glappar jag ofta med tygeln, det är obehagligt för min häst och han försöker komma undan. = tappat förtroende Är jag för hård i handen gapar han, detta kan jag dölja med en nosgrimma som jag drar åt, men obalansen finns där iallafall.

Små nästan osynliga saker, men som utan undantag skapar obalans mellan ryttare och häst. (mellan mig och min häst:angel: )
Men så är det ju så att någonstans måste man börja, och under tiden får man acceptera att det kan bli fel, det man gör kan alltid bättras på till nästa gång, med eller utan hjälp.
Balansgång.

Rätta mig om jag har fel.

Senast ändrad:

Vill först säga att jag verkligen uppskattade CLs beskrivning av balans som harmoni mellan olika dimensioner av kropp, sinne och själ. Tänkvärt och vackert. :bow:
Påminner om hur jag tycker att mina hästrelationer funkat som allra bäst när jag inte tänkt och analyserat så förbaskat mycket, det har varit avkopplande och meditativt i sig att vara med hästarna eller rida. När logik, stress och oro av olika slag tränger sig in i sinnet kommer det också mellan en själv och hästen, och det stör.

Sedan till den andra vändningen i diskussionen:
(Susan: ) Jag håller med att man måste ta ansvar för sig själv. Det är grundläggande.

Grundläggande i att vara "frisk" är också att behandla sian medmänniskor med respekt. Vi har alla känslor av skam skuld otilläcklighet osv, det är en del av att vara människa.

En del människor utnyttjar dessa känlsor på ett manipulativt sätt för att få egen vinst.
De kan få så avancerade saker som makt pengar, eller så vardagliga saker som bekräftelse på sin egen kompetens, förträfflighet, överlägsenhet.

De frisikriver sig ofta från ansvar, med att det är upp till var och en....

Och det är upp till mig hur jag hanterar mitt liv, att ta ansvar för mig själv innebär att undvika sådana männiksor.
At ta ansvar för vad jag gör är att inte bete mig så själv...
Det är till visss del en moralisk fråga men har också med sk. 'personlighet' att göra.
Attbete sig kränkande är om det är medvetet - brist på moral, om det är omedvetet ofta en del av en prykologisk försvarsmekanism....

:bow:
Det tycker jag är klokt skrivet. (Har läst en del med psykologi själv kan tilläggas och funderat mycket kring detta.)
Ansvar är bra, man måste ta ansvar för sig själv. Men jag anser också att det gör att man har ansvar för vad det självet gör i sin relation till andra.

Få människor är så friska och balanserade att de kan höra vilka sk sanningar som helst utan att beröras illa / försättas (än mer) ur balans. Få människor är så friska att de kan framföra sina sk sanningar utan bakomliggande motiv. Det är ju också så att om man skulle vara balanserad enligt den definitionen skulle man antingen vara oemottaglig för kritik (som detta ju handlar om i klarspråk) - vilket inte gör en vidare ödmjuk, lyhörd eller benägen att utvecklas. Eller vara så trygg i sig själv att man kan se sina brister och le åt dem. Det är bra, men i verkliga livet är människor ofta benägna att le åt brister de redan känner till. Sådana som serveras en första gången - om man nu lyssnar och tar dem till sig - rubbar självbilden en smula, sätter personen ur balans, väcker ofta mycket och obehagliga känslor. Det är normalt och vore konstigt annars.

Det gör att kommunikatören har ett ansvar, anser jag. Att välja vilka åsikter det är värt att föra fram, framföra dessa på ett respektfullt sätt, med ödmjukhet för att man kan ha uppfattat saken fel, och lyhördhet för att personen kanske inte kan ta till sig åsikten omedelbart utan behöver smälta det (alltså inte kräva erkännande och liknande av den kritiserade - det är faktiskt ivissa lägen rent sadistiskt!). Att få människor tar det ansvaret är en annan sak, det gör ju också att vi måste utrusta oss med ganska mycket försvarsmekanismer, hellre slå undan framförda åsikter och välja bort folk som misshagar oss (= behålla en viss grundbalans, men också motverka inputs och utveckling...) än att göra oss mottagliga för influenser som riskerar störa oss.
Jag ser nog balans som ett grässtrå som viker sig av och an för olika vindar, men reser sig igen, hittar tillbaka til sin balans och växer. Typ. :)

skrållan skrev:
Vill först säga att jag verkligen uppskattade CLs beskrivning av balans som harmoni mellan olika dimensioner av kropp, sinne och själ. Tänkvärt och vackert. :bow:

Håller med! :) :bow:

...Så slipper jag skriva det själv. :D

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 907
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 896
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023