Bakgjord?!?!

Q

Question

Hur hårt/ löst SKA den bakre gjorden sitta?!?! :crazy:

När jag "spänner" den brukar det vara precis så den ligger mot buken.... När man sedan ritit en stund (och hästen "dragit" in magen ingen:) ) brukar det glappa ca 7 cm.... är detta lagom:confused:

Sv: Bakgjord?!?!

Har inte bakgjord på min sadel men vad jag hört ska man spänna den så den ligger an...den skall INTE glappa, det är värre än att den sitter lite för hårt. Om den glappar ( och du rider ex. roping eller på kor) och det blir ett ryck i sadelhornet så "vippar" sadeln upp på "framvalvet" lite grand...(om du förstår hur jagmenar) och då rycks bakgjorden upp mot hästens buk-hästen får alltså då ett slag i magen .... inte så skönt..:eek:

Har man den för löst så kan hästen om man har extrem otur få in en bakhov mellan sig själv och gjorden(om den sparkar efter flugor eller så...). och då...ja, trillar nog hästen omkull...:crazy:

så den ska ligga an mot hästens buk men inte spännas hårt som en sadelgjord... hästen måste kuna andas !

Tror jag fick med allt...;) Är ialafall det jag hört !

men du behöver ju inte använda bukgjord över huvud taget om du inte tränar på kosser med lasso. ;)

man kanske kan ha det för det är snyggt...men jag vet inte...

Om du använder den för att den behövs, så bör den inte glappa utan ligga an hela tiden. Annars blir det väldigt obekvämt för hästen då sadeln studsar upp och gjorden smäller upp i magen.
Om du inte behöver den, så skulle jag råda dig att ta bort den.

:bow: :bow: Hejsan vad är en bakgjord?

Jag själv rider själv dressyr och hoppning på mitt sto. Men jag tycker att western är skitfräckt och snyggt.
Alla detaljer och sadlarna är ju helt underbara. :bow:
Och man ska ju inte tala om hästarna, nästa alla ser ju så fina ut och välvårdade.
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Bakgjorden sitter bakom den vanliga gjorden ( ca. 2-3 dm kanske). Något att tänka på är att alltid ha en liten rem mellan gjordarna så att inte bakgjorden glider för långt bak...

Den är till för att hålla sadeln på plats vid de tillfällen som det är stor påfrestning på sadeln. Från början så hade väl cowboysen iprincip alltid bakgjord, men numera så har man den iprincip endast i vissa klasser som ex. cutting,headwork,working cowhorse m.m. (ko-klasser) , Barrelrace och poolbending )(inte alltid,time events ) och framför allt i dummy roping och dummy stopping(lasso kastning, som påfrestar sadelhornet väldigt väldigt mycket).
Hoppas du förstod!Annars, så säg till.;) :cool:

_Erik_ skrev:
Bakgjorden sitter bakom den vanliga gjorden ( ca. 2-3 dm kanske). Något att tänka på är att alltid ha en liten rem mellan gjordarna så att inte bakgjorden glider för långt bak...

Den är till för att hålla sadeln på plats vid de tillfällen som det är stor påfrestning på sadeln. Från början så hade väl cowboysen iprincip alltid bakgjord, men numera så har man den iprincip endast i vissa klasser som ex. cutting,headwork,working cowhorse m.m. (ko-klasser) , Barrelrace och poolbending )(inte alltid,time events ) och framför allt i dummy roping och dummy stopping(lasso kastning, som påfrestar sadelhornet väldigt väldigt mycket).
Hoppas du förstod!Annars, så säg till.;) :cool:
Jag förstod exakt. Tack :bow: Nu så har jag bara en fråga till. Vad väger en western sadel ungefär?
Dom ser ganska tunga ut men väldigt sköna för hästen.

Hej,
Vikten beror vilken typ av sadel du har.

En nättare barrelracesadel 15" av bra kvalité väger ca 8 kg. En riktig ropingsadel 15" och 15X kvalité väger ca 23 kg.

Så finns det ju naturligtvis ett helt spann med sadlar däremellan... Lätt skall det ju inte vara...

Generellt är Lädersadlar tyngre än cordura.

mvh Eva

_Eva_ skrev:
Hej,
Vikten beror vilken typ av sadel du har.

En nättare barrelracesadel 15" av bra kvalité väger ca 8 kg. En riktig ropingsadel 15" och 15X kvalité väger ca 23 kg.

Så finns det ju naturligtvis ett helt spann med sadlar däremellan... Lätt skall det ju inte vara...

Generellt är Lädersadlar tyngre än cordura.

mvh Eva
oki doki. Dom är iallfall snygga.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 490
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 238
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 490
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?