bakbensvinklar

Ballerina

Trådstartare
Skulle bli kanonglad om ni kunde visa bilder på era travhästars bakben. Gärna från flera olika håll så man kan studera deras vinklar.. Ni får även gärna berätta ålder och stam på hästen, tävlingsresultat, styrkor o svagheter osv.

Sv: bakbensvinklar

jag har bara bilder bakifrån samt från sidan på datorn, så de får duga!
Hästen är ett femårigt sto efter carmody lobell. Hon har startat 12 gånger med 2 vinster.
Köpte henne 1 september och var då kanonsjuk så har bara vilat sen dess. Stänkrädd, istadig barfotahäst.

16377574.jpg

14933321.jpg

har några bilder...

Häst 1 (pensionär som bor hos mig nu som ridis)
valack född 86 e: counts pride ue: tex iran
151 000 15,7k
vet ej nåt om skadehistorik. ridpensionär hos mig.
10358840.jpg

10358839.jpg

Häst 2 (min egna, haft henne sen hon var 4)
sto född 95 e:kosar ue: william vee
251 000kr 15,4ak
enda problem med ett bakknä pga våldsskada som unghäst. enormt energisnål aktion och startsnabb som attan.
många stora män innom travet har pratat stort för hennes haser. och dom är ju inte direkt dåliga ;)
har dock inga bra bilder - enbart från avelskarriären.
16380876.jpg

16380877.jpg

Häst 3 (en häst jag haft som passhäst hela tävlingskarriären)
sto född 00 e:järvsöfaks ue: Greivin
584 000kr 24,3ak
hade lite problem med kotorna. avslutade karriären pga en hagskada i ett bakknä tråkigt nog. pga skadan var hon väldigt het under nästan hela hennes karriär. men tillslut tog skadan över för mycket och hon betäcktes. blev för halt.
inga bra bilder men hittade en på exteriören.
16380912.jpg

Häst 4 (en häst jag tagit hand om en del, ej min)
valack född 98 e: pine chip ue:balanced image
1 251 000kr 12,6ak
har lite skavanker här och där. men vet inte så mycket om historiken. men han vårdas ömt överallt.
16380911.jpg

16380910.jpg

hmm Förbygeln, lokan, el vad vi skall kalla den som sitter på en av hästarna vart jag nyfiken på....
Fabrikat?
Köpt var?

hmm Förbygeln, lokan, el vad vi skall kalla den som sitter på en av hästarna vart jag nyfiken på....
Fabrikat?
Köpt var?
hmm jadu det var en bra fråga... har faktiskt inte tänkt på det. den fanns där redan innan jag börja hålla på med dem hästarna. så jag vet ärligt talat inte.
men den är jäkligt bra! :idea:

kan du inte avslöja vad du är ute efter och varför just bakben?? :idea:

Jo, såhär var det.. Fick en kommentar angående min hästs bakbensvinklar.. Blev då lite nyfiken på om min pålle är så himla annorlunda mot "alla andra". Tänkte oxå se om det skiljer sig något på hästar som startat med bra resultat jämfört med dom som gått sämre.

Av dom bilderna jag sett hittills så tycker jag nog att de är ganska lika min häst.. Så jag förstår inte riktigt..

Häst 1
Valack född -90
Startat 14 gånger med 0-1-1, insprunget 10 740 kr. Skadehistoriken har jag ingen större koll på, vet att han strukits minst en gång för hälta. (Ridhäst hos mig)
IMG_0802.jpg

Häst 2
Valack född -88
Startat 7 gånger med 0-1-0, sprungit in 10 800 kr. Samma här med skadehistoriken, varit rid och körhäst de år jag tagit hand om honom.
Gubben.jpg

de enda jag tycker felar med hans bakben är ju att han har lite väl vinklade haser. lite knipt kanske under hasen. svårt att se på bild.
om jag ska va hård så kanske jag skulle vilja ha lite längre kotben.
men annars är de inget jag tycker är så illa.

vad har du fått för kritik på han?? fin häst annars, förrutom sabelbentheten fram!! vad heter den?? påminner väldigt mycket om en passhäst jag haft!:D

Senast ändrad:

de enda jag tycker felar med hans bakben är ju att han har lite väl vinklade haser. lite knipt kanske under hasen. svårt att se på bild.
om jag ska va hård så kanske jag skulle vilja ha lite längre kotben.
men annars är de inget jag tycker är så illa.

vad har du fått för kritik på han?? fin häst annars, förrutom sabelbentheten fram!! vad heter den?? påminner väldigt mycket om en passhäst jag haft!:D

Han skulle enligt den där personen tydligen ha för små vinklar (?)..

Sabelbent?

Han heter Rosensjös Birk.

hmm antagligen så tror jag han menar att han har små vinklar i haserna = alltså så som jag uttryckte det vinklade haser. om du tänker vinkeln i hasen så ska den vara rätt stor - alltså väldigt öppen/rak. om det är en liten vinkel så blir den krokigare - även kallat krokhas. vilket man kan kalla din.

men de e olika - de finns dem som vill ha krokhaser för att dom anser att det ger bra undertramp och startsnabba hästar. men jag föredrar de inte! risken för skador blir för stor. och jag tycker det inte är effektivt på en travbana.

förstår du??

sabelbent är när frambenet inte ligger i en rak linje (vet inte hur jag ska förklara..) utan att bakknät ligger i en båge bakåt. det kan ge väldiga påfrestningar på framknäna och är inget man heller vill ha. om du tänker när han slår ned frambenet i hög fart så "bryts" benet bakåt - då kan du ana vilka påfrestningar de kan ge.

Pensionärernas bakben

Valacken, född 1991 e.Callit ue.Pershing
27 starter: 2-1-1: 40 900 kr. Fick startförbud pga orenhet, dock var det ett höger framben som inte hängde med. Har långa bakben så har lite svårt att få plats alla gånger, lite svagare i höger bakben. Inte varit halt under de 5 åren vi har ägt honom, bara 1 vecka pga en trampskada han fick av en annan häst. Den här herren har bakben som heter duga när det gäller att acca! De första åren var han tydligt bockbent på vänster fram men det har han rätat ut.
10297730.jpg

(stoet till höger är född 1992 e.Al Joe ue.Clipper Scott)
14072056.jpg

står lite skumt
14155713.jpg

Stoet, född 1996 e.J.R.Broline ue.Vibrante
Endast kvalad 1 gång. Har bara ägt henne 1 år och har då inte haft några skador och vet inga kända skador sedan innan. Fick en sparkskada på vänster has nu i juni vilket resulterade i en mycket envis svullnad.
14155659.jpg

15317261.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024