Bakdelen innanför??

Sv: Bakdelen innanför??

Du r själv inte sned i din rygg eller bäcken eller liknande?
Själv gick jag till naprapaten härpomdagen för första gången och jag var tydligen RIKTIGT sned i mitt bäcken åt höger och riktigt mycket låsningar i ländryggen (som jag nu när de är åtgärdat märkt att de har faktiskt hämmsat mina rörelser) har inte ridit än men kan tänka mig att de är anledningen till att min häst varit extremt svag i ena sidan och puttat rumpan åt höger och vänster...

Jag vet inte.. har inte varit och kollat mig själv..
Men jag har heller aldrig fått påpekat från tränare eller domare att jag skulle sitta snett..

Det fick inte jag heller... Ingen som nämnt de för mig utan fick från ena dagen till den andra hysteriska smärtor i ryggen och jag trodde de var för att jag två veckor tidigare blivit ordentligt avkastad och landat på ryggen på en sten.
Men mina låsningar och snedhet har suttit i ett tag...

haha ja..

det är konstigt att en häst som är så snäll i vanliga fall helt plötsligt kan bli en riktig bitch..

(kan förövrigt dra paralleller till hur han beter sig mot andra hästar i hagen - han fjäskar in sig och sen helt plötsligt så kan han bestämma om han vill :o)

Ha ha ja då har du en riktig ledartyp, lycka till:devil: Jag älskar såna, underbara hästar, - men man får lura dem mycket - strider brukar dom bara bli upplivade av, om dom är på det humöret.:devil:

Ibland får man stanna upp och säga: "ok, om vi tar det här från början....." och klappa och erkänna att man varit dum :angel: :D

Ha ha ja då har du en riktig ledartyp, lycka till:devil: Jag älskar såna, underbara hästar, - men man får lura dem mycket - strider brukar dom bara bli upplivade av, om dom är på det humöret.:devil:

Ibland får man stanna upp och säga: "ok, om vi tar det här från början....." och klappa och erkänna att man varit dum :angel: :D

Ja du har en poäng där..
Jag brukar få lugna ner både mig själv och hästen och sen försöka igen..
Men jag kan tillägga att jag vinner alltid till slut :devil: Man kan undra vem som är mest envis :D:angel:

Det fick inte jag heller... Ingen som nämnt de för mig utan fick från ena dagen till den andra hysteriska smärtor i ryggen och jag trodde de var för att jag två veckor tidigare blivit ordentligt avkastad och landat på ryggen på en sten.
Men mina låsningar och snedhet har suttit i ett tag...

Aha okej..

Nu när jag tänker efter så kollade jag ryggen hos läkare för ett par veckor sen efter en bilolycka, jag var inte sned.

haha nu ska jag lägg amig i igen...
Var hos läkaren när jag fick ont i min rygg... de första hon kollade var om jag var sne i bäckenet och de va ja tydligen inte...
Men hon rådde mig att gå till naprapat för den spända högersidan....
Min Naprapat sa däremot: Du är JÄTTEsned i bäckenet och fick elbahndling för att få bort de, sen hade jag dessutom låsningar då, som inte läkaren kunde känna :crazy:

haha nu ska jag lägg amig i igen...
Var hos läkaren när jag fick ont i min rygg... de första hon kollade var om jag var sne i bäckenet och de va ja tydligen inte...
Men hon rådde mig att gå till naprapat för den spända högersidan....
Min Naprapat sa däremot: Du är JÄTTEsned i bäckenet och fick elbahndling för att få bort de, sen hade jag dessutom låsningar då, som inte läkaren kunde känna :crazy:

Jaha okej..
Ja jag borde väl kanske kolla ryggen hos naprapat..

Ja tror de är en bra ide, för dom ser ju ryggen på ett helt ant sätt en än läkare.. Lycka till :D

Ja du har en poäng där..
Jag brukar få lugna ner både mig själv och hästen och sen försöka igen..
Men jag kan tillägga att jag vinner alltid till slut :devil: Man kan undra vem som är mest envis :D:angel:

Nja, jag tänker helst inte "vinna" med hästar utan mer hitta samarbete och där har vi trots allt större hjärna och får stå för tänkandet:idea:

Men starka självsäkra hästar brukar inte bråka i onödan, det är min erfarenhet utan när de säger nåt så finns det anledning. En del är ju mer tillagsinställda och jobbar snällt, trots att det inte är ok, men andra säger ifrån. Sen kan det vara allt från att du inverkar motsägelsefullt och blir spänd i just de momenten, tilll att han faktiskt har nåt problem han känner av mer där.

Vad jag kommer ihåg av filmerna på honom, så är han lite besvärad av bettet.
Lätt lätt.
Fatta galopp utan inverkan alls i munnen- bara galopp- framåt.
Sen kan du justera ngt

Vad jag kommer ihåg av filmerna på honom, så är han lite besvärad av bettet.
Lätt lätt.
Fatta galopp utan inverkan alls i munnen- bara galopp- framåt.
Sen kan du justera ngt

Jo han har varit väldigt besvärad av bettet, det har dock blivit bättre..
Ska lägga upp en ny film imorgon så får ni se :)

Nja, jag tänker helst inte "vinna" med hästar utan mer hitta samarbete och där har vi trots allt större hjärna och får stå för tänkandet:idea:

Men starka självsäkra hästar brukar inte bråka i onödan, det är min erfarenhet utan när de säger nåt så finns det anledning. En del är ju mer tillagsinställda och jobbar snällt, trots att det inte är ok, men andra säger ifrån. Sen kan det vara allt från att du inverkar motsägelsefullt och blir spänd i just de momenten, tilll att han faktiskt har nåt problem han känner av mer där.

Ja frågan är bara vad som är problemet..
Red för tränaren idag och han förstår inte heller riktigt varför maximus bråkar..
Men vi kom igenom galoppfattningarna mycket bättre!
tränaren var på mig ang sitsen och det gick bra!

Då min egen häst som jag hade innan (tävlade MSV-dressyr) började galoppera på dubbla spår var det vid 2 tillfällen tecken på att hon var halt trots att det inte kändes så.

I ditt fall hade jag börjat med att longera hästen och då NOGA studerat dess rörelsemönster i både trav och galopp.

Vid minsta misstanke om att hästen kanske inte är 100 % rengående hade jag bokat tid på klinik.

Hästar kan vara långt tåligare än man tror och bara för att man själv inte känner något behöver det inte betyda att hästen är 100 % fräsch. Detta sagt av egen trist erfarenhet.

Ehm jag har lite samma problem eller har haft. Det har börjat bli bättre. så jag vet hur det är ! Jag vet ju int ehur gammal din häst är men min är bara sex år och när jag skulle fatta förut (inte lika mkt
nu) så sköt han in rumpan och lyfte på svansen. Men det går lätt att korrigera när han kommer in i stabil form sen nästab direkt, Men min häst har gjort såhär för att han är i trotsåldern så det blir ju bättre och bättre !!

jag tror att det skulle vara jättebra att träna för en tränare och se vad han/hon tycker !!

Lycka till med Galoppen !!:smirk:

Då min egen häst som jag hade innan (tävlade MSV-dressyr) började galoppera på dubbla spår var det vid 2 tillfällen tecken på att hon var halt trots att det inte kändes så.

I ditt fall hade jag börjat med att longera hästen och då NOGA studerat dess rörelsemönster i både trav och galopp.

Vid minsta misstanke om att hästen kanske inte är 100 % rengående hade jag bokat tid på klinik.

Hästar kan vara långt tåligare än man tror och bara för att man själv inte känner något behöver det inte betyda att hästen är 100 % fräsch. Detta sagt av egen trist erfarenhet.

Usch! när du säger så blir jag ju orolig! :crazy:
hoppas verkligen inte att han har gått och blivit halt nu.. sämsta tidpunkt ever..

Ehm jag har lite samma problem eller har haft. Det har börjat bli bättre. så jag vet hur det är ! Jag vet ju int ehur gammal din häst är men min är bara sex år och när jag skulle fatta förut (inte lika mkt
nu) så sköt han in rumpan och lyfte på svansen. Men det går lätt att korrigera när han kommer in i stabil form sen nästab direkt, Men min häst har gjort såhär för att han är i trotsåldern så det blir ju bättre och bättre !!

jag tror att det skulle vara jättebra att träna för en tränare och se vad han/hon tycker !!

Lycka till med Galoppen !!:smirk:

Jag tränar för tränare och då går det bättre, utan att jag riktigt kan sätta fingret på vad som görs annorlunda.. :confused:
men vi kämpar på!

Jag vill inte skrämma dig, men jag tycker du ska kolla upp honom innan du går vidare.

Ville visade precis samma symtom när han hade en inflammation i bakknäet (också det höger sida). Han kändes jättefin i trav och vänster galopp, direkt jag fattade höger galopp kastades rumpan in, kärvade ihop när man försökte korrigera, släppte lite mot slutet av passet. Det kom också smygande sakta.

Med tanke på att han varit sned (och kunnat försvara sig med det) och blivit uträtad, så har han ju också ändrat sitt rörelsemönster till sin "nya" kropp och då kan sånt här komma fram.

Dock ska du ha i åtanke att det här är mina erfarenheter från EN häst, det behöver ju inte alls på något sätt vara likadant, men kan vara bra att tänka på.

Sen får du ge honom en puss på nosen från mig :)

Jag vill inte skrämma dig, men jag tycker du ska kolla upp honom innan du går vidare.

Ville visade precis samma symtom när han hade en inflammation i bakknäet (också det höger sida). Han kändes jättefin i trav och vänster galopp, direkt jag fattade höger galopp kastades rumpan in, kärvade ihop när man försökte korrigera, släppte lite mot slutet av passet. Det kom också smygande sakta.

Med tanke på att han varit sned (och kunnat försvara sig med det) och blivit uträtad, så har han ju också ändrat sitt rörelsemönster till sin "nya" kropp och då kan sånt här komma fram.

Dock ska du ha i åtanke att det här är mina erfarenheter från EN häst, det behöver ju inte alls på något sätt vara likadant, men kan vara bra att tänka på.

Sen får du ge honom en puss på nosen från mig :)

Nej fy nu blir jag deppig :(
Jag orkar inte med något sånt här just nu.. blääää..

Japp jag ska pussa honom från dig :)

Jag håller nog tyvärr med kivina. Nästan alla hästar är ju oliksidiga och det syns ju ofta i galoppen men har det kommit så plötsligt så låter det skumt tycker jag.

Åk till någon riktigt duktig sporthästvet som är duktig på dressyr som kanske tom har tillgång till beridare etc. Bättre att stävja saker i tid...

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist