Bajsvanor! ;)

Elma_vip

Trådstartare
Hur ofta bajsar era hundar? Och finns det nåt som säger hur ofta hundar ska TBajsa?

Konstig fråga kanske men Jag har nämligen en tik på 7 år som kan skita hur mkt som helst :/ har testat hur många foder som helst men utan större skillnad. Är detta normalt?

Hon är pigg och fin i hullet i övrigt :)

Sv: Bajsvanor! ;)

Jag antar att hunden äter torrfoder? Min BARFar, och skiter en liten plupp morgon och kväll. Dessutom luktar det inte. Hunden är en 30kg Boxer.

Man ser ofta torrfoderhundar som skiter berg av röd, gul eller orange avföring. Hur normalt är det :crazy:

Min tik bajsar morgon/middag/kväll. Dock små mini högar. Hon bajsar även på kommando, praktiskt när man ska iväg och de kanske ska vara själva hemma eller om det blir en långtur i bilen.
Hanen får jag vara glad om han bajsar 1gång om dagen:grin: Regnar det är det stenkört att få honom att bajsa öht. Spelar ingen roll hur långt man går, och dessutom får man dra ut honom i kopplet när det är minsta hög luftfuktighet. Men är man 10årig gubbe så bestämmer man själv tydligen:D

Båda får samma foder (Profine)

/LL

Vanligen bajsas det två gånger om dagen här. Ordentliga högar, med "normal" färg och konsistens.

Väninnans som är en dm högre och fem kilo tyngre lägger små kattskitar i jämförelse. Men är hunden pigg och glad, fin i hull, och frisk - så tänker jag att det är ok oavsett.

Däremot har jag också sett "frolicsbajsarna" som em-pirre nämner... jag fick tio sekunders totalpanik av min en gång när hon lade en enorm hög "blodig avföring", det visade sig att hon fått en hel portion frolics av en välmenande släkting...

Min brukar ofta bajsa två gånger på morgonpromenad och en gång på kvällspromenaden.

Den andra brukar bajsa en gång per dag.

Dom äter torrfoder (och har bruna fina högar ;)) arion.

Ja det gör hon, för tillfället Iams, tidigare Eukaneba och Royal. Har även testat diverse billigare foder.
Nu är den ifs brun och har ingen konstig färg men vissa dagar kan hon skita 5-6 ggr på en dag :/
Kanske är som vissa människor med en sjuhelsikes ämnesomsättning?

Jag antar att hunden äter torrfoder? Min BARFar, och skiter en liten plupp morgon och kväll. Dessutom luktar det inte. Hunden är en 30kg Boxer.

Man ser ofta torrfoderhundar som skiter berg av röd, gul eller orange avföring. Hur normalt är det :crazy:

mina äter torrfoder ( purina pro plan) o skiter mycket, har även kört på färskfoder men dom sket lika mycket då...

Jag trodde det var nåt fel på min hund då hon nästan slutade skita efter att vi börjat barfa. Det är säkert individuellt, men jag har för mig att många har upplevt att mängden bajs minskar dramatiskt då man slutar med torrfoder.

Mina båda har väldigt olika bajsvanor. Den ena bajsar på alla rundor oavsett tid emellan, verkar nästan betingat. Den andra vete tusan var han gör av maten, han bajsar max en gång om dagen och då är det en ynklig liten korv. Båda äter samma sak i samma mängd, både torr och blöt mat.

Agnes bajsar en liten korv på morgonen och kanske en "kotte" på eftermiddagen. Hon äter torrfoder

"kl"

Kanske är Individuellt då! :) hon mår ju som sagt bra ändå!

Är det krångligt/svårt att "barfa"? Eller har jag fått för mig det bara :p

Mina hundar skiter 2-3 gånger per dag. Mörkt, fast bajs som är extremt lätt att plocka upp.

Tidigare sket de mycket och löst eller många gånger per dag. Det var när de åt andra foder. Efter byte till foder som inte innehåller något annat spannmål än ris så har det blivit hur bra som helst. Dessutom har de fått otroligt fina pälsar osv (jag tänkte förut att de hade bra päls.. det är ingenting mot hur deras pälsar blev efter foderbytet :p)

Man behöver inte ge BARF för att ge bra foder. Det finns flera riktigt bra torrfoder som inte innehåller tre ton vete, korn, havre och majs. Det finns även spannmålsfria torrfoder om man vill ge det. Dessutom finns det färskfoder som i princip är köttblandningar med tillsatta vitaminer osv för att på så sätt bli ett helfoder.

Kort sagt: hade jag haft en hund som sket "hur mycket som helst" så hade jag läst på lite om foder och bytt till ett BRA foder på en gång. Det spelar ju inte någon roll om man provar tusen olika fodersorter om alla är lika dåliga och man aldrig testar de bra. Många(!) av de foder som finns på marknaden ger jag inte ens till mina hundar som utfyllnad eller träningsgodis när jag vinner dem på utställningar eller liknande.

Tack för ditt svar! :)
Får man fråga vilket foder du bytte till? Och från?
Kanske skulle testa ett annat till henne då, fick för
Mig att Eukanebas och Iams ligger bland dom med minst spannmål men det kanske är fel? :(

Tack för ditt svar! :)
Får man fråga vilket foder du bytte till? Och från?
Kanske skulle testa ett annat till henne då, fick för
Mig att Eukanebas och Iams ligger bland dom med minst spannmål men det kanske är fel? :(

Jag har gett Purina Pro Plan (flera sorter), Pedigree (flera sorter), Royal Canin (något juniorfoder för stora hundar tror jag att det var) samt Magnusson M&B (adult + work). Nu ger jag Standardt Normal och kommer aldrig någonsin ge något annat torrfoder än det. Blir det foderbyte nu så blir det till färskfoder.

Min "sommarhund" åt Eukanuba när hon kom hit (ett juniorfoder för medelstora hundar). Hon hade tunn päls, lös skit samt pruttade ofta och extrem-stinkande :cool: Det finns säkert hundar som fungerar fint på Eukanuba, men faktum är att de hundar jag träffat som ätit det, allihop har iaf haft problemet med att de pruttar massor och jätte-stinkande. Efter bytet till Standardt har hon slutat prutta, fått bättre päls och skiter lika sällan som min andra hund och min förra hund.

Om du går in på tex www.animail.se så kan du få fram massvis av olika hundfoder, jämföra innehållen samt läsa recensioner av dem.

Okej! Kanske skulle vara nåt att testa på
Min tjej då! Illaluktande prutar kan allt komma, och dom luktar verkligen... :p
Finns det fodret att köpa i vanliga djuraffärer? Pris? Eller beställer man det via internet/privata återförsäljare? :)

Ja det gör hon, för tillfället Iams, tidigare Eukaneba och Royal. Har även testat diverse billigare foder.
<snip>

Har dar de fodren ar tillverkade raknas de som ren skrapmat, tillsammans med Purina's hund och katt foder. Purina gjor, lustingt nog, dock riktigt bra hast foder.

<snip> Det finns flera riktigt bra torrfoder som inte innehåller tre ton vete, korn, havre och majs. Det finns även spannmålsfria torrfoder om man vill ge det. Dessutom finns det färskfoder som i princip är köttblandningar med tillsatta vitaminer osv för att på så sätt bli ett helfoder.

Kort sagt: hade jag haft en hund som sket "hur mycket som helst" så hade jag läst på lite om foder och bytt till ett BRA foder på en gång. Det spelar ju inte någon roll om man provar tusen olika fodersorter om alla är lika dåliga och man aldrig testar de bra. Många(!) av de foder som finns på marknaden ger jag inte ens till mina hundar som utfyllnad eller träningsgodis när jag vinner dem på utställningar eller liknande.

Precis. Med en hund som har "orolig" mage skulle jag definitivt prova att utesluta foder med spannmal, manga hundar mar mycket battre utan.

Min rottis ar lite overkanslig mot spannmal och ater Orijen Adult eller Orijen 6 Fish och mar jatte bra pa det fodret. Hon mar bra pa andra foder ocksa ... sa lange de ar spannmalsfria. Oavsett om hon ater ett foder med eller utan spannmal bajsar hon tva ganger, eller ibland en, gang om dagen. Sonen ger sin Dobie samma foder och dobien bajsar varje gang hon gar ut.

Mina fick Standardt och mådde väldigt bra på det. Men av olika skäl kunde jag inte fortsätta med det fodret, nu får de Naturally Wild (fisk) från Eukanuba och mår väldigt, väldigt bra i magen.
Vi provade även Orijen (fisk) som hundarna ÄLSKADE, men det priset var liksom lite utanför budgeten...

*KL*

Min bajjar 2-3 gånger/dag, oftast 3 gånger numera när hon för tillfället går på en annan sort och får mer mängd än tidigare :) Hon äter färskfoder förresten.

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
618
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 231
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18