bakterieprov???

E

Equine

för att tjecka att det inte är obalans i mage/tarm eller typ fattas goda bakterier, eller finns dåliga bakterier vart skickar man det?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: bakterieprov???

Man skickar till SVA men provet är av ganska begränsat värde när det gäller att bedömma tarmfloran, det finns idag helt enkelt inte tillräckliga bedömningsgrunder för ett rättvisande prov.
PL

Har för mig att det är enklast att göra på ett djursjukhus med eget lab eftersom det helst ska analyseras genast.

så om jag fattat det hela rätt så ska det inte skickas på post då?

Jag har ingen aning hur väl det kan skickas per post, jag tror att det inte bör vara äldre än 24h om jag kommer ihåg rätt, och då funkar det ju inte med vanlig post. Kanske dhl el. annan snabbkurir?
Prova att ringa dem och fråga hur man kan lösa det hela?
Annars gör man liknande prov direkt på alla större kliniker har jag för mig???

Jag bor nära laboratoriet, så jag lämnade in träckprovet personligen.

Min häst har undersökts flera gånger gällande mag/tarmproblem.
Man kan göra olika träckprovsundersökningar. Bäst är väl ett direkt-bakt.prov som inte får vara äldre än 4 timmar innan det undersöks.
Helsingborg bl a har eget labb så dem kan man prata med. Jag tror att man måste anmäla att man kommer in med ett prov så att de har tid att undersöka det....
Har den problem med magen?

jag börjar misstänka att det inte står riktigt rätt till, bajsbollarna är runda 0 fina men det brukar komma vätska med på slutet, o sen så får jag inte upp hullet över revbenen, för övrigt så är det runda fina former med tanke på ålder o att han inte är igång. Har även luktat surt av skiten, men inte nu längre

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: lillan222
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Alla har väl hört att pektin från betfibrer är mumma och bra för de goda bakterierna i grovtarmen. Om man vill ge betfor för att få den...
2
Svar
21
· Visningar
2 921
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025