Sv: *Balans*
Susan skrev:
Nu
Är det din tur
Eftersom Rikkan och jag tänker väldigt lika så kanske det bara är en tam upprepening. Men här är vad jag tror tycker och menar:
Hur uppstår balans?
I mitt tankesätt funkar det såhär: Det finns
Medveten,
Omedveten och
Undermedveten balans.
Den Omedvetna balansen är våra instinkter, de vi alltid har, inte kan programmera bort, inte kan ersätta och inte kan styra över. Denna balans finns och så är det bara.
((((Och på
Häst då? Har hästen också 3 plan? Body mind and Soul. Visst, klart att den har. Men. Skillnaden är ju att den Omedvetna Balansen är den som Dominerar på alla 3 planen!
INSTINKT. ))))
Den Undermedvetna balansen är det vi tränar. Det vi så gärna vill ha. Vi läser om något och längtar efter det, vips så tränar vi. Ett ex: är att jogga. Vi läser om hur bra jogging är. Omedvetet söker sig vår kropp till att prova på jogging. Detta sker liksom redan innan vi dragit på oss skorna och joggat iväg. Vårt undermedvetna testar det innan det blir av.
Det är också det Undermedvetna som kan ställa till det för oss. Det är här stressen söndrar och skördar flest offer.
Vi KÄNNER oss inte stressade men ändå så faller vi isär. Det undermedvetna kan stressa och på insidan kan vi kännas som en tickande bomb och ändå är vi kolugna på utsidan. Typiskt för Utbrända människor att utbrista: "Men jag var ju aldrig stressad"
Sen har vi den Medvetna balansen. Denna delen är ganska liten, gissningsvis 10% (?) av hela kakan. Här finner vi det vi handgripligen gör. Äter nyttigt, mediterar, ägnar oss åt saker och ting vi vet vi mår bra av, älskar, njuter, mår bra. Här styr vi och ställer och jobbar som bara den och ändå tycker vi att känslan av otillräcklighet består,
det blir ju liksom ingen förändring trots att jag gör så mkt för min balans!
För att uppnå balans borde vi se på det hela lite schematiskt.
Vi har våra tre delar (Som i sin tur rymmer mängder av dimensioner men de tänker jag inte ta upp här för då förvisar Gunnar mig till ett flumforum
)
Om man procentuellt ska dela upp den så bör det vara tre lika delar.
Vilket ger ca: 33% i varje del.
MEN.
Det vi vill är ju att det ska bli
ett. B A L A N S
Så..Om summan är konstant och det inte kan läcka, inte delas med flera utan bara flyta runt....borde vi kunna se en enklare bild av hur vi ska lösa det problem som de flesta har.
O B A L A N S
Hur man sen skapar detta är ju individuellt, var och ens värld och uppgift.
Definiera innebörden av:
1; Balanserad Häst
Fri. Enkelt så. Bara så. Utan påverkan av Människan MÅSTE djuret ha Balans. Annars går det under. (Vilket innebär att en Domectiserad häst aldrig, aldrig kan uppnå full Balans i egenskap som HÄST)
2; Balanserad Ryttare
Fördelad energi och gemensam balans på sina tre plan. Enhet. Harmoni.
3; Balanserat Ekipage
NU är det spännande. Vad händer i en konstellation
Människa/Häst?
Rikkan Väljer att kalla det kemi i en annan tråd. En helt underbar benämning tycker jag, (Detta svaret i denna tråden får representera mitt svar i den tråden också)
Människan söker balans.
Vilken del är det vi har så stor brist i?
Jo, den
Undermedvetna balansen.
Hur ska vi kunna tillfredställa detta? Hur ska vi öka den procentdelen på det planet?
Vi sammansmälter med en energi som kompletterar!!
Vilket innebär att vi känner oss, hela, friska, starka och ibland rentav nyförälskade efter att ha spenderat en stund med vår vän hästen.
"Han fyller mitt behov"
"Hon är mitt halva jag"
"Hon är min missing link"
"Han ger mig den energi jag behöver"
Rena rama kärleksförklaringarna hör vi..och så är det!
Hästens Undermedvetna används inte precis av hästen själv, denna delen nyttjas inte medvetet (Och här kom en dimension till in ja)
Såå...alltså är det fritt fram för Energiboven Människan att sammanstråla, sammansmälta och
TANKA SIG SJÄLV PÅ BENSINMACKEN HÄSTEN!
Och så skapas balans mellan häst och ryttare.
Här har vi betat av grunden, filosofin och skapalsen. Början.
Men vad händer sen då?
Betyder att komplettera att vara komplett?
Body Mind and Soul.
Kroppen.
Medvetenhet
Vi vill jobba med kropparnas rörelse i en sammanstrålning och i en balanserad rörelse där båda dansar.
Typ.
Och det vet vi ju hur det brukar se ut.
För att kräva balans av hästen behöver vi själv balans så att båda tillsammans kan balansera varandra.
I all enkelhet:
Kräv inte av hästen vad du ej kan utföra själv inom ramen av fysik.
Nu ska jag låta er spinna vidare på detta underbara ämne, jag ska ut och tanka lite energi från mina hästar och sen ska jag iväg och arbeta.
Trevlig helg!