Bakskygg?/Djävulskap?

Emuliiaa

Trådstartare
Hejsan,
ska berätta hur allt började.
Det var såhär att jag och en tjej i stallet skulle prova "long reining" på min häst, hon skulle börja då hon hade gjort det med sin häst innan.
Allt gick ju bra till en början men sedan blev min häst bara tjurigare å tjurigare, hon sa självklart till honom men sedan plötsligt kickade han till henne, hon sa ju till igen på skarpen, och sedan gick lite längre ifrån.
Vi undrade verkligen vad det var med honom då han annars är världens snällaste, och lugnet själv (oftast).
Sedan ställde vi honom stilla och jag drog med spöt längs kroppen på honom, bara smekte. När man kommer till bakdelen så blir han jätte arg och försöker kicka till en. Sa till honom på skarpen, och försöker mer. När man släpper spöt, och jag visar att det bara är mina händer, då går det bra, när man tar upp spöt, lika arg igen. Det verkar inte vara så att han är rädd, mer som djävulsskap rent ut sagt...
Sedan gick jag runt honom, ca. 5 meter bakom och "drar" med spöt i luften så det låter lite, han blir ju givetvis misstänksam och lite rädd.
Det verkar som det har hänt någonting just med att man ska markarbeta och med spöt..visserligen är han spö rädd när man rider men inte så, för i stallet och så kan jag dra med spöt längs bakdelen och så.
Jag ska träna på ledarskap och dethär massor nu så han verkligen litar på mej.
Snälla, kan ni komma med tankar/fundering om vad ni tror dethär beror på, jag vet att ni inte vet någonting om hästens bakgrund men ändå.
Skulle vara jättesnällt med svar.

Mvh Emilia

Sv: Bakskygg?/Djävulskap?

Det här är kanske inte vad ni vill höra - men jag tycker man ska anpassa träningen efter varje enskild häst. Har ni en häst som alltid är snäll och bra att hantera (utom just vid long reining då) så är ju det väldigt positivt att "ta med sig" och något att värna om.

Varför envisas mer med longreiningen när det nu bara verkar ta fram oönskade (och direkt farliga) beteenden hos hästen??? Det kan vara en jättebra träningsform för vissa hästar, men passar inte för alla.

Gör mer av det som funkar och mindre av det som bara verkar göra hästen sur och grining. Det är ju inte det vi vill uppnå med träningen. Det är inte nödvändigt att träna sin häst i longreining ju!:idea:

Du/ni kan också med framgång träna hästen från marken utan att gå bakom hästen och ha långspö. Det finns andra sätt att göra öppna, sluta mm från marken. Det är precis lika effektivt men med en annan approach. Som tips kan nämnas att Katrin Wallberg har gett ut ett informativt häfte i fyrfärg med både texter och bilder. Här förekommer också en hel del träning från marken i samma anda som vid longreining men utan att man uppehåller sig inom "sparkradie".

Det kanske skulle passa just den här hästen bättre?

Lycke till, var försiktiga och gör hästen glad i stället för sur!:D

Jag vill verkligen inte låta negativ eller elak nu jag heller, men jag tycker det låter som ni är väldigt gröna runt hästar och då tycker jag inte det är den bästa iden att hålla på med sånt här när man samtidigt är lite osäker på hästen som du skriver. Ta isåfall hjälp av ngn, eller gör det inte helt enkelt.

och svar på din rubrik: varför i hela friden skulle dert vara djävulskap från hästens sida menar du? Självklart handlar det inte om att den är dum bara för att den vill vara dum!

Jag håller med, sen skulle jag vilja hävda att hästar inte kan tänka i termer som "djävulskap".

Då skulle de alltså medvetet göra något mot vår vilja, hästar är mycket enklare funtande än så. De reagerar mot obehag, punkt slut. Vissa mer, vissa mindre.

Håller med de andra.

Definitivt inte djävulskap, han är inte bekväm med spöt helt enkelt och visar det tydligt. Måste ni ha spö? Om ni forcerar detta vidare så är risken att ni befäster problemet ännu hårdare. Ta hjälp, om ni nu absolut måste ha spöt i närheten.

Ett förslag är att tömköra. Man kan göra skolor så också (har jag hört..) , på bekvämt avstånd.

håller med de andra, hitta på något annat med hästen! om den är jättesnäll och lyssnar väl i vanliga fall - varför pressa den i situationer som inte uppkommer i "vanliga" fall?
Om hästen fungerar väl i vardagen så är det väl ingen nödvändigt att göra den här longreiningen (som jag inte ens vet vad det är)

jaa okej, men det är ju just det att han är/visar inte att han är rädd, det ser mer ut som att han bara är irriterad på en.
Jag har ridit i 9 år totalt, och den andra tjejen har ridit sen hon var 6/7 år också, så gröna tycker jag väl inte att vi är direkt.
När man håller på med spöt verkar det som han inte har någon respekt, han gick t.ex. på en mm, så vrf inte, varför skulle han egentligen sparka mot en när vi bara gick bredvid och gjorde ingenting med spöt?
När hon började med träningen igår så hade hon inte spöt, och han försökte kicka till henne ändå, det var ju då hon tog upp och höll bara i spöt, så jag förstår inte riktigt varför en häst INTE skulle kunna tänka så?

Jag kan säga så mycket om att jag är van vid speciella hästar, har själv en egen som har vart värre i all hantering, som jag har jobbat mycket med. Men de här hästen vet nog inte så mycket om vem ledaren är. Så ledarskap är en bra ide! En häst ska inte bara kicka mot en. Tyder på osäkerhet. Så jag vet vad jag gör. Ägaren ville bara ha lite tips! Annars har hon hjälp! :)

Jag kan säga så mycket om att jag är van vid speciella hästar, har själv en egen som har vart värre i all hantering, som jag har jobbat mycket med. Men de här hästen vet nog inte så mycket om vem ledaren är. Så ledarskap är en bra ide! En häst ska inte bara kicka mot en. Tyder på osäkerhet. Så jag vet vad jag gör. Ägaren ville bara ha lite tips! Annars har hon hjälp! :)

Fast poängen är nog att hästen kickar mot er för att ni sätter den i ett läge där den känner sig trängd.
säger som förre talare, varför måste ni envisas med denna övning om det inte är nödvändigt?

och jo, jag tycker ni är ganska gröna med 6-9 års ridvana, och de frågor ni ställer.

Nej självklart fortsatte vi inte övningen. Jag vet mycket väl själv att man inte tränger hästen på det sättet & de gjorde vi inte nu! ;)

Du och din kompis har säkert läst om longreining, kanske sett dvd'n och eventuellt gått på kurs och provat på det med en annan häst...

Ni vet varför ni vill göra det här, ni har en blid i huvudet av hur ni tänkt er att det ska gå till och ni vet vilket syftet är. Hästen däremot vet inte ett skvatt om detta!!!:idea: Den har inte sett videon, har aldrig hört talas om uttrycket och har ingen aaaaning om hur bra Piet Bakker och Ellen Ofstad tycker att detta är för hästar!:laugh: Allt den vet är att ni har kommit till stallet, tagit på den ett par lååånga snören och nu beter er fullständigt obegripligt.

Den kan irritera sig på de långa tyglarna som hänger och slänger, den kanske inte förstår vad ni vill med de här helt nya hjälperna (många hästar blir stressade, sura och irriterade då), den kan irritera sig på spöet och den kan ogilla att ni uppehåller er kring bakdelen på den. Dessutom kan ju ni (som ju är hästens lärare) kanske skicka ut fler signaler än ni riktigt är medvetna om, i och med att ni själva inte behärskar detta till 100%.

Mot bakgrund av detta tror jag inte heller att hästen skulle vara ute efter att jäklas med er. I så fall skulle den naturligtvis göra det även vid andra tillfällen. Säkerligen är det övningen och/eller sättet det görs på som stör hästen - och det enda sättet för hästen att "förklara" det för er är ju att visa det (den surar, hotar och t.o.m. sparkar).

Även om det bara är så att hästen inte trivs med den här typen av träning, så innebär inte det med automatik att du/ni måste ta det personligt och fortsätta envisas med att "det skaaa gå" - eller tro att hästen måste underkasta sig ert ledarskap o liknande.

Precis som vi mäniskor har mer och mindre lätt för olika saker så kan hästar också ha det. Själv har tex ingen som helst fallenhet för matte. Jag skulle också bli tvärsur om någon kom och försökte tvinga mig att bli matematiker, när jag nu är så mycket bättre på andra saker.

Tanken är ju att hästen också ska tycka att träningen ska vara kul, eller åtminstone något man kan stå ut med. Satsa på något som tar fram hästens alla goda egenskaper och samarbetsvilja istället.

Blir den alltför van att ta till sparkar osv så kan det följa med till annan träning, så det skulle jag vara noga med att undvika om jag var som ni.

Anledningen var väl att vi skulle testa övningen, jag akta mig inte för han sparkar ut ändan på sneden & där står jag. Och jag då blev han nog träng, men huvudsaken är att vi inte fortsatte med övningen ( de är nog inget att tänka på heller i fortsättningen). Tack för de svaret. :D

Oj.............vad många som tycker att ni ska hoppa över den övningen för alltid bara för hästen visade ovilja för det !!!
Visst kanske man inte behöver göra det 3 gånger i veckan precis, men banne mej så hade jag hållt på den dagen tills han åtminstone slutade kicka :mad:
Ni snacka om ledarskapsövningar, det är ju absolut något som ni ska fortsätta med. När han kicka och ni så klart flytta er ( vilket man gör ) så tog han över en bit av ledarskapet, för han flytta på er. Jag hade tränat ledarskapsövningar, flyttat han direkt han hade kickat och hållt på tills han lyssna på vad jag hade att säga, inte vad han tycker !!
Sen hade jag gått på longreiningen igen. Och så hade jag fortsatt tills han åtminstone acceptera övningen. Han ska ju inte behöva tycka det är kul, men han ska acceptera den övningen som vi vill genomföra.
Och sen är det viktigt med massor av beröm ( jag ger morötter ) så fort han bara visar att han säger " jag tycker inte om det, men ok du bestämmer ". Ett par steg i rätt riktning varje gång så kommer han att acceptera det, men ge inte upp :bump:

Tack!
Ditt svar var superbra, jag förstog inte heller vrf vi skulle sluta med övningen :confused: han kan väl iaf acceptera övningen först.

Håller faktiskt med dig nu. Men de får de väl bli mer longering & tömkörning sen får vi väl gå på det igen :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 218
Senast: Grazing
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar