bakdelsvändning och framdelsvändning....

PrittePuff

Trådstartare
...vid tömkörning.. kan man göra sånt?
och hur i så fall? (förklara nogrannt!)

kan man göra öppna och sluta och skänkelvikning om man tömkör hästen? (hur?)

hästen har aldrig gjort sådana rörelser....
(vid mina kommandon iaf.... sen vad han håller på med i hagen är en annan sak...:))

Sv: bakdelsvändning och framdelsvändning....

jag kan skriva hur JAG gör, men metodera varierar nog från person till person.
Jag tömkör mest utan gjord. För att få en framdelsvändning så använder jag innertöm, ställer lite och flyttar sedan tömmen uppåt utåt i en halvhalt. Där måste man vara noga så man inte blockerar med yttertömmen. Och hästen har sedan gjort en vändning.

bakdelsvändning: gör jag två olika, vet inte vilket som är rätt. om vändningen ska vara till höger så står jag på höger sida. Ställer hästen till höger och vibrerar/höjer vänstertömmen och hästen flyttar. Eller så står jag på vänster sida och flyttar honom för vänster töm.

Öppna till höger lättast för mig är att gå på en volt och be hästen flytta undan inner bog med töm och eller pisk.

SLuta till höger, går på vänster sida och har hästen ställd åt höger, byter sen töm till vänster och flyttar ut/vibrerar på vänster hand och vips så har jag honom i en sluta.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 434
Senast: Piaff
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar