urkella

Trådstartare
når jag rider min kille så går han ofta bakom lod, spelar ingen roll hur mkt jag ger efter på tyglarna å driver fram honom, rider honom i unghäst form då han är bara grundinriden och har stått mkt innan jag fick honom. hur ska jag göra för att få fram nosen på honom ? rider honom på vanligt tränsbett eller ett nova bett så inga skarpa saker i munnen heller. Bilderna är kassa men det va mörkt ute >___<

6906527.jpg

6906528.jpg

Sv: bakom lod

Hästen är inte framför skänkeln/ryttaren vilket gör att du kan skänkla hur mycket som helst utan att det händer något. Det krävs en lite speciell teknik vilken går ut på att du först och främst måste börja rida fram hästen till att få en egen motor. Därefter måste du höja handen upp mot brösten och luta dig lite bakåt (drivande korrigeringssäte (eg. benämning)). Utan självgående motor i hästen fungerar inte den här lyftande handen med tillhörande säte. Lätta i handen och sänk den till normalläge när hästen söker sig mer framåt än ner/in och påminn konsekvent med samma lyftande hjälper när hästen dyker.

Du behöver även räta ut dina handleder för att tygeltagen ska kännas bra i hästens mun + att din sists ö h t kommer fungera bättre.

Jag tycker det ser ut som att att hästen inte har riktig framåtbjudning och går lite på bogarna samt inte går FRAM till handen!

Rid mkt tempoväxlingar, övergångar och MKT halvhalter för att hjälpa hästen att hitta sin egen balans. Kan verka väldigt "basic" men jag tror det är det som behövs. Min teori är att hästen kmr få bättre framåtbjudning, gå fram till handen och därmed komma upp ngt i formen samt få bättre position vid lod. Tänk dock inte så mkt på huvudet i sig utan prioritera framåtbjudningen framför formen ett tag!:)

Lycka till!:)

det är dags att börja att ändra på formen så sakteliga o då tänker jag på hela hästen.
Halvhalter, tempoväxlingar o övergångar ofta. Då kommer han att även ha näsan mer rätt.
det hjälper inte att ta upp huvudet, utan den ska komma upp med halsen med början från manken.
Tänk dig att du böjer in din haka så mkt som möjlgt o istället för att bara räta upp huvudet så tar du upp det med hjälp av halsen.

nästa försök att förklara.-Om du böjer ryggen o inte bara snabbt rätar upp dig, utan skjuter rygg o sen sakta reser upp dig.-Svårt det här:crazy:
försök att titta framåt iställer för neråt.

Vad jag förstår går han både bakom handen (och bakom hjälperna) samt bakom lod? Jag hade börjat med att försöka få fram honom för hjälperna och få ett litet sug framtill samt gjorde honom uppmärksam för framåtdrivande hjälper. Sen när han är "framme" kan man ju så sakteliga försöka få upp honom framtill och få honom att sätta sig lite mer baktill.
Som du redan fått tips om är övergångar, skolor, tempoväxlingar bra övningar. Sen tror jag att det viktigast är att rida för tränare!

Nirak

Hästen är inte framför skänkeln/ryttaren vilket gör att du kan skänkla hur mycket som helst utan att det händer något. Det krävs en lite speciell teknik vilken går ut på att du först och främst måste börja rida fram hästen till att få en egen motor. Därefter måste du höja handen upp mot brösten och luta dig lite bakåt (drivande korrigeringssäte (eg. benämning)). Utan självgående motor i hästen fungerar inte den här lyftande handen med tillhörande säte. Lätta i handen och sänk den till normalläge när hästen söker sig mer framåt än ner/in och påminn konsekvent med samma lyftande hjälper när hästen dyker.

Du behöver även räta ut dina handleder för att tygeltagen ska kännas bra i hästens mun + att din sists ö h t kommer fungera bättre.

Hm...nu citerar jag mig själv, men vill bara förtydliga för det kan vara lite klurigt att få vissa såna här hästar framför skänkeln/ryttaren. Det smidigaste för att få igång motorn är att rida ut i skogen och använda den övning som står ovan. Den bästa gångarten är galopp. Kör korta sträckor och i övergångarna till trav förhåller man på samma sätt med överlivet något bakåtlutat och något höjd hand. Du kanske inte behöver höja handen mer än lite grand, men det märker du. När hästen märker att du vill ha upp huvudet och den är framför dig så kommer den automatiskt att höja ryggen och halsen där den ska och bli lätt framtill och lite sänkt baktill. Eftergiften när den gör rätt är alltid viktigast.

Det låter vettigt, och man kan kanske inte betona nog mycket, hur viktigt det är att eftergiften kommer snabbt som attan...

När hästen märker att du vill ha upp huvudet och den är framför dig så kommer den automatiskt att höja ryggen och halsen där den ska och bli lätt framtill och lite sänkt baktill.

Men nu förstår jag ingen ting :confused: :mad:

Skulle hästen förstå att du vill lyfta huvet- därmed bli lätt i framdelen :crazy: automatiskt höja ryggen oxå :crazy: med huvudet ur form då eller ?

och sänka bak......men allvarligt !

Du skriver på din profil att du utbildar och då skulle jag vilja veta....
Exakt VAR har du lärt dig dessa korrigering tips ?
Vilken utbildning har du gått ?

Senast ändrad:

Vad jag ser på bilderna är också som någon annan sagt att hästen ej är framför skänkeln, den har bara sänkt huvud/halsparti för att den "uppfattat" att ryttaren vill att den ska gå så, men inget av resten av kroppen är med. det jag erinrar mig om din häst är att den är väldigt stor och valpig, och att du hade problem av gramanridning - du får rätta mig om jag har fel.

på en sån häst skulle jag i dagsläget helt släppa tanken att den ska gå låg i formen och fokusera på att få fram den för hjälperna först och främst, dvs påskjut bak och svara på dina framåtdrivande hjälper. Strunta Helt i att tänka att den ska "ner för handen" - över huvud taget, för på en sån häst blir det som att lägga i handbromsen. Om den kommer fram för hjälperna kommer den också komma upp i formen en del - låt den göra det.
skulle rida ute MASSOR, - skog, vägar, kuperad mark, och hela tiden sätta som fokus att den ska svara fram för hjälperna. jag skulle korta tygeln men inte ta i hästen, återigen du måste koppla bort att den ska "ner" i formen helt enkelt, det kommer SEN.

hur rids den plan och schemamässigt annars? kan du beskriva så det finns lite mer info att utgå från?

mvh/m

Du har fått en massa svar som är bra. Jag håller med om att den behöver jobbas mer framåt och aktiveras.

Det ser ut på bilderna som att du behöver räta upp dej och komma mer i balans. Då kommer hästen att ha lättare att arbeta den med.

Försök inte arbeta med huvudet på hästen utan rid den fram till handen och försök få engagemang och energi i hästen först.

Hästen ser ut att kunna bli jättetrevlig, så det är värt att jobba med.

Men nu förstår jag ingen ting :confused: :mad:

Skulle hästen förstå att du vill lyfta huvet- därmed bli lätt i framdelen :crazy: automatiskt höja ryggen oxå :crazy: med huvudet ur form då eller ?

och sänka bak......men allvarligt !

Du skriver på din profil att du utbildar och då skulle jag vilja veta....
Exakt VAR har du lärt dig dessa korrigering tips ?
Vilken utbildning har du gått ?

Japp, precis så är det! I och med eftergiften så är hästen fri att placera sin tyngdpunkt och sitt huvud där det är som mest effektivt för att kroppen ska fungera som bäst. OCH den lär sig att bära sig själv. Lite förenklat, men man förstår principen ganska fort, och hästen jublar av glädje. Friskt tempo, i det här läget på den här hästen, kan inte nog poängteras samt, som någon annan här nämnde, en snabb eftergift.

Hm...nu citerar jag mig själv, men vill bara förtydliga för det kan vara lite klurigt att få vissa såna här hästar framför skänkeln/ryttaren. Det smidigaste för att få igång motorn är att rida ut i skogen och använda den övning som står ovan. Den bästa gångarten är galopp. Kör korta sträckor och i övergångarna till trav förhåller man på samma sätt med överlivet något bakåtlutat och något höjd hand. Du kanske inte behöver höja handen mer än lite grand, men det märker du. När hästen märker att du vill ha upp huvudet och den är framför dig så kommer den automatiskt att höja ryggen och halsen där den ska och bli lätt framtill och lite sänkt baktill. Eftergiften när den gör rätt är alltid viktigast.

Jag har frågat flera gånger om din inriktning eftersom det står att du utbildar i profilen, men du har aldrig svarat. Är det en hemlis?

Jag blir mer och mer nyfiken. Vilken inriktning rider och utbildar du, vilken grund har du i din ridning? Vill ju inte sitta och gissa, men en del av det du föreslår låter lite märkligt för mej så jag frågar artigt igen.

Det kan också hända att jag missförstår det förstås.

Ts. Igen: Rid framåt, i balans, och med lätt hand fånga upp är hästen söker sig framåt, vill den börja dra in nosen för mycekt kan du trycka fram lite till, men som jag skrev förrut, bry dej itne om nosem det hadnlar om att få med bakdelen, och hästen att söka sig mjukt fram till bettet. Ta hjälp av tränare som ser och stärk hästen och rakrikta, så att du får en avspänd, mer genomarbetad häst, så kommer den att orka det du kräver och du kan lägga den var du vill ha den sen.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är ingen hemlighet vad jag har för inriktning - Klassisk dressyr så som den såg ut i början till mitten av 1900-talet, då TR tolkades och såg annorlunda ut än dagens variant.

tack för allas tips och råd :bow: han går i mycket bättre form och trampar på bra när vi är ute men dör när vi kommer in i paddocken, kan nog va lite att den är ganska så liten så hinner inte riktigt få fram bjudningen innan det är dags att svänga igen >_< tränar mycket på igång och avsaktningar och har inte kommit till galoppen än när han rids på banan.

mackan: jo testade graman ja nu är det ett halvår sen nästan och hade den på 3 ggr, sen slutade jag rida för den tränaren. Mestadels rider vi bara ut vilket han oftast går riktigt bra (bara om han få gå först) då bjuder han på riktigt bra. i paddocken försöker jag vara så stilla som möjligt med händerna och svänger med ledande tygeltag, vill träna för tränare med dom som finns här måste man komma till och han är svårlastad och jag har inget körkort så vi kommer inte någon vart :(

Nej, det är ingen hemlighet vad jag har för inriktning - Klassisk dressyr så som den såg ut i början till mitten av 1900-talet, då TR tolkades och såg annorlunda ut än dagens variant.

Men då är det inte utan anledning att vi inte förstår varandra :bow:

Nu har jö Gunnar varit så snäll att vi fått avdelat Klassiskt - dressyr som den ser ut idag :idea:
Gunnar har jö nålat indelningen som en förtydligande tråd som sitter bland de första på denna sida.

Det är bra att veta skillnaderna bland dessa (läs ovan) då det blir lätt missförstånd när man tipsar och korrigeringsråder.
Kanske du ska presentera dig som klassiskt skolad när du är här på dressyr för tydlighetens skull :idea:

Här diskuterar vi dagens tolkning av TR och jag antar att de som vill få råd och tips oxå förväntar sig svar som dagens moderna dressyr utb skolas och rids efter.
Om jag har misstolkat forumens indelning får ni gärna rätta mig.

Senast ändrad:

Jo jag misstänkte ju det men ville inte påstå nåt. Det förklarar en del ang skillnader.

Hm... jo, det är därför jag numera enbart kommenterar allmänna trådar som "lång och låg", tips om vad man gör med en häst som går "bakom lod" (t o m ert lod), eftersom det inte handlar om tävlingsformen utan dessa specifika träningsformer.

Hm... jo, det är därför jag numera enbart kommenterar allmänna trådar som "lång och låg", tips om vad man gör med en häst som går "bakom lod" (t o m ert lod), eftersom det inte handlar om tävlingsformen utan dessa specifika träningsformer.

Me det är jö inga allmänna tips det handlar om här.....skrolla upp och läs själv vad du skrivit. Det är AR ridning du tipsar om här och vad jag vet är denna häst sent inridning av en tradiotionellt skolad ryttare...iofs en man som har ridit på styrka men urkella har gjort sitt bästa att göra om till damridningshäst dvs- en häst som går för lätta hjälper.

Till TS
Om jag var du så skulle jag låta bli banan en tid- det är så pass viktigt med en positiv häst som har framåtbjudning.
Du har så mkt gratis med att arbeta honom med bjudning och visst kan man korrigera när den uteblir men som du säger att banan nu är liten så är det lika bra att låta bli då en del hästar känner sig lite trängda när dom inte riktigt får plats.

Har du dessutom planer att tävla så småningom så har du mkt gratis av att ha tränat mkt ute då hästen lär sig att fokesera på just DIG och inte sin omgivning.

Me det är jö inga allmänna tips det handlar om här.....skrolla upp och läs själv vad du skrivit. Det är AR ridning du tipsar om här och vad jag vet är denna häst sent inridning av en tradiotionellt skolad ryttare...iofs en man som har ridit på styrka men urkella har gjort sitt bästa att göra om till damridningshäst dvs- en häst som går för lätta hjälper.

Det är inte AR jag tipsar om.

Ok, en karl-riden häst. Då är nog hästen van med mycket starkare skänkel kan jag tänka mig och när ryttaren då rider med sina (kanske? oerfarna hjälper?, iaf svagare hjälper) tänker hästen inte framåt. Då måste den först skolas om att lyssna till lättare drivande hjälper. I vilket fall som helst så ska den vara framför skänkeln, vilket den inte är på fotona och det har jag redan skrivit i tidigare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 389
Senast: Crossline
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar