BAKRÄDDA..hur arbetar NI?

N

NIRSGÅRD

hur arbetar NI med bak rädda hästar?.. vill höra mig för om fler erfarenheter . jag står i start groparna när de andra är färdig inkörda. jo hästen är inkörd och väl använd men har några dåliga erfarenheter i kappsäcken som ska fixas.. lite:smirk: nyfiken hur ni jobbar alltså..

Sv: BAKRÄDDA..hur arbetar NI?

Min häst var väldigt bakrädd när jag köpte henne. Jag tog långa pinnar som hästen fick nosa på. (inne i stallet där hon e trygg). Sen gick jag runt med dom på marken framför henne så hon skulle vänja sig vid ljudet, när det gick bra gick jag jättelångt bakom henne osv. Sen prövade jag även med en kratta som lät lite mer o annorlunda när man drog den. Detta har jag hållit på med sen 1dec.

Nu är hon inte alls lika bakrädd :bow: nästan inte alls, målet för detta året är att kuna ha vagn bakom henne (inte köra eller så). Sätter ganska lågt mål i år...

Vad är den bakskygg för? Ljud eller saker? Både?

Till alla som vi hjälper köra in ger vi följande råd innan och efter första träningstillfället. 9i8

1.Hem och träna halter. Absolut viktigaste.

2.Ta med dig något skramlande/prasslande ut när du tömkör eller går på promenad. Är hästen mycket rädd ta den i repgrimma och gå på promenad innan tömkörningen.
Ett snöre och konservburkar är mycket skrämmande för nerviga ridponnyer o fullblod :) Men tänker du fram lär hästen oxå göra det.

3.Ta med dig hundar o barn ut, de för oljud du aldrig kan hindra ens om du vill det. Bra träning, bra ledarskapsträning både i grimma och senare vid tömkörning. Litar hästen på att du fixar ljuden så blir den bara så upprörd som du blir av ljuden.

4. Vissla/sjung om du är rädd för tex. traktorn, då lugnar du dig själv och överför det till hästen. Funkar bra på ryggen med.

några inkörningsråd till hästar och ägare som inte körts innan.

Har du möjlighet att ställa i spilta ett tag gör det... det löser många problem på egen hand. Hästen måste då ha saker bakifrån o lär sig att det inte är livsfarligt på egen hand. Alla körstall (tycker jag) bör ha tillgång till en spilta o ställa alla hästar i en period då o då...

För det första så är det skillnad på att vara ovan vid saker bakom sej och verklligen vara bakrädd.
Sedan finns det olika anlednigar till varför den är bakrädd. En inkörd häst som jag hade hand om en gång hade blivit skrämd då den oinriden fått en klantig ryttare som hoppat upp bakifrån på han. den hästen gick aldrig att rida utan skygglappar sedan, men inga problem att bli körd.
Det kan också vara så att det är något på hästen som gör ont bak till som en svansrem som skavt under svansen, inte något ovanligt. den kanske inte visar så mycket obehag med en gång men kommer det nya saker bakifrån när svansremmen gör ont så slår hästen samman dom två sakerna och så vips är den bakrädd.
Något många glömmer när de lägger på selen första gången är svansen. där ska ju bara svansremmen läggas under, men det är inte så bara, hur många vänjer hästen att lyfta på svansen så det inte är obehagligt och ovant när sedan en rem ska läggas under. och svansen är en väldigt bra spegel under inkörningen, den ska vara mjuk och avslapnad och lätt följa med i hästens rörelser, inte ligga stel mellan skinkorna på hästen, då är det något som gör hästen besvärad.
en detalj på selen som skaver trycker eller är obehaglig vid ex inkörning kan den gå med länge innan det händer något, och då förstår man inte alltid vad det var den reagerat på och tror kanske det var det man höll på med just då att vänja den vid och övar och övar på den detaljen och så gör man den grejen bara mer besvärlig för man inte är mer om sej vid inkörningen.
Fick hem en liten ynklig lusäten ettåring för ett par år sedan. han var så sönderäten och öm i bakänden och antagligen fått bli lite hackkyckling av de äldre hingstarna i flocken. Närmsta tiden som följde blev att få honom medveten om att hans rumpa tillhörde honom och försöka få honom att tycka det var skönt att bli berörd. Gick han emot något med rumpan hoppade han till och blev rädd. han var annars inte rädd för någonting varken skrammel eller viftningar varesej bakom eller framför. det hade inte varit svårt att göra honom till bakrädd om inkörning hade påbörjats innan arbetet med rumpan gjorts först. Efter att lusen blivit behandlad följde massor med skön massage och beröm så fort han slapnade av, då han lyssnade väldigt väl på minsta beröm var det ett snabbt arbete.
som tvååring kördes han in och han är inte det minsta rädd, ens för sin egen rumpa.
Mitt råd är att om hästen bara är ovan vid saker bakifrån och en mer besvärlig sådan. så gör ett försök att öva på det, men inte för intensivt då det kan förvärra det mer istället och jobba framifrån, börja alltid framför hästen och gå bakåt, men inte längre än att du är säker på att den inte reagerar, bättre att avbryta för tidigt än för sent. lyssna på hästen, öron ögon men också svansen. men gör det inte till nån grej, hästar är inte dummare än att de blir nojiga bara för vi blir det.
Är det däremot en häst som i inkörning/inridningen håller på att bli eller ännu värre redan blivit befäst bakskygg så låt bli. man måste kunna se vad som är den verkliga orsaken till det hela och utgå från det, men det är ett farligt arbete att träna bort något sådant. Den kan blockera det onda länge för att på en bråkdels sekund explodera när man minst anar det. och då handlar det inte om några små skutt utan den kan magla ner dej i marken ordentligt. så lämna det till en som kan problemhästar.
Är den bakrädd och du ställer den i spilta ska du vara medveten om att du kan få en riktig pärla av den även om du visat den att du kommer in i spiltan så kan du göra något som den har i minnet från det som gjort den bakrädd och då handlar den snabbare än den själv hinner tänka sej för.

mvh myrlan

Vad är den bakskygg för? Ljud eller saker? Både?

Till alla som vi hjälper köra in ger vi följande råd innan och efter första träningstillfället. 9i8

1.Hem och träna halter. Absolut viktigaste.

2.Ta med dig något skramlande/prasslande ut när du tömkör eller går på promenad. Är hästen mycket rädd ta den i repgrimma och gå på promenad innan tömkörningen.
Ett snöre och konservburkar är mycket skrämmande för nerviga ridponnyer o fullblod :) Men tänker du fram lär hästen oxå göra det.

3.Ta med dig hundar o barn ut, de för oljud du aldrig kan hindra ens om du vill det. Bra träning, bra ledarskapsträning både i grimma och senare vid tömkörning. Litar hästen på att du fixar ljuden så blir den bara så upprörd som du blir av ljuden.

4. Vissla/sjung om du är rädd för tex. traktorn, då lugnar du dig själv och överför det till hästen. Funkar bra på ryggen med.

några inkörningsråd till hästar och ägare som inte körts innan.
HÅLLER MED OM DETTA kan berätta om en person som visslade och sjöng för att visa hästen att det inte var något farligt, tyvärr ökade personen takt och ton ju närmare föremålet de närmade sig. så hästen lärde sig att ju högre personen sjöng desto farligare var det. mycket lustiga situationer uppkom ibland .

Har du möjlighet att ställa i spilta ett tag gör det... det löser många problem på egen hand. Hästen måste då ha saker bakifrån o lär sig att det inte är livsfarligt på egen hand. Alla körstall (tycker jag) bör ha tillgång till en spilta o ställa alla hästar i en period då o då...

vi har några hästar som faktiskt inte trivs alls i box utan vilar bäst i spiltor tänker på de nya regelrna som kommer om spilt förbud. :mad: men helt rätt träning i vardagen ger bra resultat. ;)

Min häst var väldigt bakrädd när jag köpte henne. Jag tog långa pinnar som hästen fick nosa på. (inne i stallet där hon e trygg). Sen gick jag runt med dom på marken framför henne så hon skulle vänja sig vid ljudet, när det gick bra gick jag jättelångt bakom henne osv. Sen prövade jag även med en kratta som lät lite mer o annorlunda när man drog den. Detta har jag hållit på med sen 1dec.

Nu är hon inte alls lika bakrädd :bow: nästan inte alls, målet för detta året är att kuna ha vagn bakom henne (inte köra eller så). Sätter ganska lågt mål i år...

gillar att du ger hästen tid och sätter låga mål att skynda långsamt går oftast snabbast. ;) ljud-beröring-visuell träning är moment som måste gås igenom . rädda hästar är de farligast .

Kan höra och se det framför mig, falsett framme vid snöplogen :) !!!

Jag red en häst åt en gravid tjej några veckor innan förlossningen, men hon glömde säga att hästen var livrädd för lastbilar och gick ner i dikena. Tur var väl det, annars hade vi nog hamnat i diket om hon berättat om det. Nu gick det hur lugnt som helst på alla vägar.
Mycket sitter i huvudet, kanske inte just bakskygghet dock.

Jag har en äldre dam som när jag köpte henne var fullkomligt livrädd bara hon hörde ljudet av selen (loksele). ännu mer rädd var hon för allt vad vagnar heter.

Vi har inte haft några höga mål, vi har varit ute och promenerat bredvid valacken som är helt cool vid körning, sen har jag ridit bakom, framför och brevid vagnen. Nästa steg blev att låta henne vara fastbunden i draghästen som är mycket stabilare än vad hon är och orkar håll henne om hon skulle få för sig att dra iväg.
Detta varvat med att vänja henne vid selen har gjort att hon numera accepterar skaklar och att det låter bredvid henne.

Vi är inte klara än, men vi skyndar långsamt.

Så om du har en stabil körhäst så se till att den bakskygge får hjälp av den hästen, jag tycker det är lättare att få en nervös häst lugn med hjälp av en cool hästkompis än av en människa.

/M

Lite tråkigt med "förbudet", men med tanke på vilka omsvängningar "djurskyddet/jordbruksverket" tidigare gjort, så är det nog inte helt otänkbart att box om några år är ett sämre alternativ än spilta.

//m

Min nerviga lilla ponny tränar vi med att varje gång vi går till och från hagen så drar vi med saker som skramlar. Hon får hoppa och fara runt hur mycket hon vill och jag går bara i det tempo jag har bestämt till det mål jag har bestämt. Nu är ju hon iofs. B-ponny så det är knappast svårt att hålla kvar henne när hon far runt. Men hon har lugnat sig betydligt nu efter ett par månader...

Min nerviga lilla ponny tränar vi med att varje gång vi går till och från hagen så drar vi med saker som skramlar. ..
:bow:
Instämmer i alla ovan, ville bara säga att goat lover gör något som är väldigt bra och smart, för in träning i vardagen, man vinner tid på så vis, även en dag när man inte har "tid" med hästen får den lite träning. Så gör vi också, (fast inte just med burkar, utan en stor plastdunk), alla unghästar och inkörningsditon får gå över vad vagnar och släpor vi för tillfället har på gården på vägen ut till hagen, just nu står de en liten stund framför griplastarvagnen och mellan skaklarna på en skogskälke som skramlar härligt mycket när man trampar på dem med foten. Om spiltor till sist: Vi har inga vattenkoppar utan hinkar, vi vattnar dem genom att gå runt med slangen, det ger vana vid att man går emot med något runt rumpan och kring benen, samt ger den positiva belöningen i form av vatten.

Nedan finns valda delar av nyheterna från SJV:

Nyheterna som träder i kraft 1 augusti, 2007 handlar bl.a. om att:
Du inte får bygga nya spiltor som du använder till din hästs dygnsvila

Vi informerar också om de nyheter som träder i kraft 2009 och 2010. De handlar bl.a. om att:

Du får inte hålla din häst i spilta mer än 16 timmar/dygn.
Boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästens behov att social kontakt blir tillgodosett.
Varje dag ska din häst få möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.

Med andra ord så får man ju fortfarande använda befintliga spiltor på ett normalt sätt.

Personligen är jag av den åsikten att alla hästar borde lära sig att stå uppbundna i spilta. Det har man nytta av vare sig man ska rida eller köra hästen.

/ Milschen

vem har sin häst i box/spilta mer än 16 timmar per dygn?
Innerstadsridskolorna och Lussan nathorst möjligtvis...mina har boxförbud mellan klockan 7 på morgonen och 9 på kvällen, och snart ryker de ut på bete.

Ja det kan man fråga sig. Jag vet dock tyvärr en hel del människor som har sina hästar inne större delen av dygnet, bla mina grannar... :crazy:

Själv har jag dem flesta på lösdrift, men de som behöver banta, ha annan foderstat än de på lösdriften eller helt enkelt bara älskar att vara inne, får stå inne 21.30 -07.

vem har sin häst i box/spilta mer än 16 timmar per dygn?
Innerstadsridskolorna och Lussan nathorst möjligtvis...mina har boxförbud mellan klockan 7 på morgonen och 9 på kvällen, och snart ryker de ut på bete.

Tyvärr så är det nog väldigt många som har det. Här är det beroende på vädret nr våra går ut och in. Men nog sjutton har man dom ute så mycket som det bara går.

Personligen är jag av den åsikten att alla hästar borde lära sig att stå uppbundna i spilta. Det har man nytta av vare sig man ska rida eller köra hästen
.

Då vi inte har spiltor i stallet så skickar jag iväg mina unghästar till körtränaren där de får bo i spilta under vintern som 1 åringar. Lagom sen att köra in dem på våren när de blir 2. Som avvand till 1 åring får de vara på lösdrift på Öland, körtränaren bor i Knutby. MIna unghästar är resvana små saker :D

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 421
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 894
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka