Bakdelsproblem utan hälta bak?

bettysmatte

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, kan en häst ha problem med bakdelen (bakben, bäcken, etc.) utan att det visar sig som hälta i bakbenen?

Sv: Bakdelsproblem utan hälta bak?

Ja, som rubriken säger, kan en häst ha problem med bakdelen (bakben, bäcken, etc.) utan att det visar sig som hälta i bakbenen?

Ja, fast sedan beror det ju på hur man vill definiera en hälta. T ex kan du ha en bakbensförkortning på en sida, hästen kan även ha ett mycket kort bakbenssteg på bägge bak. Så ett förändrat rörelsemönter blir det, och här vill då en del kalla det hälta medan andra kallar det för en rörelse störning.

Har man ingen ledpåverkan så är hästen inte halt, dvs finns ingen böjprovsreaktion så finns ingen hälta.

Enligt vet syns ingenting vid longering bak. Hästen är ej heller halt på böjprov. Däremot upplevs den vinglig bak vid ridning, samt att den ofta "tappar bakben" och halkar i nedförsbackar. Har precis blivit behandlad för kotledsinflammation på båda fram, men hästen upplevs trots det som snubblig fram, samt allmänt "konstig" bak. Men det är ju inte så lätt att få rätt på något som vet inte kan se...:crazy:

Har de kollat om hästen har spatt, Min foderhäst beter sig så när hennes spatt är aktiv, När den är vilande så märker man det inte lika lätt.

Nej, det är inte kollat för, som sagt, inget syns ju vid undersökning.

Min häst hade lite snett bäcken. Han haltade inte men hade aningen förkortat steg på båda bak och var lite sned (tampade bakhoven 1/4 utanför framhovens spår).

Jag tycker ändå det kan vara värt att röntga för spatt, och annars om veterinären ger klartecken kanske kontakta ET/kiropraktor.

Fast syns inte spatt alls för blotta ögat vid longering? Eller ger utslag vid böjprov? Hon har blivit kollad nyligen av en erfaren hästveterinär.

Fast syns inte spatt alls för blotta ögat vid longering? Eller ger utslag vid böjprov? Hon har blivit kollad nyligen av en erfaren hästveterinär.

Om inte den veterinären har röntgen syn så nej, spatt syns inte alltid för blotta ögat. Inte ens heller vid böjprov alla gånger tyvärr, så för att säkerställa status krävs alltså en röntgen.

Nästa förslag från mig är också kiropraktor, för bäcken korsbensled och ländrygg.

Problem med knäna behöver inte ge någon direkt synlig hälta. Ofta syns väl sån hälta när hästen ska lyfta bakbenen vilket gör att det är lätt att missa. Lyfter inte hästen bakbenen mer än absolut nödvändigt är iallafall det något jag skulle misstänka. Det skulle också kunna förklara att hästen är halt fram.

Att inte vet. märker något är ju inte så konstigt om den inte vet om hur hästen brukar lyfta sina bakben.

Jag hade en häst som hade detta problem och svaret var ett snett bäcken och detta löste sig med massage och mjukkiropraktik. Men det kan ju även vara haserna och knäna så jag hade börjat med röntgen.

Min häst hade problem med bakkärran och efter att vet. hade kollat upp det tog jag ut en kiropraktor och behandlade honom. Låstning i ländryggen, vilket framförallt visade sig i galoppen. Där han inte haltade men gick "orytmiskt".

KL

Hon har kollats upp av fysioterapeut. Detta gjordes i oktober, efter att ett tidigare vet.besök inte hade visat någonting alls - varken framme eller bak. Hon behandlades då för låsningar i si-leden, blev faktiskt bättre, men är alltså inte helt bra.

Hur "bevisar" man bäst för vet att det finns ett problem, när det aldrig syns vid undersökning:crazy:? Jag funderar på att försöka få det på film. Kan det vara en lösning kanske? Än så länge har jag inte haft någon som har trott på det jag berättar, eftersom det aldrig har visat sig vid hältutredning. Men jag börjar absolut själv misstänka att anledningen till att hon är ren bak är att hon i stället överbelastar fram = kotledsinflammation. Men jag är ju inte vet... Problematiskt är det, hur som helst!

Om inte veterinären tror på vad du säger så skulle jag byta veterinär.

Två veterinärer väldigt oberoende av varandra har klämt på hästen och tittat på henne under rörelse. Det är väldigt frustrerande, men jag kan faktiskt ha förståelse för att de inte kan bota det de inte ser. Därför hoppas jag på att kunna få det på film, för att faktiskt kunna visa vad det är hon gör. Det finns ju liksom ingen garanti att nästa veterinär ska förstå vad jag menar heller.

KL

Hon har kollats upp av fysioterapeut. Detta gjordes i oktober, efter att ett tidigare vet.besök inte hade visat någonting alls - varken framme eller bak. Hon behandlades då för låsningar i si-leden, blev faktiskt bättre, men är alltså inte helt bra.

Hur "bevisar" man bäst för vet att det finns ett problem, när det aldrig syns vid undersökning:crazy:? Jag funderar på att försöka få det på film. Kan det vara en lösning kanske? Än så länge har jag inte haft någon som har trott på det jag berättar, eftersom det aldrig har visat sig vid hältutredning. Men jag börjar absolut själv misstänka att anledningen till att hon är ren bak är att hon i stället överbelastar fram = kotledsinflammation. Men jag är ju inte vet... Problematiskt är det, hur som helst!

Det är inte SI-leden som spökar fortfarande då? Om inte veterinärerna lyssnar så hade jag nog tagit konstakt med ET eller liknande igen för att fortsätta den behandlingen. Kiro kombinerat med akupunktur eller TENS kanske?

Visst kan det vara det! Men det känns som om jag skulle vilja ha svart-på-vitt att det faktiskt inte är något annat fel innan jag ger mig på någon slags alternativbehandling igen. Inte för att jag har något emot det, tvärtom, men jag vill inte förvärra något som kanske behöver åtgärdas av veterinär...:( Men det är så svårt. Jag kan inte ens till 100% säga vilket bakben det är hon brukar "tappa", och gör hon aldrig det på en undersökning så är det ju inte lätt.

Tycker du ska byta vet. Det är svårt att se orenhet bak. Det finns ju veterinärer som är duktiga på sånna hältor, ta dig till en sådan. Fast det beror ju på hur långt du är beredd att åka för att ta dig till en sån klinik. Euro-vets ligger i halmstad(?) tror jag, dom är ju duktiga på sånna här problem. Men som sagt, beror ju på hur långt man är beredd på att åka.

Att fixa med kiropraktor kan säkert hjälpa för stunden men har hästen ont och avbelastar så kommer problemen komma tillbaka igen.

Senast ändrad av en moderator:

I ditt fall hade jag antingen bytt veterinär (igen) eller behandlat klart hos fysioterapueten (hur fasen stavas det :p) och sett om det blev bättre över tid.

Hästar borde väl precis som vi kunna ha "mindre" allvarliga problem med snedheter o låsningar? Jag går till sjukgymnast och ingen läkare eller alternativare har hittills hittat någon annan orsak till mina problem är bara "normal" snedhet som jag vant mig vid för mycket och därför uppmuntrar. Jag har heller inte ont på något mer vis än spända/korta muskler om leder till låsningar och har heller aldrig haft (typ en knäskada som lett till snedbelastning eller liknande).

En tanke är ju oxå att kotledsinflamationerna fram har kommit av någon låsning hästen kompenserat för och nu är den så inne i fel mönster att den behöver "ändras om" rörelsemässigt innan den känns fräsch och inte drar på sig nya inflammationer. Smärtminne i kombo med felmusklad?

Jag har tips i Halland och Skåne om du behöver :)

Om kiropraktik fungerar för stunden eller fixar problemet beror ju på vad problemet är. Är det en låsning pga t.ex. felbelastning så kan det absolut lösa hela problemet - förutsatt at felbelastningsorsaken tas bort förstås. Har hästen t.ex. spatt fixar det sig ju inte med kiropraktik.

Är det en pågående inflammation så kommer inte kiropraktiken fixa det. Man måste behandla hästen också isåfall. Det är ju liksom därför man kollar upp hästen innan man börjar med sånt där, man vill ju inte förvärra någonting. Har hästen däremot inga inflammationer eller liknande så visst fixar sånt problem.

Bästa är att kolla upp hästen först hos någon veterinär som verkligen vet vad den ska titta på och som kan det här med bakknän och hur man ser problem i bakkärran.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
699
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: jemeni
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka