T

Theliander

Har en shettis som är problem att koppla vagn på. När väl vagnen är på drar han utan större problem. Men det kan ta hur länge som helst att få på den. Lyckas vi så har vi varit 3-4 personer att få han att stå stilla, de är inga problem att få han att stå stilla om inte vagnen är bakom.För övrigt är han en jätte trevlig häst och bra att rida på.

Sv: Bakrädd

Hej!
Jobbar med en liknande häst, bara 400 kilo tyngre. :) Vi har haft viss framgång.
Mitt tips är att köra in på nytt, börja med ljud bakom, sen rep, sen fasta skaklar eller draglinor o ett däck.

Med rockarden så har vi ställt zaida en bit bort, gått med rockarden, gett mat ur rockarden osv. låtsas spänt fast henne o gått en runda.

Vår tillfälliga lösning nu är att ge mat i samband med fastselning. Funkar bäst och då tänker hon inte på nåt annat. Till sist kommer hon bara förknippa det med bra saker och kommer stå still.
Står din som ett ljus när ni varit o kört?
Jag kan bara säga lycka till. Glöm inte att aldrig bli upprörd eller stressad vid selning.

Sätt på skygglappar så lär det lösa sig snabbt, vänj hästen vid dessa först. Har haft flera hästar som reagerar på detta sätt.
/M

Våran shettishingst var likadan fast han var värre han slog också och jag hade en här hemma på inkörning som jag inte hade en chans att få på vagnen på, Hingsten hjälpte med skygglappar och sen att jag satte vagnen högre upp så att skaklarna inte ligger för lågt, den andra fick jag göra en släpa som jag bara kunde hänga över och sen att den lät mycket när han drog och mycket tålamod, när den hade vant sig vid detta oljud och mitt undervara tålamod :cool: he he så är det inga problem att sätta på vagnen , han står helt stilla under hela tiden medans jag selar på (travsele) och sätter på slaggjorden man kan tro att han inte har gjort annat och sen en annan sak som jag har märkt är att de blir stressigare ju fler man är så ta´t lugnt och ge inte upp

Men då tar man ju inte bort rädslan, stressen. Skygglappar är något jag bara använder på "bra" hästar.
Hästen reagerar så för att något hänt eller att han aldrig lärt sig. Lär honom att inte vara rädd , säger jag. Kanske är vägen dit skygglappar, men är problemen borta den dagen man tar av dem?
Håller med om att man inte ska vara för många. Bäst för mig o Zaida går det om det bara är jag o ägaren med.

Vi kan köra våran hingst utan skygglappar nu , inga problem alls och den andra testade jag inte ens med skygglappar då det inte var min häst utan en som jag hade här men tålamod är ju det bästa receptet säger jag *S*

Jag kör alla hästar med skygglappar från första början. Tycker inte att det finns någon bra anledning till att inte göra det. Vet att de flesta kuskar som håller på med klassisk körning gör det oxså.
Man måste väl tänka på vad hästen skall användas till klart att den skall gå utan skygglappar om man kör i skogen men vid dressyrkörning så behöver alla hästar skygglappar för att fungera och ta hjälperna från pisken korekt.
Men det finns ingen anledning att stressa hästen om det funkar med skygglappar!
/M

miamiamia skrev:
Jag kör alla hästar med skygglappar från första början. Tycker inte att det finns någon bra anledning till att inte göra det. Vet att de flesta kuskar som håller på med klassisk körning gör det oxså.
Man måste väl tänka på vad hästen skall användas till klart att den skall gå utan skygglappar om man kör i skogen men vid dressyrkörning så behöver alla hästar skygglappar för att fungera och ta hjälperna från pisken korekt.
Men det finns ingen anledning att stressa hästen om det funkar med skygglappar!
/M

Halloj!

Jag körde med skyggisar förut, men hästen (annan häst) blev mer o mer bakrädd för ljud. så vi tog av dem. Och hon ÄR trafiksäker men det gick helt enkelt inte med skygglappar i trafiken. Men det är en häst det..

Vad menar du? Att hästen inte ska se pisken förrän den vidrörs?
Jag känner tvärtom nu (innan jag ens kört min första tävling :) ) att jag bara ska behöva visa pisken. Men jag ändrar mig gärna om jag får en bra förklaring!
Känns jättebra att det finns folk här som är så duktiga, men vad får du ut av det miamiamia?

:p Jenny

Skygglappar kan behöva används av den, som inte har tillräcklig kontakt/kommunikation med sin häst under tävlingskörning. Att "gömma farorna" för sin häst medelst skygglappar, är inte bara fel, utan även dumt.

Mias utsago:
vid dressyrkörning så behöver alla hästar skygglappar för att fungera och ta hjälperna från pisken korekt
håller jag inte med om. Inte heller:
... skygglappar från första början. Tycker inte att det finns någon bra anledning till att inte göra det. Vet att de flesta kuskar som håller på med klassisk körning gör det oxså.

Jag förmodar, att synen på skygglappar ofta bottnar i det förhållande man har till sin häst, och hur man valt att fostra/träna den.

Obs, obs! Allt enligt min uppfattning och utan elaka baktankar!

LIA

Jenny, vad jag menar med att ha skygglappar så hästen inte ser piskan gör att den kan användas mera likt en skänkel. Om hästen ser pisken som du kanske vill lägga till på hästens insida i en volt då får du kanske överdriven effekt och hästen blir förböjd, detta är bara ett exempel. Tillläggas kan att att vissa är mera okänsliga för pisken och då har det kanske ingen betydelse om den ser piskan. Men mina hästar skulle nog få spader ex när man håller pisken rätt ut i enhandsfattningen.
Man kan ju inte dra alla hästar öven en kam och om jag trodde att någon häst som jag hade skulle fungera bättre utan skygglappar så skulle jag troligen prova. Det gäller ju att läsa hästen som en individuell individ.
Du undrade över vad jag får ut av mina inlägg här. Det är ett skönt tidsfördriv i bland. Många som är här känner jag och vet vilka hästar de har osv. Framför allt så kanske någon kan ha nytta av mina tips och jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och har oxså stor förståelse om inte alla delar min uppfattning.

LIA skrev:
Skygglappar kan behöva används av den, som inte har tillräcklig kontakt/kommunikation med sin häst under tävlingskörning. Att "gömma farorna" för sin häst medelst skygglappar, är inte bara fel, utan även dumt.

Humm, detta var ju en tanke. Själv har jag aldrig tänkt skygglappen som ett sätt gömma faror! Snarare som ett bra sätt att ha en kommunikation med hästen via korrekta hjälper, pisk,töm,röst.
Du kan väl inte mena att världens bästa kuskar inte skulle ha tillräcklig kommunikation/kontakt med sina hästar?
/miamiamia

(QUOTE=LIA) Jag förmodar, att synen på skygglappar ofta bottnar i det förhållande man har till sin häst, och hur man valt att fostra/träna den.

Jag tror att synen på skygglappar ofta grundar sig på förlite erfarenhet. Man möter många nybörjare som första tiden tycker det är synd om hästar med skygglappar, men som efterhand inser fördelarna med dem.
/miamiamia

Själv har jag aldrig tänkt skygglappen som ett sätt gömma faror! Snarare som ett bra sätt att ha en kommunikation med hästen via korrekta hjälper, pisk,töm,röst.
Varför kan du inte ha det ändå, utan skygglappar?

Är det inte vad tråden handlar om, att "bota" bakskygghet (och annan skygghet för den delen) genom skygglappar? Dvs, vad hästen inte ser, finns inte, och då har vi löst det problemet. Min filosofi är att istället göra hästen immun mot "farligheter", så den inte blir räddare för långtradare, grisar eller brevlådor, än vad du och jag är. Grejerna finns, är intressanta att kolla in och undersöka första gången, men mer är det inte.

Du kan väl inte mena att världens bästa kuskar inte skulle ha tillräcklig kommunikation/kontakt med sina hästar?
Varför inte? Ser ingen automatisk koppling där. Därmed inte sagt att det inte kan finnas andra anledningar än bristande kommunikation till användandet. Gammal vana, t ex. :o Skulle kunna berätta en och annan intressant historia i det sammanhanget.

Jag tror att synen på skygglappar ofta grundar sig på förlite erfarenhet. Man möter många nybörjare som första tiden tycker det är synd om hästar med skygglappar, men som efterhand inser fördelarna med dem.
Tycka synd om hästen, är inte mitt argument mot skygglappar. Observera ordet "skygg-lappar". Mina körhästar ska inte behöva ha lappar runt ögonen för att inte skygga! Om du förstår, hur jag menar. ;)

Du skriver: "Men mina hästar skulle nog få spader ex när man håller pisken rätt ut i enhandsfattningen."
Men varför? Ingen häst jag kört, eller för den delen jobbat med på marken, har reagerat så på pisken. Dvs, när jag väl fått vänja dom vid mitt sätt att vara. Dom reagerar på vad jag gör och vill med pisken, inte på pisken i sig.

LIA

men endel hästar har oerhört respekt för pisken, o spelar roll vad du då gör eller vill!? o just att man har skygglappar för att inte hästen ska se pisken märker jag på min pnny, vi har bara kommit till lätt klass o är "nybörjare" men man märker att utan skygglappar reagerar han annorlunda på pisken, han "läser" den innan den gjort sin verkar. ex. direkt han ser den i ögonvrån ökar han fast jag vill bara be honom att ställa sig lite, med skygglappar händer det aldrig o jag får rätt verkan.

o att kuskar på elitnivå skulle använda skygglappar pga gammal vana eller dålig kommunikation med hästen, det tror jag rent inte på, hur ska de då kommit upp i ELIT nivå? o nog tror jag alla kuskar på den nivån känner sin häst att de vet hur de funkar med/utan skygglappar, o att de föredrar med. ofta är dessa hästar otroligt "på" o för att få ut det bästa ur hästen o de ska koncentrera sig behövs skygglapparna.

Senast ändrad av en moderator:

endel hästar har oerhört respekt för pisken, o spelar roll vad du då gör eller vill!?
Om du med "respekt för", menar "rädd för", är det just det jag vänder mig emot. Jag kan "banka" på hästen hur som helst, utan att den bryr sig. När jag vill förmedla en signal, reagerar den däremot direkt. Svårt att förklara, men det handlar om kommunikation.
Vi har helt enkelt olika syn på, hur det ska fungera.

Jag är inte så intresserad av att diskutera elitkuskar och deras hästar. Det blir för mycket och troligen fel. Börjar redan spåra ur.

LIA

På min häst vet jag faktiskt inte om det är nån skillnad med eller utan skygglappar när det gäller pisken...vill han inte lyda den så gör han det ändå inte. Och då hans huvudlag med skygglappar inte är det bästa så kör jag utan nu.

Men en häst kan ju vara van, och inte rädd, för brevlådor och allt sånt men ändå gå och titta på det, därför anser jag att man har skygglapparna! För att föra koncentrationen, och inte rädslan, framåt utan en massa stopp och tittande hela tiden. Kanske fungerar om man bara är ute och nöjeskör men på tävling kan jag ju säga att då funkar det inte!!

Att en kusk som kör på elitnivå inte vet hur hästen går bäst skulle vara rätt så förvånande. I så fall måste man ha en jäkla massa tur med sig på vägen dit!!

Läs detta då: Hästen är räd för sadeln, sätt för ett stort skynke, eller skygglappar så blir det bättre.

Förstår ni vad jag menar? Hästar må vara små bebisar men nån gång måste de få se faran och lära sig inte vara rädd.

Jag kan bara tänka mig vad en bakskygg häst skulle kunna hitta på när den en dag ser något bakom sig, just den stunden när man står avslappnat, kanske utan att hålla i tömmen, ett barn bredvid vagnen och en bil på vägen.. Man måste kunna lita på sin häst, och den måste kunna lita på dej. För mig är säkerheten det allra viktigaste när det gäller körning, säkerheten går före allt!
Vad gäller elitkuskar, så vet de nog vad de gör, även om jag har hört historier om att de skulle vara allra sämst på säkerhet mm.

Tråden handlar om en häst som är rädd för en vagn, vagnen han skall älska att få på sig. Inte kan du väl kvarstå vid att skygglappar är det bästa?

/jenny

Lånar knapp.

Vi har en ponny (shettis) som är väldigt överhet om man säger så och hon har vi märkt att hon går bättre med skygglappar för att hon då blir mer *känslig* på att lita på oss och då behöver man knappt ta i henne utan hon liter helt rullt på oss då men utan skygglappar så blir hon helt urstark och försöket hitta på jäkelskap hela tiden och det utan att hon är rädd för någotting utan hon bara är sådan en shettis med *bra* humör och en helt otrolig kondis och då tycker jag att det känns säkrare när dottern kör henne att ha skygglappar och likadant när hon tävlar men denna häst är alltså inte rädd varken för spö eller någonting alls utan det är bara sådan som hon är , Kan tala om att hon är inkörd utan skygglappar och det gick jättebra ända tills hon fick för *bra* kondis . Jag har alltså skygglappar på de som jag tycker behöver det men jag testar alltid att vara utan också och sen kan jag tycka att alla de som får skyggisar på sig blir klart känsligare och förlitar sig mer på sin kusk än de utan men men det är bara vad jag tycker och sen tycker jag väl att andra får göra som de vill och prova sig fram ...
Men till huvudfrågan här är ju att man kan ju testa med skyggisar i början och sen plocka av dem det kan funka jättebra på en bakrädd häst har det gjort för min som sagt men alla är olika individer. så lycka till än en gång med din shettis

alla sätt är bra utom dom dåliga! värt ett försök iaf med skygglappar på trådskaparens häst! Fungerar kanske, kanske inte. Men hästen tar ju inte direkt skada av att gå med skygglappar några pass!

nej nej inte "rädd för" min häst har respekt för mig han är inte rädd för mej, samma sak med pisken :)
o jag kan "banka" o vifta på min häst med pisken oxå men han VET när pisken skall användas o det är där skygglapparna kommer väl till pass, han ser dem inte o kan inte förutspå vad jag ska ge honom för signal.

sedan till jenny: det är där kunskapen kommer in .. man ska väl kanske börja köra in hästen utan skygglappar så den får se allt som händer omkring den, även bakåt. men sedan som gonkan skrev att när hästen kan det dära med körning o den hittar på egna små saker för att underhålla sig själv :) ja då kommer skygglapparna väl till pass, så man får hästens koncentration på en själv. men det är en fråga om att känna sin häst o kunskap så man vet när skygglapparna kommer rätt till användning. inte för att stänga ute faror utan för att göra hästen uppmärksam. om en häst inte fungerar att ens köra utan skygglappar kanske man ska fundera på om det är en säker körhäst.
*vi har nog tappat tråden lite ..*

ja! och det är det jag skulle vilja att denna häst fick, en Inkörning där grunderna befästs. som att stå still, gå mellan skaklar osv. Vi vet inte mycket om denna shettis, bara att den är bakrädd. att då börja ge råd om skygglappar...hm..inte min melodi. Jag vill att min körhäst ska vara säker. det inkluderar framförallt fastspänning , då flest olyckor med både häst, vagn o kusk kan hända där. Tycker egntligen att skygglappar hör till de utbildade hästarna, och det är kanske därför de flesta som tränar seriöst har skygglappar. (så hädanefter, om jag ska tas för seriös, så får jag sätta på mina hihi* )
/en bra urspårad debatt :)

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 349
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama