Bajkal 447

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hathor
  • Startdatum Startdatum
H

Hathor

Är det någon som vet någonting om Bajkal 447? Han kastrerades visst tidigt. Kastrerad 1968. Tror han verkade i aveln i 3 år. Brun var han också. e.Nepal-Iliad

Varför kastrerades Bajkal?

Jag kände och red ett sto efter honom för ca 15 år sedan. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad mamman hette eller vem hon var efter. Jag vet att stoet jag red har fått åtminstone ett föl och tror att hon var en ackordhäst.

Men poängen är att det var (tror jag tyvärr) en mycket trevlig häst :d . Men det är den enda avkomma till Bajkal jag hört talas om.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bajkal 447

Jag har hört att Bajkal kastrerades för att han inte klarade terrängprovet eller slätloppet inom maxtiden. På den tiden hade man inga officiella bruksprov, men hingstarna testades bl a genom att hoppa en terrängbana och löpa slätlopp, har inte hundra koll på hur det var då. Har också hört att både han och hans få avkommor blev bra i hoppning och att man ångrade att man kastrerade honom.

Bajkal var född 1965 och kastrerades 1968 så han var bara i avel ett år. I stamboken från 1990 har han 6 stamboksförda döttrar.

Ååå...
Kan inte du titta om det finns någon Basilika bland de stambokförda stona. Jag vet ju inte om hon blev bokförd men det kan ju du se då. :smirk:

Det här stoet var en pärla på dressyr. När hon kom till ridskolan var jag en av de få som fick rida henne. Hon var sent tagen och hade haft föl innan hon reds in... Jag fick t.o.m. rabatt på lektionerna med halva priset eftersom de ville ta det lugnt med henne om hon ville det (kunde stanna ibland mitt i ridhuset och då skulle hon få det...men det var väldigt sällsynt att det blev så).

Nästan helt outbildad var hon men ändå gick hon helt plötsligt in i passage vid flera tillfällen. Superärlig och positiv häst på den tiden. Egentligen bad jag henne bara gå på tygeln stadigt men jag fick lite bonus ibland. Sedan med åren ska hon ha blivit lite grinig och lat. Men jag vidhåller fortfarande att hon var en stjärna.

Intressant med informationen om hoppningen. Jag red bara dressyrlektioner då och vet inget om hur hon hoppade.

Hoppas att du kan hjälpa mig lite :bow:

Ingen Basilika i mina stamböcker :(

Vet du vad hennes mamma heter så kan du pm:a det till mig så kan jag kolla hur det ser ut i stamboken.

I huvudet minns jag att en av Bajkals framgångsrika avkommor ska heta Brandy Wine, men minns inte hur högt upp i klasserna hon hoppade.

Nej tyvärr kommer jag inte ihåg vad hennes mamma hette. :(
Inte morfar heller...
Det måste jag kunna kolla upp någonstans. Jag får återkomma...

Har ackordhäststiftelsen någon bokföring över sina hästar tro?

Ackordhäststiftelsen har med största säkerhet någon bokföring över sina hästar!

De är ju militärer och de brukar ju vara kända för ordning och reda ;)

Jaaa, det registret ska jag snoka efter...
Tack för alla upplysningarna. :bow:

Förresten, tävlade Bajkal sedan eftersom du sade att han visade sig vara bra på att hoppa?

Södertälje ridskola hade en valack som hette Bento e. Bajkal-Idealist. Han var snygg, röd fux, bläs och strumpor. Trevlig att rida vad jag minns, dock ingen av mina favoriter. Det sades när han kom att han hoppat 1.90 m i löshoppning, men att förra ägarna inte var nöjda med hans hoppning :mad: . Det jag minns är att han hade bra hoppteknik, han hade nog blivit en bra hopphäst om han fått chansen.

Åsa

Har för mig att han stod i västra Hoby som 3-åring och att han gjort nåt försumbart fel vid bruksprovet, och jag minns att Kjellander sa att han fick så mycket skit när han släppte igenom någon hingst "för lätt" så man kastrerade honom vilket visade sig vara ett misstag och att det blev en glänsande årgång efter honom med bl a avkommor på Elmia och om jag inte minns fel blev han distriktmästare i hoppning i Östergötland som valack

Vet att det är en hundra år gammal tråd, men det kan inte vara så att den här Basilika är dotter till Balalaika?

Balalaika är e: Bajkal
Basilika är e: Torboldt u: Balalaika.

Kan ju stämma med att hon fick föl innan hon reds in eftersom hon är född 85 och fick föl 89 (Nejlika e: Neapel).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 688
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix