Bakdelsvändning

Estivuz

Trådstartare
Hur får jag till en bra bakdelsvändning? Tycker det är jättesvårt.. antingen gör hästen en framdelsvändning eller så skruvar den sig runt bakbenen eller går bakåt....

Har ni några tips på hur man gör en riktigt bra bakdelsvändning??

Sv: Bakdelsvändning

Det låter som att ni inte tänker tillräckligt mycket framåt i vändningen, då du skriver att den skruvar eller backar. Försök inte få den för centrerad i början. Trampet är viktgast, börja rida en liten volt eller volt tillbaka med tagen bakdel, alltså bakdelen innanför, och rid korta, korta steg. Sen gör du vändningen mindre och mindre, men inte så liten att trampet går förlorat.

Det jag tycker är svårast med bakdelsvändning är att hästaen ska vara ställd i rörelseriktningen. Jag börjar bra men efter ett par steg blir hästen mer och mer rakställd och kanske tom ställd åt andra hållet.
Jag tror att det var för att jag fick lära mig att rida bakdelsvänding som volt tillbaka. Då är ju hästen först ställd i rörelseriktningen, sen ställer man om den till nya varvet.
Har det så hårt i ryggmärgen att jag inte vet hur jag ska kunna ändra på mig.

jag tycker det sättet är bra, det är ju ändå en mini volt tillbaka och genom att man tänker så så tappar man inte framåtbjudningen lika lätt eftersom man är på väg framåt.

På vissa hästar funkar det med att endast göra en halvhalt och sedan titta dit man ska (då visar man därmed med hela kroppen) men viktigt är att hästen ska ha stöd på ytter och ställer in.
Tänk att hela hästen ska trampa runt inner bak.:)

Lycka till

Jag tänker sluta på en mycket liten volt. Börja med sluta på en stor volt, som du minskar ner och centrerar mer och mer allt eftersom hästen blir starkare.

Håller med Gaia.

När jag skulle göra de på min ponny hemma så går de jätteenkelt. Men när jag skulle göra de på min mammas häst så va de inte lika enkelt!
Hon backade in i själva bakdelsvändningen ..
Men tänk att den alltid ska tänka framåt, trampa på hela tiden. tänk till att börja med sluta på en volt, minska den sedan. Går mkt lättare då!
Sendan är det bara att försöka att göra en redig !

Det man får vara försiktig med när man tänker sluta är att bakdelen absolut inte får komma före i vändningen, då kommer man inte runt pga. att bakdelen är "i vägen".

Min tränare utgår från sluta, men jag håller med om att det finns en risk att bakdelen går före. Antar att man får välja metod utifrån hästen.

Jag tänker sluta på en mycket liten volt. Börja med sluta på en stor volt, som du minskar ner och centrerar mer och mer allt eftersom hästen blir starkare.

Så här gör jag oxå när jag gör bakdelsvändningar. Det viktiga är att behålla framåtbjudningen hela tiden så hästen inte börjar gå bakåt eller stannar av helt.

Ställ o forma den, samla skritten, trampa ner på insidan- vänd för ytterhjälper.

jag tycker att utgå från sluta är felaktigt.
Rätt väg är att utgå från öppna.

Man rider öppna 2 steg, behåller ställningen, kortar skritten på ytter tygeln, trampar ned inner stigbygel(bra sätt att inte hamna fel är att snegna på inner bakhov), vända för yttertygel.
innerskänkel driver häsen framåt. gör hellre stora bakdelsvänningar än att hästen börjar tänka bakåt. om det är svårt, rid som på en 4 kant och vänd bara kvartdelsvändiningar.
FRAMÅTBJUDNING ÄR NR.1

När jag ska göra en bakdelsvändning börjar jag med att samla ihop skritten några steg, därefter rider jag en svag öppna några steg och därefter leder jag framdelen runt bakdelen med hjälp av innertygel och vikthjälper.

Jag skålar ur innersidan med innerskänkel som samtidigt verkar framåtdrivande på trampet och ser till så att inte baken hamnar före i vändningen. Ytterskänkeln ser till så att hästen inte sladdar ut med baken utan behåller samlingen.

Jag flyttar alltså inte hästen åt sidan med ytterskänkel, utan leder framdelen runt bakdelen som är meningen i en bakdelsvändning.

Skänklarnas enda uppgift är alltså att se till att hålla trampet igång och bakbenen på plats, inget annat.

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker att utgå från sluta är felaktigt.
Rätt väg är att utgå från öppna.

Man rider öppna 2 steg, behåller ställningen, kortar skritten på ytter tygeln, trampar ned inner stigbygel(bra sätt att inte hamna fel är att snegna på inner bakhov), vända för yttertygel.
innerskänkel driver häsen framåt. gör hellre stora bakdelsvänningar än att hästen börjar tänka bakåt. om det är svårt, rid som på en 4 kant och vänd bara kvartdelsvändiningar.
FRAMÅTBJUDNING ÄR NR.1
Intressant. Jag har haft långa diskussioner med syrran om man i bakdelsvändning ska utgå från sluta (säger hon) eller öppna (säger jag). Jag tycker att öppna är en rörelse som utgår från bakbenen, och då blir det ju som sagts tidigare lätt att bakdelen skjuter ut i bakdelsvändningen. Genom att tänka öppna blir hästen rundad runt innerskänkeln inför vändningen.
Men vi kom ingenstans i vår diskussion utan alla sätt är väl bra utom de dåliga. Till saken hör dock att syrran alltid lyckas göra väldigt snygga bakdelsvändningar på vilka otränade hästar som helst.

jag tror att det handlar främst om vikthjälperna. om din syster lyckas bra är det bra. Men varför jag absolut inte skulle rida eller instruera någon att göra en vändning i skritt kring bakdelen ur en sluta är för att man lätt hamnar på de yttre sittbenet.
när man rider i öppna innan så är man mer på det inre sittbenet.

när jag tränar galopppiruetterna utgår jag ofta ur tagen bakdel på volt. men där får man vara mkt noggran att man verklinge sitter på det innre sittbenet. men gör jag inte det så sitter jag på det yttre, och då byter ju hästen galopp...
men ett annat sätt att träna dem på ät ju att rida rakt fram och just tänka öppna och sedan vända.

Så min slutsats är att det viktigtaste är vikthjälpen och att man har en plan och förståelse för vad man gör och varför det blir fel ibland.

Jag håller med dig om att utgå från öppna är bättre.

Sen måste man rida olika i olika varv (såvida man inte har en häst som är helt rakriktad...). Många hästar går ju gärna med inre bak lite innanför sig och att då tänka sluta i en bakdelsvändning gör rörelsen omöjlig.

Sätten jag har lärt mig på är både utifrån öppna och från volt, men grundprincipen är den samma. Trampar ner i inre, drar bak ytterskänkel, leder lite med inre tygeln och reglerar med yttertygel. Och inre skänkel är framåtdrivande. Så har jag lärt mig iaf.

KL
Tycker att ni är fel ute hela bunten:D

det ska inte ridas ur varken öppna eller sluta utan med bara ställd häst. böjningen tar man igenom när första vändande steget börjar.
Det ska inte behövas drivning med benen- sätet sköter det.
Annars är det risk för att man skjuter på hästen för mkt framåt o sen måste bromsa= den skruvar o drivning måste ske igen= ekorrhjul.

det ska ridas från rakt spår.

I galoppiruetten rider man ett par språng i SVAG öppna innan- om det behövs.

Jag tycker att du är fel ute. :D

Förenklat:
Öppna = flytta framdelen => bakdelsvändning
Sluta = flytta bakdelen => framdelsvändning

Jag rider en framdelsvändning precis som jag rider en öppna, bara 'mer' sas.

Men jag håller helt med om att några ben ska inte behövas, annat än i korrigerande syfte.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 943
Senast: Ajda
·
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 592
Senast: Migo
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
968
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka