Bakknän på unghästar m.m. *långt*

DeCloe

Trådstartare
Var för tre veckor sen och klinikbesiktade (utan rtg) en häst u.a. Hästen är ett eng fullblod, en treårig valack som vart i träning men aldrig startats p.g.a. skada på gaffelband/skena (naturligtvis utläkt). Han är sedan jag fick hem honom riden cirka 3-4 dagar/vecka, väldigt lugnt ca 15-25 minuter per gång och varierat både i skogen och på banan. Har upplevt honom som något "kort" till och från bak, det har dock försvunnit(?) när man fått honom att "gå på lite". Han är även något motsträvig/stel i högervarv men inget extremt, mest som hästar kan vara när de är något olikssidiga. Även "olikssidigheten" tycker jag har blivit mindre och mindre allt eftersom jag jobbat med den. Han protesterar inte vid ridning, han traskar på glatt ute som inne. Han är något osmidig dock, han har något svårt att vända på gången (smal gång) och har en tendens att snubbla något. Allt det jag rabblat upp som kan ses som "problem" har jag mest sammankopplat med att han växer(?),är något muskelfattig, är ostyrslig i kroppen p.g.a. sin ålder o.s.v. Och har glatt jobbat vidare med honom i tron om att han skulle protestera ifall han skulle ha ont nånstans.

Och sen igår hade vi ute e.t mest för en "rutinkoll", då han bara tittade på honom och sa med en gång att han hade ont i bakknäna. :eek: Han hade något sned rygg som även rättades till. Men e.t började prata om försäkringar med mig och huruvida hästen var för ung för att ha ont i bakknäna o.s.v. I ren och skär panik ringde jag till pappa som fick ringa med en gång upp till *****kliniken och boka tid för utredning. Så om en vecka idag bär det av...

Överreagerar jag eller är min i stort sett sinnessjuka oro befogad? Fick ta bort min förra häst för 5 månader sen och orkar inte med ett "sjukdomsfall" till.

Så ni med hästar (främst unghästar då) som haft problem med bakknänan, hur har det yttrat sig?
Kan hästar ha alla "symptom" jag rabblat upp utan att det är någon fara med tanke på tillväxt o.s.v.?
Hur vanligt/ovanligt är det att hästar som gått löpträning får ont just i bakknäna och hur funkar dem sen?
Hur extremt är det ifall han har ont i sina bakknän med tanke på sin ålder, är det bara att kasta in skjortan och ge upp då eller?
Vad beror det på när de får problem med bakknäna?
Har jag rätt att lämna tillbaka hästen till förra ägaren ifall det konstateras något fel på honom (är inte så pigg på det, men känns inte heller som att jag har tiden/orken att börja kämpa med ny "sjuk" häst bara 5 månader efter förra.) Det har som sagt gått 4 veckor på dagen när vi ska utreda honom, eller går det inte att bevisa att han inte fått problem sen jag köpte honom?

Jag vill ha så mkt fakta ni kan komma på!

/Oroliga DeCloe
 
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Ska du till Mälarkliniken? Nästa torsdag? *nyfniken i en strut*

Min fbldonna ska på ÅB då nämligen =)

Ang bakknän och unghästar så kan unghästar i kraftig tillväxt på gonit (inflammation i bakknäna).

Utan rtgförändringar har du otroligt svårt att häva ett köp, iom att han är vetbes UA, och det kan hända mycket på 4 veckor, och många hästar reagerar i samband med ryttarbyte/träningsförändring.

Om det finns rtgförändringar KAN du sitta i en än värre sits, då din försäkring inte täcker, och det beroende på pris etc kan anses som att du skulle ha röntgat för att upppfylla undersökningsplikten.

Men, andas, ta inte ut något i förskott utan börja med vad klinikbesöket säger! Och knäledsinflammation behöver inte vara början tills lutet, om det nu är det!
 
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Stämmer mkt bra att jag ska dit då ja =)
Ok! Men kan dom verkligen begära att man röntgar vid köp av en häst för 40'? Förra hästen köptes för 40' och hade väldigt stora rtgförändringar, men försäkringsbolaget (agria) "betalade glatt" trots att vi inte röntgade vid köp. Eller missuppfattar jag vad du menar?

Nej ska försöka att inte ta ut nåt i förskott, men det är svårt att inte bli orolig. Litar mkt på et:n och han lät inte allt för positiv. :crazy:
 
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Bakknäproblem ÄR vanligt och faktiskt framförallt hos unghästar. Det behöver ju inte vara en ledinflammation (gonit) utan kan "bara" vara ligamenten som är lite ömma. Detta är inget att oroa sig över, enkelt fixat och inget hästen får något men av.
Nu kan jag inget om fullblod men på travare (unghästar) så behandlar man ibland bakknäligamenten nästan i förebyggande syfte.. Hos stora och dåligt slutna hästar är det mer regel än undantag.
 
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Det är olika när man rent juridiskt anser att man bör röntga inför köp. Har inte bara med pris att göra, utan också vad det är för häst. Ras, tidigare användning etc. T ex ställs högre krav på att spattröntga islandshästar än fbl t ex. Samtidigt som det är mer krav på att t ex ryggröntgat ett fbl än en isis. Beror en del på hur pass disponerad rasen är för ett problem.

Och, du har ett 'extra problem' med din herre. Om han - vilket han bör iom att han varit i träning - haft en racingförsäkring, så täcker den övht inte skelettdefekter och hältor kopplade till detta. Heller inte ledinflammationer, senskador etc. Jag antar att du nu har honom i en A1-a (dvs ridhästförsäkring) utan reservationer. Dock så friskriver sig bolagen alltid mot dolda fel/fel som förelegat när försäkringen tecknats. T ex om det (vilket gud må förbjuda) skulle hittas lösa benbitar på torsdag, så kommer bolaget tycka att 'de fanns vid köp och innan försäkringen tecknades', och du får inte ersättning. Det är den stora nackdelen med att köpa fbl från banan utan att rtga.

Det är dock inte bara fördelar med att rtga heller, om du rtgar och det hittas 'smådefekter' som troligen inte kommer ge peroblem, men garantier kan man ju aldrig ge, så får du mest troligt reservation på det.

Jag velade länge innan jag bestämde mig för att INTE röntga min fullblodsdam (köpt som treåring, och precis som din en sådan som tränat men inte tävlat, dock inte pga skada utan pga hon tyckte det var menlöst att springa ikapp)

Vilken tid har du tid på torsdag? *nyfiken om vi kanske är där samtidigt*
 
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Bakknäproblem ÄR vanligt och faktiskt framförallt hos unghästar. Det behöver ju inte vara en ledinflammation (gonit) utan kan "bara" vara ligamenten som är lite ömma. Detta är inget att oroa sig över, enkelt fixat och inget hästen får något men av.
Nu kan jag inget om fullblod men på travare (unghästar) så behandlar man ibland bakknäligamenten nästan i förebyggande syfte.. Hos stora och dåligt slutna hästar är det mer regel än undantag.

Skönt att höra :bow:
 
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Tillägg - jag fattara tt du är orolig, men et:n - hur bra han än är - har ju inte röntgensyn, och heller inte inbyggda ledbedövningar i fingrarna, dvs har svårt att avgöra om det är i led eller t ex ligament etc. Det kan vara 'bara' muskulärt med, inte heller ovanligt (och enligt iaf en vet mer regel än undantag på unga travare under uppträning).
 
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Okej, gud så komplicerat det låter :crazy: Jo han är försäkrad A1:a utan reservationer, han var även "ridhästförsäkrad" hos förra ägaren alltså det har funnits en ägare "mellan" bana och mig. Gäller samma sak då fortfarande trots att vi "tagit över" ridhästförsäkringen från förra ägaren?

Har tid klockan 10.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Tillägg - jag fattara tt du är orolig, men et:n - hur bra han än är - har ju inte röntgensyn, och heller inte inbyggda ledbedövningar i fingrarna, dvs har svårt att avgöra om det är i led eller t ex ligament etc. Det kan vara 'bara' muskulärt med, inte heller ovanligt (och enligt iaf en vet mer regel än undantag på unga travare under uppträning).

Javisst, man oroar ihjäl sig över de små liven.
Nej visst et:n är ju inte stålmannen precis men ändå. :angel:
 
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Okej, gud så komplicerat det låter :crazy: Jo han är försäkrad A1:a utan reservationer, han var även "ridhästförsäkrad" hos förra ägaren alltså det har funnits en ägare "mellan" bana och mig. Gäller samma sak då fortfarande trots att vi "tagit över" ridhästförsäkringen från förra ägaren?

Har tid klockan 10.

Det beror lite på hur man kan datera saker och ting. Dvs när blev den ridhästförsäkrad? Kan man datera saker till innan den dagen så kan bolaget vägra betala, helt reglementsenligt. Men generellt så ju längre hästen stått ridhästförsäkrad, dessto 'snällare' brukar de vara i bedömningen. Men de KAN, med stöd av sina egna villkor, även efter 15 år som ridhästförsäkrad, vägra betala för sådant som finns/fanns innan ridhästförsäkringen tecknades.

Har du och/eller tidigare ägare bytt bolag frånd et ursprungliga blir det annorlunda.

Men, nu håller vi tummarna att det inte är så farligt! Jag har tid kl 14, så är väl inte så troligt att vi ses kanske. Trist, annars kunde jag ju fått se din pålle =)
 
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Det beror lite på hur man kan datera saker och ting. Dvs när blev den ridhästförsäkrad? Kan man datera saker till innan den dagen så kan bolaget vägra betala, helt reglementsenligt. Men generellt så ju längre hästen stått ridhästförsäkrad, dessto 'snällare' brukar de vara i bedömningen. Men de KAN, med stöd av sina egna villkor, även efter 15 år som ridhästförsäkrad, vägra betala för sådant som finns/fanns innan ridhästförsäkringen tecknades.

Har du och/eller tidigare ägare bytt bolag frånd et ursprungliga blir det annorlunda.

Men, nu håller vi tummarna att det inte är så farligt! Jag har tid kl 14, så är väl inte så troligt att vi ses kanske. Trist, annars kunde jag ju fått se din pålle =)

Okej! Det visar sig helt enkelt, hoppas för allt i världen att det inte ska vara något allvarligt.

Man vet aldrig med förra pållen var vi där från 9 till 18, så man vet ju inte. Om du ser en förrvirrad människa som ser ut att vara helt utom sig av oro med en skranglig, krullig liten rödtott till häst så är det förmodligen vi ;)
Hoppas det går bra för dig med!
 
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Okej! Det visar sig helt enkelt, hoppas för allt i världen att det inte ska vara något allvarligt.

Man vet aldrig med förra pållen var vi där från 9 till 18, så man vet ju inte. Om du ser en förrvirrad människa som ser ut att vara helt utom sig av oro med en skranglig, krullig liten rödtott till häst så är det förmodligen vi ;)
Hoppas det går bra för dig med!

Jo, det kan ju bli låååånga dagar, men jag hoppas ni är ute låångt innan vi kommer in =) (Vilket vet har du btw?)

Ser du en liten (160) person med kort rött hår och kritstrecksrandiga ridbyxor, med ett galet, mörkbrunt fullblod som beter sig som en mupp - då är det vi. Kom gärna och hälsa då.

Åh, du har en rödtott, lyckos. Ska vi byta? *s*
 
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Jo, det kan ju bli låååånga dagar, men jag hoppas ni är ute låångt innan vi kommer in =) (Vilket vet har du btw?)

Ser du en liten (160) person med kort rött hår och kritstrecksrandiga ridbyxor, med ett galet, mörkbrunt fullblod som beter sig som en mupp - då är det vi. Kom gärna och hälsa då.

Åh, du har en rödtott, lyckos. Ska vi byta? *s*

Jo långa dagar blir det lätt, vilket inte är kul när man har relativt lång restid också. =/ Hoppas verkligen jag slipper träffa dig (tolka det på rätt sätt ;) )
Jag vet faktiskt inte vilken vet vi får, tog bara första bästa tid. Hoppas dock på E***** S******.

Nej tyvärr honom byter jag inte bort i första taget, det skulle vara för att din skulle matcha mitt hår bättre kanske! ;)
 
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Jaa, och din skulle matcha mitt hår. Finemang vet du. Min har friröntgade framknän iaf? *lockar*

SKämt åsido, även om hon är VÄLDIGT billig ibland, så byter inte bort henne för allt smör i Småland :love:
 
Sv: Bakknän på unghästar m.m. *långt*

Jaa, och din skulle matcha mitt hår. Finemang vet du. Min har friröntgade framknän iaf? *lockar*

SKämt åsido, även om hon är VÄLDIGT billig ibland, så byter inte bort henne för allt smör i Småland :love:

Haha det är ju som bestämt av högre krafter eller nåt :D Ska vi byta på torsdag, jag menar när vi ändå befinner oss på samma plats med hästarna ;) :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en 9 månader gammal hane som jag var för genomgång av fysioterapeut med för en knapp vecka sedan. Jag tyckte det var något som...
Svar
3
· Visningar
893
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 186
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Måste bara få skriva av mig här och få lite råd över min situation. Jag har pluggat 2 terminer snart på universitetet, det har varit en...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
10 480
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp