Bakvikt/stolsits

scientifical

Trådstartare
Hallå där ute!

Jag tänkte höra ifall någon har några tips på övningar, med eller utan häst, för att öva bort min s.k. stolsits.
Vet att det finns liknande trådar men hittade inga konkreta övningar, så det vore verkligen super!
Jag försöker rida mycket utan stigbyglar men då min häst är extremt skumpig över ryggen känns det snarare som det gör mer skada än nytta när jag sitter där uppe och skumpar :angel:

Jag rider i en dressyrsadel som är lite baksutten, har gelépadd när hästen inte är i 100% topptrim, annars ingen padd alls. Jag har funderat på kilpadd då flera dressyrdomare sagt att det kommer underlätta massor, men jag paddar helst inte upp eftersom sadeln ändå ligger bra på hästen, det är ju mest för min skull...
 
Sv: Bakvikt/stolsits

Är sadeln baksutten är det dags för omstoppning och har du haft den länge så är den antagligen för liten i sitsen för dig.

Att motarbeta stolsits i en baksutten sadel är väldigt svårt, hamnar däremot sadeln i balans igen så kommer du få mycket lättare med sitsen.
 
Sv: Bakvikt/stolsits

Sätter sadeln ryttaren i bakvikt så ligger den inte bra på hästen så bara att börja leta efter en sadel i rätt bomvidd där balanspunkten stämmer överens med hästens och som inte är för bred i midjan för ryttaren. Låter tveksamt att det ska räcka med en omstoppning om sadeln sätter dig så illa som det låter på din beskrivning. Hamnar man i ordentlig bakvikt blir hela viktfördelningen fel för hästen och det ordnar man inte med en kilpad så det är inte bara ett ryttarproblem. Visst ska man arbeta med sin sits men det är svårt nog utan att ha en sadel som motarbetar en! Annars så är det absolut bästa (förutom vanlig bålstabilitetsträning med gymövningar) att ha någon som tittar på en och korrigerar så fort man sitter fel.
 
Sv: Bakvikt/stolsits

Sadeln ligger inte i bakvik, den är kollad regelbundet av sadelutprovare. Jag vet att det GÅR att sitta bra i den, t.ex. när jag rider för min tränare som rättar till sitsen hela tiden. Jag behöver lite hjälp när jag inte rider för tränare, utan saker som jag kan öva på hemma, både med och utan häst :)
 
Sv: Bakvikt/stolsits

Sadeln ligger inte i bakvik, den är kollad regelbundet av sadelutprovare. Jag vet att det GÅR att sitta bra i den, t.ex. när jag rider för min tränare som rättar till sitsen hela tiden. Jag behöver lite hjälp när jag inte rider för tränare, utan saker som jag kan öva på hemma, både med och utan häst :)
Fast i en korrekt sadel ska sisten inte behövas korrigeras, en korrekt sadel sätter ryttaren korrekt. Är sadeln baksutten (även om den inte ligger i bakvikt på hästen) så behöver den stoppas om.

För att i övrigt besvara din fråga/efterlysning så tycker jag att man lätt hamnar med underskänkeln lite långt fram/stolssits om man "säckar ihop" i hållningen. Att tänka på att sträcka på ryggen gör mycket för hela sitsen och hållningen, tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakvikt/stolsits

För långa/för korta stigläder som gör att du sätter din tyngdpunkt fel i sadeln och därmed tvingas hålla balansen på fel sätt?
 
Sv: Bakvikt/stolsits

Ett stort problem för sitsen är ju ofta att man är stel och inte uppvärmd innan man sitter upp på hästen. Ett bra sätt att riktigt komma ner i sadeln och motverka stolsits (och andra sitsproblem) tycker jag är att strecha höftböjaren och ljumskarna både före och efter ridpasset. Min ridlärare sa under senaste passet att hennes elever oftast är som bäst de sista 10 minuterna på passet. Detta just för att det är då både hästen och ryttaren är helt uppvärmda och mer följsamma i kroppen eftersom alla muskler är varma och inte så stela.

Hoppas detta hjälper dig lite :)
 
Sv: Bakvikt/stolsits

Sadeln ligger inte i bakvik, den är kollad regelbundet av sadelutprovare. Jag vet att det GÅR att sitta bra i den, t.ex. när jag rider för min tränare som rättar till sitsen hela tiden. Jag behöver lite hjälp när jag inte rider för tränare, utan saker som jag kan öva på hemma, både med och utan häst :)

Fast är den baksutten bör den ju hamna lite i bakvikt av det, sas. Har sadelutprovaren inte sagt nåt? Det låter ju som om den behöver stoppas om o kollas igen :)

Sadlar och sits hänger ihop, och är inte helt enkelt. Hoppas du får ordning på det, lycka till! :)
 
Sv: Bakvikt/stolsits

Håller med om vad som sagts ovan!

Sadeln ska hjälpa dig till en bra sits, du ska inte behöva kämpa dig dit... Ridning är ju svårt nog som det är!

I sig själv kan man ha en benägenhet att hamnar mer eller mindre i någon position, och det får man ha i åtanke när man väljer sadel. En person kan alltså hamna i bakvikt/stolsits i en sadel, medan en annan sitter perfekt i samma sadel.

Men sedan finns det också de som gärna sitter mer eller mindre i stolsits och ändå tycker att det fungerar bra! (Har fått för mig att det är ganska vanligt?!) Själv fixar jag det inte alls, så fort jag hamnar i en sadel som vill sätta mig i stolsits så lutar jag mig framåt för att kompensera.
 
Sv: Bakvikt/stolsits

Sadeln ligger inte i bakvik, den är kollad regelbundet av sadelutprovare. Jag vet att det GÅR att sitta bra i den, t.ex. när jag rider för min tränare som rättar till sitsen hela tiden. Jag behöver lite hjälp när jag inte rider för tränare, utan saker som jag kan öva på hemma, både med och utan häst :)
Dels har ju sadeln del i problemet (kan mycket väl passa hästen, men kanske inte dig) är den dessutom lite för liten för dig hamnar ju din rumpa längre bak än den ska. En storlek större i sitsen kan hjälpa då. Det skulle du kunna testa genom att fråga någon annan i stallet som kanske har en sadel i en storlek större i sitsen. Du behöver ju inte ens använda den på din häst då utan testa på den häst vars sadel är större i sitsen. Nummer två att kolla är förstås längden på stiglädren och om du kommer på dig själv med att kanske "stå" i stigbyglarna (alltså inte sitta djupt i sadeln som du ska). Stretcha före och efter är såklart bra :) Du ska inte behöva sätta dig till rätta i sadeln, helst ska du bara hamna rätt så fort du sätter dig i den.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakvikt/stolsits

Ett par sitsövningar som jag fått lära mig och tycker är bra. Hoppas det går att förstå beskrivningarna.
Ta tyglarna i ena handen, och håll dig i framvalvet med andra.

1. Neråtspark
Dra upp höger ben och sparka sedan neråt och lite bakåt. Upprepa tre gånger.
Gör samma sak med vstr ben, och till sist båda samtidigt.
2. Framåtspark
Sparka höger ben framåt och uppåt. Benet ska vara helt rakt. Upprepa tre ggr. Sen vänster och sedan båda enligt ovan. Akta så du inte sparkar hästen i huvet;)
3. Häl-"touch"
Böj upp höger underben så att du kan ta på hälen med handen. Upprepa tre ggr. Gör samma sak med vstr ben.
4. Bakåtböj
Lägg dig bakåt i sadeln så långt du kommer utan att dina knän åker fram.

De här övningarna kan man köra ett antal gånger i valfri ordning, och i alla gångarter faktiskt. Tanken är att det ska gå hyfsat snabbt eftersom man i princip "sparkar sig ner" i sadeln.
Med jämna mellanrum tar man tag i framvalvet och drar sig framåt i sadeln.

Lycka till:)
 
Sv: Bakvikt/stolsits

Haha, jag läste lite slarvigt och trodde man skulle göra övningarna innan man sitter upp. Blev minst sagt konfunderad när man skulle sparka med båda benen samtidigt :D

TS
Jag tror du tjänar på att rida utan stigbyglar, även om det är skumpigt. Träna upp balans och följsamhet, så blir det mycket enklare att sitta rätt!
Jag har fått väldigt mycket hjälp av att göra övningar utan häst, rulla med höfterna, träna på att "koppla isär" olika rörelser (tex vicka på höfterna utan att röra överkroppen). Att sitta på balansboll istället för i soffan när jag tittar på tv om kvällarna har också hjälpt en hel del.
 
Sv: Bakvikt/stolsits

Tänk på att hitta din egen balans, då får hästen lättare med sin :) sitter du i bakvikt så får du alltid klämma dig fast eller ta stöd i hästens mun, inge bra.... Jag brukar tänka att om mina skänklar är still vid lättridning utan att jag måste klämma med benen, då har jag balans, då är det 'bara' att sätta sig ner. Är det för jobbigt att sitta så är det inte rätt :) En ny sadel kan i vissa fall underlätta massvis, det avgör du själv :)
 
Sv: Bakvikt/stolsits

Om du har en sadel som är okej så har jag ett tips som en instruktör har lärt mig.

Ha långa stigbyglar.
Ställ dig upp och vinkla tårna inåt.
Sätt dig rakt ner, så att du sitter på insidan av låret. Man ska bara se lite av sömmen på skoningen på ridbyxorna.
 
Sv: Bakvikt/stolsits

Jag spinner vidare på ovanstående...
Har använt detta med framgång!:

Läng stiglädren så mycket att du nästan inte når ned till dem. Ställ dig upp och luta dig något framåt (!). Du ska knappt kunna lyfta sätet ur sadeln. Nu ska du räta ut dina ben helt (raka knän) och för att lyckas med det måste du skjuta/dra fötterna bakåt. Benen hamnar alltså nästan helt bakom sadeln och du ska INTE kunna trampa ned hälen, då är lädret för kort.. I denna nästan omöjliga :o ställning ska du försöka räta upp överlivet. Nu är omvridningen i höften klar!

Den som vill träna sin balans kan gärna försöka sig på att både skritta och trava i denna position - helt raka ben och ståendes!

Nästa steg är att med benen kvar i position, sjunka ned i sadeln, slappna av och böja knät till lagom vinkel. Se till att inte lyfta eller vrida om låren när detta görs.. Sedan är det bara att lägga upp stiglädren och börja öva!!!! Korta igångsättningar trav, sakta av ofta och rätta till!

I början känns det som man lutar framåt, men be någon titta på dig och tala om när det blir rätt!!!
 

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 944
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp