Bästa sättet att transportera sto och föl

_Peplis_

Trådstartare
Om jag ska köra utan mellanvägg finns inga bommar kvar alls inne i släpet (har ett atec) och knappt något att binda upp stoet i.

Vad jag vet får hästar över 1 år inte köras lösa?

Mellanväggen är helt mjuk. Släpet är extra brett, har "rullgardin" där bak, hur hade ni gjort?
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Hyr ett annat med helbom fram och fast lucka där uppe, aldrig någonsin köra föl i släp med rullgardin utan fölgaller som finns att köpa till dessa och sätta i innanför rullgardinen. (Dyra och måste beställas i god tid, kollade detta när vi bara hade släp med rullgardin, stämde av med grannen i stället så vi fick låna hans släp med fast lucka om det skulle behövts).
Har hänt otäcka olyckor med rullgardin och föl, rullgardinen hindrar inte dem från att klättra ut.
För övrigt går det utmärkt att köra föl med mellanvägg också och ha dem på vars en sida men iom ditt släp redan faller på rullgardinen så är det ju bättre att hyra ett som även har helbom om du hellre vill köra dem utan mellanvägg. Aldrig någonsin köra hästar utan frambom det är både livsfarligt och förbjudet såväl i djurskyddslagen som i trafiklagarna
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Min kompis gjorde smart tycker jag när hon körde sin fölis med mamma, mamman satt fast som vanligt, fölis stod lös på andra sidan mellanväggen (som oxå den var mjuk) men dom hade sågat till en plywoodskiva och satt fast ordentligt under bommen och bommen hade dom satt på högsta nivån!:)
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Jag skulle låna ett annat släp om jag inte kunde få en frambom!

Jag har ett Fautrassläp, jag ville få bort även den så kallade hingstväggen när jag kör mitt sto och föl, så jag tog helt enkelt en bakbom och satte även fram, funkade fint! Vet inte om det kan fungera på ditt släp?

När det gäller rullgardin ovanför bakluckan så vet jag en häst som hoppade ur där! :crazy: Och jag vet en annan som kört sin unghäst lös med sådan rullgardin, hästen var på och försökte öppna den!
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Frambom är ett absolut måste när det gäller hästar tyngre/större än föl!
Tror t.o.m. att det är olagligt att köra hästen utan att ge den möjlighet att stödja sig framåt?

I vilket fall som helst måste det för säkerhets skull finnas något som tar emot hästen om man måste bromsa lite hårdare, både för släpets, bilens och hästens skull. Oavsett vad lagen säger.

Kör utan mellanvägg om fölet inte är vant att stå uppbundet.
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Om jag ska köra utan mellanvägg finns inga bommar kvar alls inne i släpet (har ett atec) och knappt något att binda upp stoet i.
Skaffa en lång bom att sätta dit när du ska köra sto med föl.

Vad jag vet får hästar över 1 år inte köras lösa?
Finns ingen sådan regel.
Många av de lastbilar som far land och rike runt för att transportera hästar mot betalning kör samtliga hästar lösa.
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Här är lagtext från JV

SJVFS 2010:2, 6 kap. 9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl som är yngre än sex månader får inte bindas om de inte vants vid det.
Att hästar yngre än 24 månader måste kunna ligga ned vid transporter längre än åtta timmar framgår av 5 kap. 18 §. Då flyttningsbara väggar används för att göra utrymmet större och hästarna ska kunna ligga ner ska väggarna vara täta ner till golvet.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Då en bom används ska den vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
Allmänna råd till 6 kap. 9 §
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.
10 § Varje häst ska kunna stå i naturlig ställning i spiltan och ska vid behov även kunna bredda bakbensställningen.
11 § Vid transporter längre än åtta timmar ska hästar, med undantag för sto med icke avvant föl, transporteras individuellt. Individuella spiltor eller bås ska vara utformade på ett sådant sätt att djuren skyddas mot stötar.
Vid placering av flera hästar i bredd ska en skiljevägg finnas i spiltans hela längd. Skiljeväggen ska, utan att tillsyn hindras, i spiltans främre del och framför stödet ha en sådan höjd att hästarna inte kan bita varandra. Detta gäller inte då de hästar som transporteras inte är fientliga mot varandra.
Vid transport av hästdjur i grupp får inte djur som är fientliga mot varandra transporteras tillsammans. När djuren transporteras i grupp ska deras bakhovar vara oskodda.
Hästar får inte transporteras i fordon med mer än ett plan.
Allmänna råd till 6 kap. 11 §
Vid transport av hästar i grupp bör endast djur som är vana vid varandra transporteras tillsammans och gruppstorleken bör inte överstiga fyra hästar. Även framhovarna bör vara oskodda.
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Bom fram, ingen mellanvägg och "riktig" lucka bak. Så skulle jag köra.
Kanske finns det någon du kan låna släp av? :)
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Hade inte heller kört föl i en sådan typ av transport med rullgardin, även om det fanns frambom. Så jag sällar mig till de som säger "låna en annan mer för ändamålet lämplig transport".
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Jag hade tagit annat släp. Vägrat rullgardinen, hade inte kört utan frambommar.

När våra föl var bytte körde vi utan mellanvägg.
Från de var 4 mån med mellanvägg och de stod så fint på andra sidan väggen under resan.
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Skaffa en lång bom att sätta dit när du ska köra sto med föl.


Finns ingen sådan regel.
Många av de lastbilar som far land och rike runt för att transportera hästar mot betalning kör samtliga hästar lösa.
Det finns lagar om lastsäkring.
Se Transportstyrelsen. I lastbilar finns oftast mellanväggar (innerväggar/ begränsad yta) samt att hästarna står på sniskan där väggarna förhindrar att hästarna kan åka ut vid olycka- till skillnad från släp.

Om de står i en säker container för häst- dvs väggar RUNT OM som håller är det annat.
EN plyfaskiva/ glasfiberstomme räcker inte.

det torde dock vara skillnad på om hästen är liten som dina eller en tung med tanke på den ökade rörelseenergin.
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

axel, jag är yrkeschaufför själv så du behöver inte skriva mig på näsan om lastsäkring.
Att binda upp en häst handlar inte om lastsäkring, mer än att man hindrar den från att vända sig.
Sen en sak till - jag har hästar som väger mellan 100 och 650 kg, vilken av dem refererar du till? ;)
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Så du menar att frambommen sitter i ett släp helt i onödan?
Att ha frambom med lös häst i släp eller helt utan frambom är fullständigt... barockt.

När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen
Kör du hästar eller ting?

Då borde du veta att man måste lastsäkra i den mån som det går.
Med levande last- begränsa ytan samt att det finns ngt som stoppar upp vid inbromsning- frambom eller dubbla väggar.
I lastbilar är de begränsade som i en undersökningsspilta o hela kroppens sida tar upp ev. kraft vid kollision.

Jag trodde att du bara har shettisar:o
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Snälla axel, läs vad jag har skrivit och läs inte in en massa annat samtidigt!
Det finns ingen lag som säger att hästar måste vara bundna vid transport, det var DET jag svarade på.
Uppbindning och frambom är inte samma sak. Bommen hindrar hästen från att kastas in i fronten på släpet vid tvärstopp. Men man kan teoretiskt sett ha hästen stående lös i släpet, med mellanväggen på plats och bommen där den ska vara - om man har en häst som inte har tänkt kliva över bommen och utrymmet är för litet för att de ens ska tänka tanken att försöka vända sig om.
Och, alla platser i lastbilar är inte på tvären. Jag har skickat hästar som stått lösa i färdriktningen också. Och jag kan hålla med om att det är intressant att man måste ha bom framför i släp men inte när de åker likadant i lastbil...

Faktum kvarstår, uppbindning är inte lastsäkring.

Och nej, jag har långt ifrån bara shettisar även om det är dem jag avlat mest på och just nu har flest av.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Jag pratar nu om släp, så jo det är en garanti att hästen inte kan lägga sig ner, stå med huvudet UNDER bommen osv. hästen kan då fara ut framåt.

Det är annars en säkerhetsrisk för andra trafikanter vid olycka eller tvär inbromsning.
annars får man ha vägg framför hästen- som i lastbil. då kan du köra med "lös" häst- när den är begränsad via extra väggar.

när man kör föl så förankrar man oftast halmbalar framför.
Vet hästar som kunnat öppnat framdörrar under färd- trots låsmekanismer
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Bogstödet handlar inte om lastsäkring, utan om hästens säkerhet. Väggarna räknas som det som håller lasten när det kommer till hästen. DÄREMOT behöver man ju säkra så att lasten inte flyttar sig och därmed påverkar köregenskaper. Vare sig det gäller en byrå eller en häst.

I fallet med hästen är det inte så mycket att göra mer än att hindra den från att vända sig (binda upp den), i fallet med byrån använder man antingen förankring eller förstängning.
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

det är inte så lätt att argumentera när den ena pratar om äpplen och den andra om bananer.
Lastsäkring betyder att man förhindrar att lasten förskjuts. Bom framför hästen hindrar hästen från att flyga in i framstammen på släpet vid härd inbromsning. DET är den lastsäkring du kan göra med en häst, eftersom du inte kan spänna fast den med ett spännband över ryggen.

Ska man hårddra det så är huvudet under bommen inget problem ur lastsäkringssynpunkt eftersom hästen - om bommen har rätt höjd - fortfarande hindras från att flyga in i framstammen på släpet genom att dess hals och bogparti inte är under bommen.
Sen är det inte att rekommendera att hästen får huvudet under bommen eftersom hästen då högst troligt får smärre panik av att den inte får upp huvudet. Men det har liksom inte med lastsäkring att göra.
JA, det är oftast lämpligt att ha hästen fastbunden av många orsaker, men det är inte lag på att den måste var bunden vid transport och det är inte lastsäkring att knyta fast hästen med ett grimskaft eftersom detta inte på något sätt hindrar lasten (hästen) från att förskjutas varken i sidled eller längdled.

(och det faktum att Du har halmbalar i fronten på släpet vid transport av föl betyder inte att alla andra har det, jag skulle nog vilja påstå att de flesta inte har det - åk till valfri seminstation och titta en undersökningsmorgon)
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Bogstödet handlar inte om lastsäkring, utan om hästens säkerhet.
Mjo, bogstödet hindrar hästen/lasten från att förskjutas framåt = lastsäkring i längdled. På samma sätt som framstammen på en grusbil hindrar gruset från att förskjutas framåt.
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Ok, men det har ju hänt ett antal gånger att hästar har kommit utfarande ur släp vid olyckor t o m på E4. Inte då via taken som jag förstått

Men om hästen lägger sig ner eller står med huvudet under bommen har den ingen effekt.

Ang. föl så har du säkert rätt. Tänkte nog mer på unghästar/ föl solo
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Jag kan väl inte ens med bästa välvilja anse att dagens hästtransporter kan anses vara så stabila att de "säkrar lasten" vid en olycka.
Men återigen, att binda hästen gör varken till eller från vad gäller lastsäkring.

Unghästar = efter att de är avvanda från mamman, brukar jag transportera uppbundna på samma sätt som med äldre hästar. Ensamma föl som är yngre än så transporteras inte utan mamman.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: Masse
·
Hästhantering Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: eldkyss
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 287
Senast: AlmostEasy
·
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 734
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp