Bakskygg?/Djävulskap?

Sv: Bakskygg?/Djävulskap?

Ja menar en häst väger massor, den får aldrig gå över dig, sparka mot dig eller på annat sätt visa att den är faktiskt större än dig. Att det är den som sätter gränserna.
Jag höjer aldrig rösten, använder inte våld. Utan använd ditt kropps språk, bli stor , bli farlig använd stora rörelser om han inte lyssnar. Precis som hästarna använder mot varandra. Nu känner jag ju inte din häst, men kan man inte läsa av sin häst eller har tränat ledarskap en hel del så ska man ju aldrig gå in i en kamp som man inte är säker på att kunna vinna. Din häst verkar ju trevlig i all annan hantering. Så det du behöver träna på är att flytta honom, så fort du hanterar honom överhuvudtaget så flytta honom. Var noga med att du inte flyttar dig för honom !! Väldigt enkelt att träna på men superviktigt :)
Men jag hade aldrig accepterat att den hade kickat mot mig. Att han försöker komma undan övningen för att han känner obehag för tex tömmarna så är det ok, för det är en tränings sak att som det är upp till oss att vänja han vid. Många hästar reagerar när man går ända in till dom vid magen.
Jag önskar er lycka till med honom :rofl:

Tack så mkt :)
I alla annan hantering är han super och jättesnäll, men igår var det som det var en helt annan häst som flugit i honom, blev riktigt förvånad..
men det blir träning och mer träning, och MKT mer ledarskapsövningar, och så han litar på mej :)
Tack iaf.

Jag har svårt att förstå varför man ska smeka hästen med ett spö, jag menar - vad är syftet? Men det är väl nån ny fluga...

va? :confused:
Om man läser "Seven Games" så står det att man "ska" kunna röra hästen med allt?

Man ska lära hästen i det jo att smeka med rep, o nej de är inte något nytt. Hästen ska kunna ha tillit. ;)

Man ska lära hästen i det jo att smeka med rep, o nej de är inte något nytt. Hästen ska kunna ha tillit. ;)

Jag kan iallafall förstå = sätta mig in i hästens tvekan till att låta sig röras vid av något som brukar göra ont och svida till. Om det är befäst hos hästen att spö brukar göra ont så blir det till att programmera om hästen läääänge och med mkt kunskap och tålamod. Och det har inte ENDAST med tillit att göra... det är skillnad på att hästen låter en göra saker som den tror gör ont och sånt den inte vet vad det är. Oftast är det helt gröna och ganska ohanterade hästar dom hanterar det lilla jag läst om Monty, Parelli osv, de har inte en massa otrevligt baggage från tidigare ägare.

Tänk själv, tycker du nåt är riktigt läskigt? Spindlar, ormar, flyga? Om du t ex har spindelfobi och nån person absolut skulle ha dig till att röra vid en spindel... det har inte med tillit till personen att göra om du vill ta i spindeln eller inte.

Så mitt råd är: Lägg ner det där med spöt tills vidare, det finns annat ni kan fokusera på så länge.

Senast ändrad av en moderator:

Om man läser "Seven Games" så står det att man "ska" kunna röra hästen med allt?

Böcker är intressant teori, men i praktiken så kanske man inte ska svälja allt utan ta det gottaste av allt. Välj det som fungerar istället för att fokusera på det som inte funkar.

vad exakt är det ni vill åstadkomma med detta?
Hellre än att stirra sig blind på en bok instruktion eller teori, utan att ha förstått syftet, så kan man anpassa sig till situationen.

Det finns nämligen många alternativa vägar till att få hästen trygg och accepterande.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 218
Senast: Grazing
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar