Bajsfråga

Apollo

Trådstartare
Har en welsh på snart 7 månader som bajsar väldigt mycket tycker jag. Hon kan bajsa ca 5-6 gånger per dag. Bajset är fint så det är inte problemet. Det är för det mesta mycket bajs nästan varje gång.
Är det normalt att bajsa så mycket? Är min första hund så jag har inget att jämföra med.

Det jag undrar är om man kan ge hunden för mycket mat och det inte heller bra.

Hon är ju lite tunn och lite liten för sin ålder, jag skulle vilja att hon blir "tjockare".

Hon äter 300 gram Bravo färskfoder och 100-150 gram Bravo torrfoder per dag, fördelat på 3 gånger per dag.
Hon går på fodermängd för valp + lite till.
Hon är frisk och pigg och har energi för 2.

Sv: Bajsfråga

jag skulle tippa på att hon inte smälter fodret särskilt väl. visserligen bajsar vissa hundar oftare än andra, men 5-6 gånger och stora mängder låter väl mycket. vad innehåller fodret för spannmål? provat att byta ut fodret mot ett likvärdigt foder utan samma sorts spannmål?

Hon äter helt spannmålsfri kost tom godiset.
Det jag tänker är att jag ger för mycket mat för att jag så gärna vill att hon ska gå upp i vikt.
Färskfodret (150 gram på ett mål) vräker hon i sig tar slut på 2 röda, torrfodret tar ju längre tid. Hon äter torrfoder 1 gång per dag och färskfoder 2 gånger per dag.

Jo Bravo plus är i princip det, det är förkokt korn i det.
Oj är det det som spökar tro. För jag vet att hon nog inte tål vete, hon har kliat sig en del och efter råd så gick jag över till Bravo plus och Bravo torrfoder (det helt spannmålsfria) så försvann det nästan. Jag vet att vete kan ställa till det är det likadant med korn tro.:confused:

Jo Bravo plus är i princip det, det är förkokt korn i det.
Oj är det det som spökar tro. För jag vet att hon nog inte tål vete, hon har kliat sig en del och efter råd så gick jag över till Bravo plus och Bravo torrfoder (det helt spannmålsfria) så försvann det nästan. Jag vet att vete kan ställa till det är det likadant med korn tro.:confused:

Det är inte så vanligt att hundar bajsar så ofta. Kan var att du ger henne ett foder som inte passar för henne. Eller så kan det var anågot fel på hennes matsmältning och att hon behöver ett foder som är mer lättsmältligt. Eller så kan fodret innehålla för mycket spannmål.

Men är det inte så att färskfoder ska vara lättsmält.:confused:

Får köra bara torrfodret en period för att se om det gör någon skillnad, det ska också vara lättsmält och för känsliga magar enligt uppgift på förpackningen.

Ja det har jag men nu är det ett tag sen, ser inga maskar i avföringen men de kanske inte alltid syns.:confused:
Tunn har hon varit hela tiden.

Men är det inte så att färskfoder ska vara lättsmält.:confused:

Får köra bara torrfodret en period för att se om det gör någon skillnad, det ska också vara lättsmält och för känsliga magar enligt uppgift på förpackningen.

Alla hundar reagerar olika på färskfoder. Min hund blev väldigt dålig av det och bajsade många gånger om dagen. Kan innehålla något din hund inte tål.

Hej!
Vad för typ av färsk foder ger du?
Jag ger min Bravo. www.bravohundfoder.se
Detta är ett blötfoder som finns till hundens alla behov.
Jag har inte märkt något försämrad avföring när min hund går på detta, utan tvärtom. Den är perfekt.
Inte heller svår smällt, utan tvärt om.
Han började äta detta efter att han fick torrfoderallergi, och hans allergi gick över när han började med detta.:)

Lycka Till!:smirk:

hej
jag kör med bravo special.
och min hund mår hur bra som helst på det.
Han är torrfoder allärgiker.

Bravos sädersslag som är i, är snabbt uppångade, och på så sätt mottager hunden näringen i det snabbare. =)
Vad har du för hund?

Det är inte alla Bravos foder som är spannmåls baserade. :smirk:

Kan det inte vara så att din hund får för mycket mat?
Ge morgon och kväll istället.

Tro inte att torrfoder är bra för tänderna, det är en myt.
De flesta sväljer kulorna utan att tugga.

Ge ett riktigt ben att gnaga på istället och borsta tänderna på vovven.

Mina hundar som väger 14 och 16kg äter bara 1 Bravo+ hamburgare var morgon och kväll.

Om du tror att hunden har mask-maska av igen.

Vissa raser är lite tunna vid den åldern som din hund är, bättre med en smal hund än en tjock.
PS: Mina bajsar 2-3 gånger per dag och lite bajs.

En del unghundar är magra utan att det direkt är något fel på dom.
Personligen har jag inte upplevt mer än posetivt med Bravo, men alla hundar är olika.
Jag hade börjat med det enklaste, avmaskning!
Och nej maskar syns i regel inte i avföringen (även om det förekommer)
Sedan hade jag provat med lite mer fett till exempel en tesked matolja/dag.
och självklart ökat fodret.

Du skriver att hon har energi för två?
Hur är det med motion?
Verkar hunden stressig?
Sedan är hon 7 månader, vilket min valp också är, och det är en intensiv period, det händer mycket ungefär som vår tonårs ålder.
Min är också lite tunn inte så det stör, och jag vet orsaken, hon växer fortfarande och hon är väldigt energisk, inget konstigt där inte.

Om allt sån är uteslutet, då är det kanske dags att låta en vet. titta på hunden och kolla upp så det inte är något på tok.
I dom flesta fall är det inte det, men om inget annat så har man ju fått veta det och det kan i sig vara värt mycket.
Tala om när du ringer vad det gäller och att du vill ha tid hoss en vet. som kan det här med foder/matsmältning.

Senast ändrad:

Eftersom jag själv har en livlig 7 månaders unghund som också är något tunn, så tycker jag inte hon endast ska ge två mål om dagen.
Jag ger åtminstonde min 3 mål/dag.

jag avråder bestämt från att avmaska om man inte är säker på att hunden har mask. på sikt kan det leda till resistenta parasiter. det finns test att köpa på apoteket.

Det är inte alla Bravos foder som är spannmåls baserade. :smirk:

Ingen har väl sagt något om spannmålsBASERADE utan att de innehåller spannmål, det är en jäkla skillnad.

Innehållsförteckning för Bravo Bas:
Innehåll: Animaliska produkter från Svenska Nötdjur 40%, Potatisfibrer, Ångkokt Korn-Havre-Vete,
Vetekli, Oxblod, Melass, Kalk, Mineraler och Vitaminer.
Tillsatta Vitaminer och Mineraler:
Vitamin A, D, E, B1, B2, B3, B6, B12, C, K3
Niacin, Kolin, Folinsyra, Biotin, Koppar, Kobolt, Mangan, Zink, Selen, Jod.

Bravo Plus:
Innehåll: Animaliska produkter från Svenska Nötdjur 40%, Potatisfibrer,
Förkokt Korn, Oxblod, Melass, Kalk, Mineraler och Vitaminer.
Niacin, Kolin, Folinsyra, Biotin, Koppar, Kobolt, Mangan, Zink, Selen, Jod

Bravo Special:
Innehåll: Animaliska produkter från Svenska Lamm 40%, Potatisfibrer,
Förkokt Korn, Solrosolja, Oxblod, Melass, Kalk, Mineraler och Vitaminer.
Niacin, Kolin, Folinsyra, Biotin, Koppar, Kobolt, Mangan, Zink, Selen, Jod.

ALLA dem innehåller spannmål!

Inte alla torrfodrena dock men nu fick ju TS hund blötfoder också.

Sen inte sagt att det är just spannmålet som spökar men det var inte det som var frågan just här.

Svar till alla:
Det är en welsh springer spaniel.

Hon äter tre gånger om dagen och det kommer hon fortsätta med ett tag till. Jag ger ca 100 gram per mål + laxolja och plack off
1 gång per dag.

Men nu lydde jag rådet att avmaska så det har jag börjat med. Fortsätter nog kuren ut i alla fall.

Jag ger nu bara torrfoder till henne. Hon äter Bravos Lamm och ris och det innehåller inget spannmål och ska vara lättsmält.

Blir det bra av det så kanske det var spannmålet i färskfodret som spökade annars så blir det ett vet.besök.

Hon har ju varit tunn sen hon föddes, så det kanske är som med oss människor, en del är tjocka en del smala.

Jag hoppas jag har igen det när hon blir stor, att hon inte blir en tjockis.

Hon är inte stressad och motion får hon i lagom dos då hon inte är så gammal än. Hon är lugn inomhus och sover gott hela nätterna.

Att jag började med vetefri kost var ju för att hon kliade sig så och efter en magsjuke omgång då hon åt i/d mat som är spannmålsbaserat så märktes det att hon började klia sig mycket igen. Och vid övergången till hennes normalkost så försvann kliandet.

Men om man inte tål vete så kanske det är det samma med korn:confused:

Ja när jag tänker tillbaka så började det nog när jag började med färskfodret.
Hon åt ju hur dåligt som helst när hon var mindre. Hos uppfödaren fick hon Pedigree och jag gick långsamt över på Eukanuba puppy junior.
Kliade sig gjorde hon i från början när jag fick henne, vet hittade inget på henne i form av ohyra så då började jag med färskfoder för jag hade hört att de kan klia sig när de inte tål vete. Ett litet hugskott men det funkade.
Färskfodret gillade hon och det försvann i ett nafs. Kliandet blev mycket bättre. Nu äter hon också torrfodret med god aptit och så som jag skrev i svaret över så testar jag bara det ett tag för att se om kornet kanske spökar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
996
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 244
Senast: Sel
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 079
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka