Bakdelsproblem utan hälta bak?

Sv: Bakdelsproblem utan hälta bak?

Två veterinärer väldigt oberoende av varandra har klämt på hästen och tittat på henne under rörelse. Det är väldigt frustrerande, men jag kan faktiskt ha förståelse för att de inte kan bota det de inte ser. Därför hoppas jag på att kunna få det på film, för att faktiskt kunna visa vad det är hon gör. Det finns ju liksom ingen garanti att nästa veterinär ska förstå vad jag menar heller.

Du låter mycket förnuftig tycker jag :) Det säger ju sig självt att kan man inte hitta felet på hästen så kan man ju inte behandla. Om 2 vettar redan har undersökt hästen och inte hittat ngt, så tror jag inte det hjälper att ta hästen till en tredje vet (utgår ifrån att de som har tittat på hästen är hästvettar..).

Har vart med om flera hästar som inte har visat ngt på vet. undersökning som du beskriver, men där ägarna har filmat hästen när problemet har funnits och så har vetten i varje fall kunnat få en hum om hur det ser ut och kanske en ledtråd till vart en röntgenbild ska tas eller vart UL ska utföras. Så filma på du!

Tycker också du ska sätta dig ner och kolla på hur symmetrisk hästen är, som en annan skrev, snett bäcken/eller bog/skuldra kan vara orsaken till att hästen går konstigt men inte är halt.

KL

Hon har kollats upp av fysioterapeut. Detta gjordes i oktober, efter att ett tidigare vet.besök inte hade visat någonting alls - varken framme eller bak. Hon behandlades då för låsningar i si-leden, blev faktiskt bättre, men är alltså inte helt bra.

Hur "bevisar" man bäst för vet att det finns ett problem, när det aldrig syns vid undersökning:crazy:? Jag funderar på att försöka få det på film. Kan det vara en lösning kanske? Än så länge har jag inte haft någon som har trott på det jag berättar, eftersom det aldrig har visat sig vid hältutredning. Men jag börjar absolut själv misstänka att anledningen till att hon är ren bak är att hon i stället överbelastar fram = kotledsinflammation. Men jag är ju inte vet... Problematiskt är det, hur som helst!

Ett sätt är att hos/framför veterinären lyckas provocera fram problemet. Är ju lite beroende på hur miljön omkring är, men är problemet synligast vid ridning i nedförsbackar - så rid hästen nedför hos veterinären. Kräver ju dock en backa.

Alla vet använder det inte och jag har inga direkta erfarenheter själv, men vet de i bekantskapskretsen som "letat problemet" utan att hitta det, men sen när hästen höghastighetsfilmats på rullmatta har det gått både att se och lokalisera. Vet dock inte om f-bolagen ersätter rullmatteundersökningen, det var omtvistat.

Fast syns inte spatt alls för blotta ögat vid longering? Eller ger utslag vid böjprov? Hon har blivit kollad nyligen av en erfaren hästveterinär.

Är bakknäna inte specifikt böjda kan det missats. Ibland böjs bakknän på rutin vid hältundersökningar men min erfarenhet är att det oftast INTE görs.

Men spatt sitter inte i bakknä, det sitter i hasleden, och i dessglidyta.

Men spatt sitter inte i bakknä, det sitter i hasleden, och i dessglidyta.

Jag vet. Jag citerade fel inlägg, och svarade/skulle svara på ursprungsfrågan, om man kan missa bakbensproblem på vetundersökning.

SPatt har ju redan besvarats - att det krävs röntgen. Visst kan spatthästar reagera på när hasen böjs, men man vet ju ändå inte att det är pga spatt de reagerar utan rtg. (Möjligen om de har gigantiska spattknölar kanske?)

Sen kan ju spatt vara grundproblemet även om hästen reagerar i annan/andra leder. Min herres spatt lyckades han ju dölja ett bra tag. Ren på böjprov has - reagerade i vä bakknä. Rtg bakknän ren. Behandlades. På ÅB ren vä bakknä men reagerar då hö bakknä. Behandlades. Återbesöket så vänster bakknä igen - vad fan? Då behandlades båda bakknäna och på ännu nästa återbesök DÅ reagerade han i vänster has. Som hade kraftig spatt.

KL

Här är en kort film av rätt usel kvalitet, och med reservation för att det antagligen bara är jag som ser problemet... När jag tittar, och när jag sitter på, upplever jag det som om hon viker bakdelen snett åt vänster/dippar mer i korset på vänster sida i nedförsbackar. Jag tycker att man ser det på att svansen gärna följer med åt vänster. Men jag vet inte, jag ser kanske "spöken":crazy:?

http://www.youtube.com/watch?v=EaW74Dd6eJE

(utgår ifrån att de som har tittat på hästen är hästvettar..).

Ja, båda två. Den ena har ungefär 30 års erfarenhet som hästvet.

Men, visst, det är jättefrustrerande ändå. Det finns egentligen ingen logisk förklaring, enligt vet, till kotledsinflammationerna. Han hade ingen teori om varför de hade uppkommit, men det kanske man sällan har? Under året som gått har hon i princip endast tömkörts på rakt spår, för att försöka att bygga styrka och muskler (om det nu är det som fattas). Så ingen hård träning/ridning. Min hovslagare är jättebra, så problemet borde inte ligga där.

Däremot har hon ytterligare en konstig egenskap som bör nämnas, dvs. att hon oförklarligt landar på tå i stället för trakt med båda fram. Det gör att hon snubblar mycket, och var huvudorsaken till att jag åkte in för utredning första gången. Men vare sig två hästvettar eller en duktig hovslagare kan förstå varför hon landar med tå i stället för trakt först. Eftersom hon är fd. fånghäst (fång med hovbensförändringar för 3 år sedan) kunde man kanske misstänka att hovbenet fortfarande inte var okej. Men de färska röntgenbilderna visar hovben i perfekt läge (tack och lov!).

Så...jag blir inte klok på henne :(!

om det ar nagon trost sa tog det maken 2 sekunder (berattade inte vad traden var om eller vad du forsokte visa pa videon) innan han sa "hoger hoft ar hogre" sa du ser inte spoken.

Min forsta tanke var att hon ror hoger bak langre innat, alltsa at vanster, nar hon klivar pa sa jag hade velat slanga pa skydd bak.

kortare muskler pa vanstersidan, hur ar hon att stalla hoger vs vanster?

..jag lutar at en lasning, men jag ar ingen veterinar, ET eller kiro och jag ar ganska trott, men det ar min tanke iaf...

om det ar nagon trost sa tog det maken 2 sekunder (berattade inte vad traden var om eller vad du forsokte visa pa videon) innan han sa "hoger hoft ar hogre" sa du ser inte spoken.

Ja, det var ju ändå skönt att höra. Att jag kanske inte helt inbillar mig då...

Min forsta tanke var att hon ror hoger bak langre innat, alltsa at vanster, nar hon klivar pa sa jag hade velat slanga pa skydd bak.

Okej, det ska jag fundera på!

kortare muskler pa vanstersidan, hur ar hon att stalla hoger vs vanster?

Hrm, en massör som precis kände på henne sa att hon var mycket hårdare/spändare i halsen på vänster sida. Hon var även låst i bogarna.

..jag lutar at en lasning, men jag ar ingen veterinar, ET eller kiro och jag ar ganska trott, men det ar min tanke iaf...

Det kanske är värt att ge sig på ett besök till hos den kände ETn. Synd bara att han inte kommer ner till Skåne mer än en gång varannan månad!

Jo, det var ju det jag sa... att det beror på vad som är fel (tog bara två möjliga exempel ur högen, givetvis fixar inte kiro en inflammation)

Om vet. ger klartecken så behandla med ET eller liknande. Med tanke på att det tidigare funnits problem med SI-leden så är det nog vad jag hade gjort i det här läget, där veterinärerna inte hittar något. En låsning kan behöva mer än en behandling för att bli helt bra och/eller inte återkomma. Sedan måste man förstås rätta till det som kan ha orsakat låsningen från början. I alla fall börja om med SI-leden och kiropraktik etc, sedan kan ju veterinären kopplas in igen för vidare undersökning om det behövs (det ska ET kunna råda vidare om). Även om SI-leden rättade till sig vid behandlingen i höstas kan där ju finnas en felbelastning, snedhet i bäckenet, låsning någon annanstans osv pga det ursprungliga problemet.

Förlåt så mycket att jag tjatar :o Men det där ser faktiskt ut som ett problem i bäcken/höft/SI-led. Jag ser vad du menar med vänstersidan och skulle också gissa på att hon är ganska stel i den sidan? Jag tcker det syns en liten skillnad i muskulaturen också, hon är mer musklad hela höger sida av kors, lår osv. men det kan vara inbillning eller en synvilla pga svansen. Hur ser det ut om hon står square (fram- och bakhovar parallella) och man tittar på henne rakt bakifrån och framifrån?

Det kan givetvis finnas inflammationer osv också - men jag hade nog som sagt börjat med ET, kiropraktik och ett träningsprogram för att rätta till snedheten i första hand.

Jag har haft stora problem med min hästs bakdel efter att han varit med om en hagolycka. Exakt vad som hände vet jag inte men läketiden har varit lång.

Det har varit otroligt frustrerande med en häst som rör sig dåligt men inte är extremitetshalt. För oss blev det stor skillnad när han äntligen blev sprutad i sina si-leder men han rör sig fortfarande inte lika bra som innan skadan.

Ett problem som jag kan se som hästägare är ju att jag har full koll på exakt hur min hästs rörelsemönster ser ut, vilken "flyt" han har i rörelserna. Det har ju vetrinären ingen möjlighet att veta som inte sett hästen frisk.

Equterapi med laser, solarium etc. har varit till god hjälp men vi hade aldrig rett ut problemen bara med det. Allmänt antiinflammatoriskt gav viss effekt men det var först vid sprutningen som det riktigt hände något. Hoppas att det löser sig för er!

Har haft liknande problem.
Mitt sto red jag o tränade tills rörelsestörningen verkligen syntes, hade hästen under igångsättning och fick mer o mer problem ju längre vi kom och då red jag ändå bara grunder. Hade både tränare och veterinärer som bara tyckte det var svaghet eller mentalt men kände själv att något inte stämde. (nyinköpt häst)
Var in på klinik och de böjde igenom, även knän, så att det inte var någon hälta eller andra ledproblem. Vet konstaterade låsning mellan kors och länd och satte 4 långa sprutor i ryggen med muskelavslappnande samt antiflammatoriskt, rehab-program i 4 veckor och sedan tillbaka.
Rehab-programet gick ut på att "bräcka upp" låsningen efter behandlingen (arbete från marken o uppsuttet med höga bommar, sidvärtsrörelser och övergångar).
På återbesöket konstaterades att hon hade träningsvärk och väldigt spända muskler efter allt "bräckande" och hon fick en ny behandling, vet tyckte dock att låsningen var borta, det var nu mer muskulärt.
Jag var inte övertygad om att låsningen släppt, däremot om träningsvärken/ömheten/spändheten som hon inte alls haft innan, men följde hans träningsråd.
Efter ytterligare en månad då hon fortfarande rörde sig passartat i skritt på långtygel och jag kunde förnimma en rörelsestörning tog jag ut en kiropraktor som undersökte och behandlade henne och nu gav det effekt.

Jag tror att dels är det bra att kolla på klinik först så man vet vad det är som verkligen är fel, och att de inte har andra skador. Med den behandling hon fick och den rehab-träning hon genom gått var hon också mer mottaglig för kiropraktorns behandling (manipulation av leder samt laser).

Senast ändrad:

Men vad förväntar du dig att folk ska se på en hästa bak?:confused: Det som skulle vara intressant är sidobilder/filmer i bägge varven både på rakt och på böjt spår.

Jag tycker att folk har nämnt en hel del redan? Jag ser ju själv saker som inte ser "rätt" ut, och det var väl mest det jag ville kolla om andra såg också.

Att filma hästen på rakt och böjt spår är inte helt lätt utan ridbana/ridhus att vara på.

Nej, men å andra sidan så kan det vara fel som speglas i hästen pga ryttaren. Det kan också vara så att hästen av ren bekvämlighet inte tar i lika med bägge bakbenen, ofta är de ju oliksidiga vilket är ett av våra jobb som ryttare att se till så de blir mer liksidiga osv. Därför är det mer värde fullt att se hästen på både rakt och böjt spår, då brukar det avslöjas om problemet är av fysisk karaktär.

Gärna med och utan ryttare.

Säkerligen ligger även en del av felet hos mig. Jag är långt ifrån en duktig ryttare. Men det finns så många märkliga fenomen runt den här hästen som inte bara kan avfärdas som fel hos ryttaren. Det är mycket möjligt att del av problemen skulle kunna rättas till med hjälp av korrekt ridning, men först och främst måste jag ju veta vad felet är. Det här är en snäll och tålig häst, men hon har t.ex. hotat hovslagaren ett par gånger efter att han har haft höger bak lyft. Jag tror inte heller att en frisk häst, som bara är lite svagare i sin ena sida, regelbundet "tappar" bakben i små nedförsbackar. Det är inte någon avancerad ridning jag kräver av hästen - jag vill bara kunna rida ut och njuta tillsammans med min häst. Som det är nu skulle det vara rena rama självmordet att, till exempel, ge hästen långa tyglar. Hon skulle snubbla som en tok direkt...

KL mig själv och väcker liv i mina gamla tråd.

Kanske någon som undrar hur det gick/går? Jag har säkerligen berättat i andra trådar, men tyckte att denna tråd som jag själv startade behövde en uppdatering.

Hästen blev värre och värre, och till slut (i juli 2012) synligt halt under träning. Jag åkte då till en annan klinik med väldigt lyhörda och kunniga veterinärer, och jag kände mig för första gången tagen på allvar!

Hästen var, innan böjprov, halt vb och hf. Hon har röntgenförändringar i vänster has, samt pålagringar på båda hovleder fram. Hon hade även överbelastat höger has. Hon behandlades två gånger i haserna. Ingen behandling i fram, eftersom teorin var att fram skulle bli bra om hon slutade avlasta bak. Detta var i juli-september 2012. I september friskförklarades hon. Ingen mer hälta, inga mer tappade bakben, och inte landar hästen på tå fram längre heller.

Vi har fortfarande lite problem av och till, även om de är mycket mindre och färre. Fysioterapeut har konstaterat ett roterat bäcken nyligen, och tror nog att det kan ha varit detta som överansträngde och orsakade röntgenförändringarna i vänster has. Vi har precis kört igång behandling, och jag hoppas nu att hästen kommer att kunna hålla för lättare ridning och fortsätta att må bra i framtiden:).

Jag tror det är många hästar som går och har ont och problem när ägarna suckar över snubbel, ojämn bjudning, ojämna sidor osv osv.

Hoppas det fortsätter gå framåt för er!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
699
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: jemeni
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka