Bakom lodplan

frittan

Trådstartare
Min häst går stadigt i form i alla gångarterna, men lägger sig ibland (vissa dagar mer än andra) bakom hand. Främst i avbrotten från galopp till trav, trav till skritt, osv...

Försöker driva driva driva driva, men det funkar inte alltid.

Någon som har något annat tips.

Han blir också gärna låg i formen, tips för att få upp honom?

Sv: Bakom lodplan

Rubriken säger "bakom lodplan" men i inlägget säger du att hästen går "bakom hand", dessa två lägen är inte samma sak. Bakom lodplanet har hästen fortfarande kontakt med handen, när den är bakom hand har denna kontakt helt försvunnit. Hur menar du att din häst gör?

I vilket fall som helst så sitter "motorn" bak, bakdelen behöver engageras och handen finns som en yttre ram för att mjukt o försiktigt fånga upp det som kommer bakifrån.

Det enda du kan gör är egentligen att driva, driva, diva... Mjukna i handen och försök ta förhållningarna från sätet. Hästen försöker förmodligen komma unda hande när den kommer bakom hand, då måste du vara mjukare.

Att han blir låg kan bero på många saker , han kanske inte orkaar gå i den höga form du vill, du kanske inte rider honom rätt, du tappar honom... Ja, finns massa!

Och så standard frågan:
Har du tränare?

Oj, såg inte att jag hade skrivit lite fel i texten. Han lägger sig bakom lodplan, både tränare och domare och jag själv vet det!

Tips för att få igång bakdelen på honom då?

Ja, jag har tränare, och de har också påpekat det här med att han går bakom lodplan. Jag försöker driva o driva. och spö kan jag inte ha, han har sån sjuk respekt för spön så jag vet inte vad han varit med om i sitt liv!

Du är inte ensam, så går mina hästar också, vårt eviga problem. :p

Jag försöker att inte använda handen och så fort de "ramlar ner" så driver jag på. Men det är träning träning och åter träning. Lärorikt att ha en spegel att smygkika i.. :)

Båda mina hästar bukade ha det problemet innan. Jag gjorde ungefär som du och drev, derv och drev men det funkar ju inte så då börjar man tänka? vad är det egentligen dem kräver av en för att man ska få fram dem därifrån. Nu har min ponny släppt det helt (förutom när han är trött) det som hjälpte på honom var faktiskt att få honom mer lösgjord, nu har fått mer framåtbjudning och med det kom att han inte gick bakom mer. När han var i sin värsta period fick vi typ 50% på tävlingar, nu har vi vunnit flera LB på ca 68-70% och ska snart debutera LA! Det funkade även att jag tränade mina magmuskler så jag kunde driva honom med min mage, prova det! och Lycka till, det är ingen lätt match !

Som jag skrev så är du inte ensam och skönt att veta att JAG inte är ensam.
Min pålle.

Trav
miduna.jpg

Galopp
miduna2.jpg

Se så fint under lodplan hon går, crap!

Åå vill inte se...:angel:

något speciellt du gjorde för att lösgöra mer då? jag försöker ju göra det så mkt jag kan, rider mkt gymnastikridning och så.... tömkör... osv :)

är nog bra att försöka rida med sätet så mkt som möjligt, och försöka länga ut halsen lite i taget, men ändå behålla stödet.

Oj, såg inte att jag hade skrivit lite fel i texten. Han lägger sig bakom lodplan, både tränare och domare och jag själv vet det!

Tips för att få igång bakdelen på honom då?

Försök rid mycket övergångar och små tempoväxlingar, alltså öka steget steg och minska igen för sätet. Övergångar är nyttigt, trava några steg, sakta av till skritt några steg, upp i trav igen några steg osv. Var konsekvent och kräv direkt gensvar på skänkeln. Övergångar skritt-galopp, växla mellan rätt o förvänd galopp.

Ofta rider man och saktar av tills man saktat av, därefter när hästen bromsat upp så rider man framåt. Försök redan innan han ex saktat av helt att tänk redan framåt, på alla sätt! Se framåt, eftergift så mycket han behöver för att svara på drivningen. Börja alltså några sekunder innan du brukar att rida framåt. Ibland får man göra flera saker på en gång;). Hoppas du förstår vad jag menar, ibland får man förekomma dem rent psykologiskt. Men det handlar alltså om sekunder och mycket finlir. Lycka till med hästen. Ett tips, rid för ngn helt annan tränare ngn enstka gång då o då. De ser så olika saker och kan ibland få en att få den berömda aha upplevelsen:D

Ganska simpelt svar: uppresande tygeltag löser dina problem.

Håller med om det till viss del.

Uppresande tygeltag åtgäradar ju problemet, men det löser det ju inte. Problemet kommer ju finnas kvar, den kommer söka sig bakom lodplan. Och de uppresande tygeltagen fungerar ju inte förrns hästen har kommit i det läget. Och det är ju det läget TS vill undvika.

Ja man kan lösa det mest med en konkret handling, men det får ju inte hästen/ryttaren att tänka framåt. Hästen ska ju ha framåtbjudning både i halt och ryggning. Ja de är svåra de här hästarna, är väl det som gör att man aldrig tröttnar och aldrig blir fullärd.:love:

Håller med om det till viss del.

Uppresande tygeltag åtgäradar ju problemet, men det löser det ju inte. Problemet kommer ju finnas kvar, den kommer söka sig bakom lodplan. Och de uppresande tygeltagen fungerar ju inte förrns hästen har kommit i det läget. Och det är ju det läget TS vill undvika.

Då vill jag nog ge på förslag till TS att hon plockar bort pullargrimman och sätter på en engelsk nosgrimma (och har den löst spänd) utan nedre rem samt tänker på att aldrig dra handen bakåt eftersom de flesta hästar som går bakom hand gör det för att undvika ett obehagligt tryck från bettet. Men mjukare hand och utan att spänna ihop "näsan" kan man troligen lösa ursprungsproblemet.

TS och ryttaren på bilderna är inte samma person:)

Men, i övrigt håller jag med dig, det du säger är i princip samma sak som jag sa, fast jag pratade också om att förhålla mer med sätet och mjukna i handen. Men, vi verkar överens:D

Min häst går stadigt i form i alla gångarterna, men lägger sig ibland (vissa dagar mer än andra) bakom hand. Främst i avbrotten från galopp till trav, trav till skritt, osv...

Försöker driva driva driva driva, men det funkar inte alltid.

Någon som har något annat tips.

Han blir också gärna låg i formen, tips för att få upp honom?

Mitt tips är inte att driva driva driva.. utan fundera istället på hur du ska motivera din häst för att den ska börja tycka att det är kul. Tycker din häst att det är kul med träning så kommer den automatiskt att jobba frivilligt och då blir det lättare att höja formen utan att den hamnar bakom. Såg ett inlägg om nån som tyckte att mera lösgörande var ett alternativ, ett UTMÄRKT sådant skulle jag säga, var inte rädd för att mjukt böja hästens hals åt både höger och vänster. Stretcha halsen mot bakbenen med en morot, det så kallade "morotstricket". och träna lagom. :)

TS och ryttaren på bilderna är inte samma person:)

Men, i övrigt håller jag med dig, det du säger är i princip samma sak som jag sa, fast jag pratade också om att förhålla mer med sätet och mjukna i handen. Men, vi verkar överens:D

Åh, aha, men detta är ett generellt problem hos många ryttare så det kan nog användas av många...

Mjuk hand. Härligt.

På grinigt morgonhumör:devil:

Antar att ditt inlägg 12 var ställt till TS? Använd i så fall gärna "knapplån" eller svara direkt till TS. Själv har jag inga problem med lodplanet o är fullt nöjd med mina tränare.....;)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar