simpan

Trådstartare
Ja, nu har man suttit och kollat på OS ;)

Fascineras av den Ryska hingsten Balagur, vilken lätthet för de samlade rörelserna, vilka bakben!!

Detta är en hingst jag skulle vilja använda då jag har ston som förhoppningsvis kan lätta upp hans tunga kompakta kropp. Kombinationen med fullblodens lätthet och hans underbara bärighet tilltalar mig. (nu vet man ju självklart inte vad som slår igen om men det är ju alltid lite av lotteri med avel).

Finns möjligheten att använda honom i Sverige?
Tänker förstås på nästa års betäckningar, i år är ju allt redan klart och han är ju definitivt inte tillgänglig.

Jag är för övrigt mycket väl medveten om att han ej ger godkända avkommor i ASVH men tycker att det är en mycket intressant hingst iallafall.

Sv: Balagur

Verkligen kul att se en anorlunda ras slå sig in bland topparna. Han var verkligen överlägsen de andra i piaff och passage.

Tackar för tipset, men jag har redan varit där och kollat samt har koll på hans stam via Allbreed. :)

Du har ingen aning om han går att använda i svensk avel?

Håller med, jag blir ofta besviken, ffa på bakbensaktiviteten. Många världselithästar går ju med bakdelen en kilometer efter i passagen och sätter sig inte för fem öre i piaffen, såg en idag bla som såg helt obeskrivlig ut i passagen.
Balagur däremot gör ju alla rätt!
Tyvärr kanske inte världens gångarter i övrigt och inte kan man påstå att han är snygg heller men jag avlar hellre på förmåga till korrekt samling än bensprattel.

Hihi, ja nu får de vatten på sin kvarn alla med ridtravare som kämpar så för att få upp ögonen på oss som inte fattat hur otroligt bra travarna är....

Funkar till allt, behöver bara lite jobb (läs hundra gånger mer jobb än en "normal" häst) ;)

*Duckar och väntar på halshuggningen...*

Hihi, ja nu får de vatten på sin kvarn alla med ridtravare som kämpar så för att få upp ögonen på oss som inte fattat hur otroligt bra travarna är....

Funkar till allt, behöver bara lite jobb (läs hundra gånger mer jobb än en "normal" häst) ;)

Uhm.. Ursäkta att jag frågar.. Men om man nu tycker att travare är så mycket sämre ridhästar än halvblod och att dom kräver hundra gånger mer jobb - varför vill man då betäcka sitt halvblods(?)sto med just en travare?

Ja, hade inte i mitt liv fått för mig att betäcka med ett vanligt varmblod och skulle förmodligen inte vilja använda många av rasen som Balagur tillhör heller.

Nu är ju faktiskt Orlovtravaren som ras indelad i en ridhästgren och en travgren och Balagur tillhör ridgrenen i aveln. Han är alltså i generationer avlad för ridning och inte trav. En travavlad häst har inte hans förutsättningar för samlig, de är avlade till skjutkraft och inte bärkraft.

Jag ser inte ner på er som har varmblod som du verkar antyda. Däremot hatar jag resonemanget att de till varje pris är så himla bra som ridhästar.
Ja, vissa individer funkar jättebra som ridhästar MEN hur man än vänder sig så har man rumpan bak och det vore ljug att påstå att det inte ligger mer jobb för att få travhästen till en bra ridhäst än tex ett halvblod.
Sedan finns det ju såklart mycket skit även inom halvblodsrasen som kräver mycket jobb också men de har oftast lite bättre grundförutsättningar för ridsport.

Som jag skrev i första inlägget så har jag fullblod, inte halvblod :) Avlar dock halvblod på mina fullblod.

Jaa... just Balagur-argumentet har jag hört ett antal gånger i dom diskussionerna. Synd bara att raserna är way off varandra :angel: men skit i det... det heter ju orlovTRAVARE :idea: då måste det vara samma sak som min varmblodiga TRAVARE! :banana::banana:

Man får väl plocka fram hans stamtavla och visa att de inte har många gemensamma gener...

:) Sakert sant, skulle gärna se en varmblodstravare, om det var möjligt, i OS i dressyr. Det hade skapat både debatt och tystnat andra, nu har ribban lagts (och jag som missade, men jag gissar att det finns på youtube?), och den verkar ligga ganska högt. Tror ni att vi kan få Lussan, Brink och de andra att prova vara lite alternativa? ;)

Hur som helst. Orlovtravare är en ras jag vet otroligt lite om, någon som vill berätta något spännande? Finns rasen i Sverige? Låter som den en gång mest användes till trav, men det kanske inte alls är så?
/U

Hittar att han är släkt med Rusty!

Faktotum xx är Balagurs farfars morfar och farfars far till Rusty!

Balagur var polishäst när hans talanger för dressyren upptäcktes.
kommer osökt in på Kyras Edingburg som var galoppör när Kizimows blickar föll på honom......

:) Sakert sant, skulle gärna se en varmblodstravare, om det var möjligt, i OS i dressyr. Det hade skapat både debatt och tystnat andra, nu har ribban lagts (och jag som missade, men jag gissar att det finns på youtube?), och den verkar ligga ganska högt. Tror ni att vi kan få Lussan, Brink och de andra att prova vara lite alternativa? ;)

Hur som helst. Orlovtravare är en ras jag vet otroligt lite om, någon som vill berätta något spännande? Finns rasen i Sverige? Låter som den en gång mest användes till trav, men det kanske inte alls är så?
/U

Det finns ett fatal orlovtravare i Sverige. Mest känd är Torg (om jag int minns fel), f -57 e:Guron. Han har faktiskt via dotterdottern Fullträff (Amore xx-Torg) lämnat en del avkommor i halvblodsaveln.

De är helt riktigt avlade för trav (av greve Orlov, därav namnet), men som jag förstatt det är de nuförtiden ganska daliga som travare betraktat, sa därför använder man inte rasen i nagon större utsträckning i travaveln. Som flera andra "tillverkade" raser, som Morgan, sa härstammar de fran en hingst: det arabiska fullblodet Smetanka, som greve Orlov köpte för en astronomisk suma fran Turkit i slutet av 1700-talet. Det är därifran rasens skimmelfärg kommer, som namnet anger var Smetanka vit. Stomaterialet som användes var en blandning av ryska och europeiska ston av varmblodstyp.

Och i tillägg till ditt fina svar så jag har kunnat läsa mig till så har aveln delats in i två grenar, en travgren och en ridhästgren. Så de travhästar som är av rasen Orlovtravare har mycket lite gemensamt med de ridhästar som är av samma ras eftersom de i många generationer nu delat upp aveln och vad jag kan förstå avlat in en hel del fullblod i ridhästarna.

Åter till ursprungsfrågan! :)

Är det någon som vet om det går att använda Balagur i Sverige?

Jaa... just Balagur-argumentet har jag hört ett antal gånger i dom diskussionerna. Synd bara att raserna är way off varandra :angel: men skit i det... det heter ju orlovTRAVARE :idea: då måste det vara samma sak som min varmblodiga TRAVARE! :banana::banana:

Får väl citera Golit " Det är sant för mig" :D

Och i tillägg till ditt fina svar så jag har kunnat läsa mig till så har aveln delats in i två grenar, en travgren och en ridhästgren. Så de travhästar som är av rasen Orlovtravare har mycket lite gemensamt med de ridhästar som är av samma ras eftersom de i många generationer nu delat upp aveln och vad jag kan förstå avlat in en hel del fullblod i ridhästarna.

Både Balgur och hans far har gått på banan. Hans far var en framgångsrik travhäst så Balgur kommer nog inte bara från ridhästgrenen...

"The most well-known is the 18-year old grey Orlov Trotter Balagur (Raskat - Brusnika x Kolchan). He belongs to the bloodline of Pion, widespread presently among the Orlov Trotter breed. Balagur started his career at the trotting course in the age of two, but failed to produce any great results, unlike his father, Raskat (Fortunato – Riviera). Raskat was a winner in 17 out of 38 starts."

http://www.breedingnews.com/Pages/News.html

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 882
Senast: pastejja
·
C
Avel "Under avelssäsongen 2009 kommer den holländske hingsten Lingh e Flemmingh – Columbus - Uppercut xx, att ingå i Flyinges avelsprogram...
2
Svar
36
· Visningar
4 725
Senast: Fenestra
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 793
Senast: athena
·
I
  • Låst
Avel Just nu sitter jag och funderar på vad jag ska ha för hingst till mitt Rp sto nästa år. Mitt sto är 50 % engelsk fullblod & 50% New...
10 11 12
Svar
238
· Visningar
21 149
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka