Sv: Bakrädd
Själv har jag aldrig tänkt skygglappen som ett sätt gömma faror! Snarare som ett bra sätt att ha en kommunikation med hästen via korrekta hjälper, pisk,töm,röst.
Varför kan du inte ha det ändå, utan skygglappar?
Är det inte vad tråden handlar om, att "bota" bakskygghet (och annan skygghet för den delen) genom skygglappar? Dvs, vad hästen inte ser, finns inte, och då har vi löst det problemet. Min filosofi är att istället göra hästen immun mot "farligheter", så den inte blir räddare för långtradare, grisar eller brevlådor, än vad du och jag är. Grejerna finns, är intressanta att kolla in och undersöka första gången, men mer är det inte.
Du kan väl inte mena att världens bästa kuskar inte skulle ha tillräcklig kommunikation/kontakt med sina hästar?
Varför inte? Ser ingen automatisk koppling där. Därmed inte sagt att det inte kan finnas andra anledningar än bristande kommunikation till användandet. Gammal vana, t ex.
Skulle kunna berätta en och annan intressant historia i det sammanhanget.
Jag tror att synen på skygglappar ofta grundar sig på förlite erfarenhet. Man möter många nybörjare som första tiden tycker det är synd om hästar med skygglappar, men som efterhand inser fördelarna med dem.
Tycka synd om hästen, är inte mitt argument mot skygglappar. Observera ordet "
skygg-lappar". Mina körhästar ska inte behöva ha lappar runt ögonen för att inte skygga! Om du förstår, hur jag menar.
Du skriver: "Men mina hästar skulle nog få spader ex när man håller pisken rätt ut i enhandsfattningen."
Men varför? Ingen häst jag kört, eller för den delen jobbat med på marken, har reagerat så på pisken. Dvs, när jag väl fått vänja dom vid mitt sätt att vara. Dom reagerar på vad jag
gör och
vill med pisken, inte på pisken i sig.
LIA