• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Bull Dozers Am. Bulldogs
  • Startdatum Startdatum
B

Bull Dozers Am. Bulldogs

Jag har jättestora problem med min balans. De är alltså inte bara när jag rider utan jag har verkligen URKASS balans. Jag kan alltså stå rakt upp å ner å bara tappa balansen å ramla.
Har ridit några år (har egna hästar) men balansen sätter som sagt käppar i hjulen och jag känner att jag kommer ingen stans.
Vad kan jag göra för att träna upp min balans? På hästryggen och annars med. Att rida utan stigbyglar är för svårt helt enkelt. Skritt går bra och gallopp så länge det går rakt fram, trav funkar inte ens tre steg.
Är också väldigt svag i muskler och kondis efter flera års sjukdom, kan det inverka på balansen? Är nu på bättringsvägen och kan börja "träna".
Hoppas på många svar.

Sv: Balans

Sorry!
Blev postat två ggr och jag kan inte lista ut hur man raderar meddelandet.
Ignorera detta!

Detta är så intressant!! Och tjatig som jag är så måste jag än en gång efterlysa ett terapiforum för dessa frågorna!! (Snälla Gunnar?)

Kan du tänka dig att ha en medhjälpare? Det kan kännas fånigt att bli ledd men det funkar jättebra!

Om någon leder dig och beskriver hur du ska känna tänka göra så underlättar det och du kan koncentrera dig på din uppgift att finna balans.

På marken rekommenderar jag dig att träna med balansboll! Känner du till en sådan?

Hade också sämre balans än jag önskade ett tag, fick svårt med den lätta sitsen. Jag gick till en osteopat som konstaterade att jag hade en fyra centimeters förskjutning på bäckenfogen, antagligen spår efter en gammal ridolycka. Efter behandling så klättrade jag två klasser i hoppningen på tre månader...
Har man så allvarliga balansproblem som du beskriver, så är det säkert något medicinskt, inte vanlig klumpighet. Och det är ju på sätt och vis bra, för om du behandlar det så kanske det visar sig att du är rätt duktig trots allt!:)

CarolaLind skrev:
Detta är så intressant!! Och tjatig som jag är så måste jag än en gång efterlysa ett terapiforum för dessa frågorna!! (Snälla Gunnar?)

Kan du tänka dig att ha en medhjälpare? Det kan kännas fånigt att bli ledd men det funkar jättebra!

Om någon leder dig och beskriver hur du ska känna tänka göra så underlättar det och du kan koncentrera dig på din uppgift att finna balans.

På marken rekommenderar jag dig att träna med balansboll! Känner du till en sådan?

Är det en sådan där boll med en ring runt man skall stå på? Var får man tag på en sådan?

För min del så har det hjälpt att träna upp dom djupa magmusklerna och musklerna kring höfterna.
Sedan har jag övar Yoga.
Positionen Trädet är bra, finns många bra övningar som bygger styrka och skapar balans.

Nu har alla hunnit komma med de bra tipsen :P

Jag antar, eftersom du också nämner flera års sjukdom, att du kollat upp de medicinska aspekterna.

Jag skulle tro att du kan hitta balansboll/liknande i sportaffärer.

Om du kollar i Barbackatråden ( http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=517732 ) så pratades det om ridgjordar med stigläder - dvs du kan rida barbacka men ändå få stödet. Att någon leder eller longerar gör att du kan koncentrera dig bättre.

När jag fick fibromyalgi fick jag helt plötsligt NO balans.
Som du, kunde jag ramla omkull när som helst.:confused:

Då hade jag ingen egen häst,men jag red hos en ridlärare
som förstod mitt problem.Jag red många gånger i veckan
och ramlade av ungefär lika många.

Men det var bara att kämpa på, vill man rida så, tänkte jag.Det tog många månader med bl.a hjärnskakningar och brutna revben.
Men ju säkrare jag blev på mig själv, ju bättre blev balansen.

För lite tror jag, iallafall när det gäller ridning, att vet man att man har dålig balans spänner man sig mer,och får då ännu sämre
balans.
Kämpa på och ge inte upp.Det kommer att bli bättre :rofl:

Rid utan stigbyglar när någon longerar . Kan börja i skritt och göra massa övningar! Är dessutom väldigt kul! Testa lite volgige övningar! Behöver inte kunna sitte perfekt i traven första gången. Det kommer!

Du har redan fått de allra bästa tipsen du kan få tror jag. Men som ngn skrev. När man VET att man har dålig balans, så tänker man bara på det, och spänner sig och då blir det om möjligt bara ännu värre.

Börja från backen med dig själv. Lägg ut ngt på backen, t ex en planka lr liknande som inte är mer än ngn cm hög. Gå på den, hitta balansen, träna dina muskler i olika träningsmedoter så som styrka, kondition osv...alla muskler hjälper till. Låt ngn leda dig, hur fånigt det än känns, gör sådana där övningar man fick göra på nybörjarlektionerna,lägg händerna på huvudet, sträck dom rakt ut, ja allt du kan komma på. Ta det lugn, och FÖRSÖK slappna av och tänka på ngt anat än att balansen är kass. Den kommer! Var envis!

Jag önskar dig LYCKA TILL!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag är medryttare på en fantastisk D-ponny som rider ca 2-3 dagar i veckan och tävlar lite då och då, rider även för tränare...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Rosett
·
Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 214
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar