Bakdelsvändning

Sv: Bakdelsvändning

Jaha ja det är ju en annan femma.

Svaret på vad man utgår ifrån är väl "vad f*n man vill".? :D Går finemang att rida det ur både rakställd häst, öppna, eller sluta. Däremot så kan det ju vara en hjälp att rida det ur öppna.

Fast på tävling får du inte rida det ur sluta.
Det blir då mer än ett halvt varv. svårt att behålla centreringen

Nej på tävling måste man ju givetvis följa programmet. Annars är man väl lite väl korkad..?

Man ska väl förbereda alla rörelser mm som man gör med hästen?

De steg i svag öppna som jag gör innan en bakdelsvändning är en förberedelse. Iof flyter de in i vändningen och de har aldrig påpekats av någon domare.

Det var just svag öppna jag skrev i mitt första inlägg... :angel:

Då var kanske inte hela bunten så fel ute. :D

Senast ändrad av en moderator:

När jag ska göra en bakdelsvändning börjar jag med att samla ihop skritten några steg, därefter rider jag en svag öppna några steg och därefter leder jag framdelen runt bakdelen med hjälp av innertygel och vikthjälper.

Jag skålar ur innersidan med innerskänkel som samtidigt verkar framåtdrivande på trampet och ser till så att inte baken hamnar före i vändningen. Ytterskänkeln ser till så att hästen inte sladdar ut med baken utan behåller samlingen.

Jag flyttar alltså inte hästen åt sidan med ytterskänkel, utan leder framdelen runt bakdelen som är meningen i en bakdelsvändning.

Skänklarnas enda uppgift är alltså att se till att hålla trampet igång och bakbenen på plats, inget annat.

Man får inte glömma yttertygeln :) Annars blir det lätt bara förböjning.

Håller med pathofclovers om att det blir en aning olika beroende på varv,för dom som inte har totalt rakriktade hästar, förstås.

I ena varvet kan det vara nödvändigt med ett svagt svagt slutatänk när man väl är inne i vändningen, för att inte hästen ska sladda med baken utan gå kvar i vändningen.

Jag använder inte skänkeln aktivt alls eftersom det räcker med sätet (blir annars för mycket:crazy:) och slutatänket är alltså även det eg mest sätet, i det varv där det behövs. Underskänkeln ligger där dock.

Just det, yttertygeln!

Är även enig angående skänklarnas uppgift precis som jag skrivit förut. Att deras enda uppgift är att hålla trampet igång om det behövs förståss, och att hålla bakbenen på plats, givetvis då på olika sätt beroende på om hästen som du säger inte är totalt rakriktad.

Fast när jag började med min stora häst fick jag flytta fram ytterskänkeln- för att få runt den- stor svängradie.

Då kanske du inte var tillräckligt tydlig i dina vändnade hjälper?

Jodå, men iom att ytterskänkeln hamnar mer på mitten av denna hästen fick jag ändra lite på tekniken.
Det är lättare att vända på en kortare häst.
En längre häst har längre väg att gå med framdelen- måste tvära mer.

Ok, ja man måste ju anpassa sig lite efter hästen.

Jag anser att remmis är helt rätt ute. Jag vill dock tillägga följande:

1. Om hästen inte har framåtbjudning eller om den går bakåt, lätta då något på yttertygeln och driv på för inner skänkel. Yttertygeln får dock absolut inte glappa! Då kan det bl.a. hända att halsen förböjs inåt.

2. Om baken åker ut; Driv med ytterskänkeln och flytta denna eventuellt något längre bak. Akta dock så att baken inte åker in och hamnar "före" framdelen!

3. Ha tydligt ledande innertygel; Snett utåt från hästen, ej bakåt! Ha yttertygeln sträckt, så att halsen inte förböjs inåt.

4. Sitsen! "Vik" eller "luta" dig inte, men lägg något mer tyngd på inre sittben. Sträck på dig så att du har lodlinjen - axlar, höft, häl. Jag skulle rekommendera att skjuta fram inner höft något och trampa ned i stigbyglarna, för att underlätta att uppnå rätt sits.

Tipset från remmis att rida kvartsvändningar på en liten fyrkant kan jag hålla med om. Se till att göra många halvhalter före vändningen, så att du inte kommer för fort in i rörelsen, för då blir det pannkaka av allt. Glöm dock inte bort frambjudningen i själva rörelsen!

En liten volt tillbaka är ytterligare en bra förberedande övning för bakdelsvändning.

Lycka till!

Nja jag tycker att det är inte alls nödvändigt med så tydligt ledande innertygel, det finns risk att då överböja hästen i ivern att leda. Tydliga halvhalter och tydlig ytter samt koll på ytter bak tycker jag räcker oftast, om hästen är lyhörd. Samt vikten. det är ofta skillnaden mellan en bra vändning och en misslyckad, att ryttaren lägger vikten rätt. Det mesta ska ske genom sätet, och sen yttertygeln, men så beror det förstås på häst också, som sagt tidigare. Innertygeln visar bara lätt vägen när det behövs, idealiskt blir det ändå vägvisande för hästen med vikt, skänkel och yttertygel.

Ungefär som remmis skrev, såg jag nu!

Jag håller med axel, tror jag.
I stället för att rida på en volt, rid på en fyrkant. och vänd bara ett par-tre steg i hörnen, då blir inte hästen förböjd. Då är det lättare att rakrikta den mellan vändningarna, och man behöver inte känna att vändningen blir så "lång". Det är bättre att ett par steg blir rätt, i stället för att fastna någon stans i mitten om man ska vända ett halvt varv.
Trampet kontrolleras av innerskänkeln, jag har något tillbakadragen ytter så att inte baken åker ut. Om man tycker att det är svårt att komma runt, titta över inner axeln så långt du kan. Yttertygeln kontrolerar storleken(och såklart sätet, halvhalt, halvhalt, halvhalt), och inner kramar jag lite i om det behövs.

Tänk inte åt sidan utan framåt.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 943
Senast: Ajda
·
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 592
Senast: Migo
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
968
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka