nilema

Trådstartare
Vet att gammalt tillbaka så har man använt en "båge" som, jag tror, sitter fast i skaklarna och går högt över ryggen alltså ovanför däckelet.

Kan ha använts med bjällra av nåt slag och tror dessa har använts fid finare körning? och med rissla?

Har bla en sån hemma till, vad dom kallar hemma, "finnsele".

Någon som vet vad den heter? eller vet vad jag medar?

Sv: Båge

ingen aning.... kanske det, har absolut ingen aning vad den heter, nån som har bild på "rankbåge"?

gogglade lite och är säker på att det är en sån men hittade dåligt med bilder och beskrivning om vad man använde den till... dekoration?

Har för mig att den flitigt används i Ryssland samt har hört nått som "rankbåge" jag oxå ...

Det var ju en tråd tidigare i vintras om någon (rysk?) trojkakörning, där har jag för mig att några av hästarna i mitten hade rankbåge. :)
Du får försöka hitta rätt på den tråden här på körning .

Jag minns att käre far hade ena sådandäringa. Minns ej vad dom kallades för. Vi hade den till en coller sele. När snön har gått bort så skall jag ta och titte etter den i lada.

Är det en sån här du menar eller? Men den är ju inte ovanför däckeln, utan ovanför lokorna. Har för övrigt ingen aning om vad det är, det här ekipaget såg jag då jag var på resa..

JRQRNQHRKNEMC.jpg

åke skrev:
Undra vad det skall vara bra för. Alltså vad den fyller för funktion.
Jag kan vara ute på villovägar nu, men jag har för mig att det skulle få vagnen/släden att gå jämnare och bli skönare för hästen.
Gah, varför har jag sån teflonskalle :eek:
Det var ett reportage om rankbåge i något gammalt nummer av Ekipage, ska se om jag hittar det.

-knapplån-

Tack alla för hjälpen, hittade bilder i en gammal tråd men tyvärr ingenstans en bra förklaring på vad den har för funktion om den nu har någon.....

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 391
Senast: Crossline
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 065
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar