C

CarolaLind

Är ett av många uttryck som vi ofta hör.

Nu skulle jag vilja fråga:

Hur uppstår balans?

Definiera innebörden av:

1; Balanserad Häst

2; Balanserad Ryttare

3; Balanserat Ekipage

:bow:

Sv: *Balans*

CarolaLind skrev:

Hur uppstår balans?

Definiera innebörden av:

1; Balanserad Häst - en häst som bär sig själv utan att ryttaren sitter och "lyfter runt" den. Den hänger inte i handen...

2; Balanserad Ryttare - skulle vilja kalla detta centerad. En ryttare som är i balans på hästen och har tyngdpunkten lågt i magen och har en god balans i sig jälv!!

3; Balanserat Ekipage - kombination av bägge ovanstående, samt att de blir tillsammans i harmoni ;)

flummiflumm??

Tillägg på Malinskys:

2; Balanserad Ryttare - skulle vilja kalla detta centerad. En ryttare som är i balans på hästen och har tyngdpunkten lågt i magen och har en god balans i sig jälv

Tyngdpunkten lågt i magen = tyngdpunkt och ingen hösäck! ;)

Det är tyvärr många som söker mer balans hos hästen än hos sig själva.
Man tar ut olika ET eller kiropraktiker till hästen och även om man VET om själv att man är sned o vind, så söker man inte hjälp hos olika kiropraktiker så att man blir rak.
Det blir alltså hästen som får balansera upp ryttaren.

De finns oxå de som fixerar sig vid hovens balans och tror att problemet sitter där.

Louise skrev:
Njo, det kan den ha om den hänger längs med kortsidan på hästen! :rofl:
Då ligger tyngdpunkte på mitten som på en sadelväska! ;)

långsidan va?

Jag hoppas att ingen tror att om man är centrerad med låg tyngdpunkt så ligger man som en sadelväska över hästen :rofl:

Gillade vad en tränare sa en gång.
Det lät ungefär: En häst är alltid i balans, sin egen balans.

Jag tänker mig en gungbräda.

Hästen är en; den ska inte tippa frammåt, för då går gungbrädan på bogarna och får bäras runt. Däremot får gunga lätt bakåt, då blir det samling, men dimper den i backen har det blivit för jobbigt. Då har vi krävt för hög samling i förhållande vad gungbrädan klarar, då står den bara och stampar.

Samma med ryttaren; I balans mitt på sittbenen över gungbrädan, utan att "skevhänga" eller tippa bakåt i sadeln för då blir det svårare för gungbrädehästen att balansera sig.

Ekipaget: Två gungbrädor på varandra, det vickar lite fram och tillbaka, men slår ingen av brädorna i backen så är det balans.

På tal om flumavdelning!

Men i stort så pratar vi ju om samma sak...

1; Balanserad Häst
En häst vars psyke, kropp och själ är i samspel, vars energi ohämmat cirkulerar i kroppen.
En harmonisk häst som accepterar sig själv, rör sig koordinerat med en lätthet, spänst och smidighet genom tid och rum -fakrorer som skapar en personlig elegans och påverkar intrycket.

2; Balanserad Ryttare
En människa vars psyke, kropp och själ är i samspel, vars energi ohämmat cirkulerar i kroppen.
En harmonisk människa som accepterar sig själv, rör sig koordinerat med en lätthet, spänst och smidighet genom tid och rum -fakrorer som skapar en personlig elegans och påverkar intrycket.

3; Balanserat Ekipage
E
Individer som tar häsnyn till varandra, svaga och starka punker, som tillsammans skapar en dynamisk helhet baserat på fokus och avslappnning. Där två individer som fungerar som helhet, utan att störa varandra.

Hur uppstår balans?
Genom att inse och acceptera vad som finns.
Genom att försvaga det dominerande, kontrollerande elementet
eller
Genom att stötta, stärka, ge näring åt det element som stärler det svaga.
:smirk:

Rikkan sa allt jag funderade på hur man kunde skriva. :bow:
Det räcker inte med att kroppen är "balanserad".
Kropp, själ, psyke - när det harmoniserar hos häst och ryttare, då finns balans. Det går hand i hand, och det fascinerar mej :o *nördig* Förstår jag något på det psykiska planet och känner det i själen - så ger sej det kroppsliga utförandet bra mycket enklare.
Men ämnet är ju så himla stort! :eek:

Vilken rolig tråd! Min egen balans är det någon som snott, för den verkar totalt bortblåst! Men då får man skratta istället åt eländet (nej, för fanken, det gör för ont i magmusklerna efter ridpasset). Så jag skulle gärna vilja efterlysa min balans i tråden! Någon som sett den? Senast jag hade den var i en hörnpassering för någon vecka sen.

Skämt och skidor.

En häst är ju alltid i någon sorts balans, precis som Zora skrev. Den häst jag vill rida har sin balanspunkt rätt stilla och kommer ut i gången istället. (Nej, inte i stallgången!). Den kastar inte omkring sin tyngdpunkt så att ryttaren går sönder härsan och tvärsan och tvingas leka den kända folkloristiska leken "hitta sadeln". Den utbildade dressyrhästen håller sin balans inom en liten fin låda och blir lättriden och påverkbar för sin ryttare.

Jag kan tänka mig att distansryttaren vill ha en annan balans, westernryttaren en tredje och de som kan mer än jag vill ha en fjärde.

Senast ändrad:

Nu tänkte jag ju fråga dig själv först men så här på kvällskvisten känner man sig ju lite spirituell :angel:

CarolaLind skrev:

Hur uppstår balans?

Definiera innebörden av:

1; Balanserad Häst
En häst som inte går och tar emot sig
2; Balanserad Ryttare
En som inte håller i sig med någon kropspdel

3; Balanserat Ekipage

en sammnasmältning av de tu så de får en gemensam balanspunktoch en gemensam rörelse

Nu :D Är det din tur

Susan skrev:
Nu :D Är det din tur

:D Eftersom Rikkan och jag tänker väldigt lika så kanske det bara är en tam upprepening. Men här är vad jag tror tycker och menar:

Hur uppstår balans?

I mitt tankesätt funkar det såhär: Det finns Medveten, Omedveten och Undermedveten balans.

Den Omedvetna balansen är våra instinkter, de vi alltid har, inte kan programmera bort, inte kan ersätta och inte kan styra över. Denna balans finns och så är det bara.

((((Och på Häst då? Har hästen också 3 plan? Body mind and Soul. Visst, klart att den har. Men. Skillnaden är ju att den Omedvetna Balansen är den som Dominerar på alla 3 planen! INSTINKT. ))))

Den Undermedvetna balansen är det vi tränar. Det vi så gärna vill ha. Vi läser om något och längtar efter det, vips så tränar vi. Ett ex: är att jogga. Vi läser om hur bra jogging är. Omedvetet söker sig vår kropp till att prova på jogging. Detta sker liksom redan innan vi dragit på oss skorna och joggat iväg. Vårt undermedvetna testar det innan det blir av.

Det är också det Undermedvetna som kan ställa till det för oss. Det är här stressen söndrar och skördar flest offer.

Vi KÄNNER oss inte stressade men ändå så faller vi isär. Det undermedvetna kan stressa och på insidan kan vi kännas som en tickande bomb och ändå är vi kolugna på utsidan. Typiskt för Utbrända människor att utbrista: "Men jag var ju aldrig stressad"

Sen har vi den Medvetna balansen. Denna delen är ganska liten, gissningsvis 10% (?) av hela kakan. Här finner vi det vi handgripligen gör. Äter nyttigt, mediterar, ägnar oss åt saker och ting vi vet vi mår bra av, älskar, njuter, mår bra. Här styr vi och ställer och jobbar som bara den och ändå tycker vi att känslan av otillräcklighet består, det blir ju liksom ingen förändring trots att jag gör så mkt för min balans!

För att uppnå balans borde vi se på det hela lite schematiskt.

Vi har våra tre delar (Som i sin tur rymmer mängder av dimensioner men de tänker jag inte ta upp här för då förvisar Gunnar mig till ett flumforum:o )

Om man procentuellt ska dela upp den så bör det vara tre lika delar.

Vilket ger ca: 33% i varje del.

MEN.

Det vi vill är ju att det ska bli ett. B A L A N S

Så..Om summan är konstant och det inte kan läcka, inte delas med flera utan bara flyta runt....borde vi kunna se en enklare bild av hur vi ska lösa det problem som de flesta har. O B A L A N S

Hur man sen skapar detta är ju individuellt, var och ens värld och uppgift.

Definiera innebörden av:

1; Balanserad Häst

Fri. Enkelt så. Bara så. Utan påverkan av Människan MÅSTE djuret ha Balans. Annars går det under. (Vilket innebär att en Domectiserad häst aldrig, aldrig kan uppnå full Balans i egenskap som HÄST)

2; Balanserad Ryttare

Fördelad energi och gemensam balans på sina tre plan. Enhet. Harmoni.

3; Balanserat Ekipage

NU är det spännande. Vad händer i en konstellation Människa/Häst?

Rikkan Väljer att kalla det kemi i en annan tråd. En helt underbar benämning tycker jag, (Detta svaret i denna tråden får representera mitt svar i den tråden också)

Människan söker balans.

Vilken del är det vi har så stor brist i?

Jo, den Undermedvetna balansen.

Hur ska vi kunna tillfredställa detta? Hur ska vi öka den procentdelen på det planet?

Vi sammansmälter med en energi som kompletterar!! :idea: :idea:

Vilket innebär att vi känner oss, hela, friska, starka och ibland rentav nyförälskade efter att ha spenderat en stund med vår vän hästen.

"Han fyller mitt behov"
"Hon är mitt halva jag"
"Hon är min missing link"
"Han ger mig den energi jag behöver"

Rena rama kärleksförklaringarna hör vi..och så är det!

Hästens Undermedvetna används inte precis av hästen själv, denna delen nyttjas inte medvetet (Och här kom en dimension till in ja)

Såå...alltså är det fritt fram för Energiboven Människan att sammanstråla, sammansmälta och TANKA SIG SJÄLV PÅ BENSINMACKEN HÄSTEN!

Och så skapas balans mellan häst och ryttare.

Här har vi betat av grunden, filosofin och skapalsen. Början.

Men vad händer sen då?

Betyder att komplettera att vara komplett?

Body Mind and Soul.

Kroppen.

Medvetenhet

Vi vill jobba med kropparnas rörelse i en sammanstrålning och i en balanserad rörelse där båda dansar.

Typ.

Och det vet vi ju hur det brukar se ut.

:angel:

För att kräva balans av hästen behöver vi själv balans så att båda tillsammans kan balansera varandra.

I all enkelhet:

Kräv inte av hästen vad du ej kan utföra själv inom ramen av fysik.

Nu ska jag låta er spinna vidare på detta underbara ämne, jag ska ut och tanka lite energi från mina hästar och sen ska jag iväg och arbeta.

Trevlig helg!

:bow: :D :bow:

Vet inte riktigt om detta hör hit, men jag vill fråga...

Om jag inte rider, utan arbetar tillsammans med min häst antingen från marken eller under körning, så måste vi ha en slags balans också. Är jag i obalans, (läs irriterad, ouppmärksam, spänd, ont mm) så får jag ingen kommunikation med min häst. Han tar då tillfället i akt och visar tydligt vad han tycker om vårt samspel/mitt ledarskap. Jag vill kalla detta för obalans, eller finns det någon annan benämning?? Obalans kan väl skapas även genom tömkörning? Får jag en bra balans mellan mig och min häst från marken så kan jag lättare ta med mig detta upp på hästryggen!:confused:

*flummigare än någon annan*/ sanna

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 907
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 896
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur