DeCloe
Trådstartare
Var för tre veckor sen och klinikbesiktade (utan rtg) en häst u.a. Hästen är ett eng fullblod, en treårig valack som vart i träning men aldrig startats p.g.a. skada på gaffelband/skena (naturligtvis utläkt). Han är sedan jag fick hem honom riden cirka 3-4 dagar/vecka, väldigt lugnt ca 15-25 minuter per gång och varierat både i skogen och på banan. Har upplevt honom som något "kort" till och från bak, det har dock försvunnit(?) när man fått honom att "gå på lite". Han är även något motsträvig/stel i högervarv men inget extremt, mest som hästar kan vara när de är något olikssidiga. Även "olikssidigheten" tycker jag har blivit mindre och mindre allt eftersom jag jobbat med den. Han protesterar inte vid ridning, han traskar på glatt ute som inne. Han är något osmidig dock, han har något svårt att vända på gången (smal gång) och har en tendens att snubbla något. Allt det jag rabblat upp som kan ses som "problem" har jag mest sammankopplat med att han växer(?),är något muskelfattig, är ostyrslig i kroppen p.g.a. sin ålder o.s.v. Och har glatt jobbat vidare med honom i tron om att han skulle protestera ifall han skulle ha ont nånstans.
Och sen igår hade vi ute e.t mest för en "rutinkoll", då han bara tittade på honom och sa med en gång att han hade ont i bakknäna.
Han hade något sned rygg som även rättades till. Men e.t började prata om försäkringar med mig och huruvida hästen var för ung för att ha ont i bakknäna o.s.v. I ren och skär panik ringde jag till pappa som fick ringa med en gång upp till *****kliniken och boka tid för utredning. Så om en vecka idag bär det av...
Överreagerar jag eller är min i stort sett sinnessjuka oro befogad? Fick ta bort min förra häst för 5 månader sen och orkar inte med ett "sjukdomsfall" till.
Så ni med hästar (främst unghästar då) som haft problem med bakknänan, hur har det yttrat sig?
Kan hästar ha alla "symptom" jag rabblat upp utan att det är någon fara med tanke på tillväxt o.s.v.?
Hur vanligt/ovanligt är det att hästar som gått löpträning får ont just i bakknäna och hur funkar dem sen?
Hur extremt är det ifall han har ont i sina bakknän med tanke på sin ålder, är det bara att kasta in skjortan och ge upp då eller?
Vad beror det på när de får problem med bakknäna?
Har jag rätt att lämna tillbaka hästen till förra ägaren ifall det konstateras något fel på honom (är inte så pigg på det, men känns inte heller som att jag har tiden/orken att börja kämpa med ny "sjuk" häst bara 5 månader efter förra.) Det har som sagt gått 4 veckor på dagen när vi ska utreda honom, eller går det inte att bevisa att han inte fått problem sen jag köpte honom?
Jag vill ha så mkt fakta ni kan komma på!
/Oroliga DeCloe
Och sen igår hade vi ute e.t mest för en "rutinkoll", då han bara tittade på honom och sa med en gång att han hade ont i bakknäna.
Överreagerar jag eller är min i stort sett sinnessjuka oro befogad? Fick ta bort min förra häst för 5 månader sen och orkar inte med ett "sjukdomsfall" till.
Så ni med hästar (främst unghästar då) som haft problem med bakknänan, hur har det yttrat sig?
Kan hästar ha alla "symptom" jag rabblat upp utan att det är någon fara med tanke på tillväxt o.s.v.?
Hur vanligt/ovanligt är det att hästar som gått löpträning får ont just i bakknäna och hur funkar dem sen?
Hur extremt är det ifall han har ont i sina bakknän med tanke på sin ålder, är det bara att kasta in skjortan och ge upp då eller?
Vad beror det på när de får problem med bakknäna?
Har jag rätt att lämna tillbaka hästen till förra ägaren ifall det konstateras något fel på honom (är inte så pigg på det, men känns inte heller som att jag har tiden/orken att börja kämpa med ny "sjuk" häst bara 5 månader efter förra.) Det har som sagt gått 4 veckor på dagen när vi ska utreda honom, eller går det inte att bevisa att han inte fått problem sen jag köpte honom?
Jag vill ha så mkt fakta ni kan komma på!
/Oroliga DeCloe