Jag har också problem med min svärmor ibland och tänkte några saker som kanske kunnat underlätta?
Jag har ingen kontakt med svärmor annat än när vi träffas, jag har inte hennes nummer, hon har inte mitt, vi är inte vänner på fb. All kontakt går via sambon. Hade det gått att lösa för er? Du kan ju blocka hennes nummer och om hon sen frågar din partner varför hon inte får tag på dig så är det nått mystiskt fel med telefonen som är löser sig om ni är rädda det blir bråk. Sen efter det sker all kommunikation med din partner, din svärmor får ta upp allt med honom. Och din sambo får i uppdrag att inte vidarebefordra negativa saker till dig (det gäller stenhårt här, jag vet att svärmor inte gillar mig och det enda som händer om sambon vidarebefordrar klagomål är att jag mår sämre).
Vad gäller att dottern ska få träffa farmor och farfar så kan ni väl återgå till att sambon går dit med henne på egen hand då och då? Och om ni vill så hade dom ju även kunnat komma hälsa på när du bara råkar ha nått jätteviktigt att göra (typ läsa på biblioteket, träffa en kompis, ut och gå i en park), men dom får ha så kul. Också kommer du tillbaks när sambon meddelar att dom åkt och nästa gång han pratar med sin mor kan han alltid säga att det var synd att det blev så, om hon klagar, utan att nämna att det kommer bli så jämt.
Så kan du träffa svärmor när det är kalas och där är folk som gör att hon beter sig
Men det låter som att mycket av problemet just nu är vad hon skriver i sms och säger I telefon, så flytta över allt sånt till sambon skulle jag säga, vet att mitt liv varit mycket jobbigare om svärmor kunde smsa mig varje gång hon blev sur
Jag tycker inte man daltar med elaka människor. Hade aldrig ljugit och sagt att telefonen är trasig osv. Jag är rätt bitsk av mig men är man en idiot och beter sig illa ska man få veta det.