Bästa sättet att transportera sto och föl

Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Som ameo skriver, lastsäkring är något helt annat! Säkrar man last ska den tåla en viss vikt uppåt, åt sidorna och framåt. En frambom och hästen bunden i ett grimskaft kan inte räknas som lastsäkring!

Däremot så är det ju ur annan säkerhetssynpunkt bra att både ha frambom och binda upp hästen, men det är INTE lastsäkring!

Skulle man lastsäkra en häst så skulle man behöva spänna fast den med spännband fästade i sidorna eller på golvet i släpet...
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Angående halmbalar framför bommen när man kör tex föl så är min sadelkamamre konstruerad så att den har samma effekt som halmbalar framför bommen. :)

Med förra fölet tog jag ur sadelkammaren när han skulle köras som föl med sin mamma och som ensamåkare som unghäst. Sedan satte jag tillbaka sadelkammaren, den är ju en effektiv spärr för att börja klättra över eller krypa under!
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Som ameo skriver, lastsäkring är något helt annat! Säkrar man last ska den tåla en viss vikt uppåt, åt sidorna och framåt. En frambom och hästen bunden i ett grimskaft kan inte räknas som lastsäkring!

Däremot så är det ju ur annan säkerhetssynpunkt bra att både ha frambom och binda upp hästen, men det är INTE lastsäkring!

Skulle man lastsäkra en häst så skulle man behöva spänna fast den med spännband fästade i sidorna eller på golvet i släpet...

Nej men bommen är det enda formen av lastsäkring- som gallret även för matkassarna i kombin.
Jo om man vet lite om rörelseenergi har man bälte, spänner fast barn o även en hund.

vad händer med halvt ton som kommer igång.:eek:
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

En normalstor vuxen människa väger ju vid en krock ungefär som en elefant om den inte är bältad, så en hel kuse i full fart i en krock, det är ju ingen höjdare! :crazy:
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Ja det är det som jag menar.
Regeln om frambom är inte endast för hästens säkerhet.

Det är nog så att det inte är reglerat- att man förutsätter att man tänker så säkert det går.
att mattan sitter fast osv.
vet en häst som bröt ryggen när mattan for iväg i en brant nerförsbacke
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Tack för alla bra svar.

Hård överlucka är tyvärr heller ingen garanti, var med när min kompis avvanda fölunge skulle köras till ett nytt ställe. Hon hade en star trailer och fölungen försökte ta sig ut bak vid den hårda luckan (som var stängd) den mest troliga orsaken är att han fastnade med ena frambenet, och kom ut med benet där luckan och rampen möts. Varpå det blev som en rävsax när fölungen skulle dra tillbaka benet, och hoven lossnade från benet. Det var en sjukt hemsk upplevelse och man kan aldrig vara nog försiktig, och även då sker olyckor.
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Ja sant, eller så får de bo hemma tills de är gamla nog att stå uppbunda!
 
Sv: Bästa sättet att transportera sto och föl

Usch så hemskt! :(

Just när jag började köra föl och unghäst var jag nöjd med mitt Fautrassläp, där är ju "luckan" nära nog inget alls, känns bra med "småungar" lösa i släpet!

Den unghäst jag vet som lyckades hoppa ut i 80 km/timmen var fastbunden! Hästen lyckades krypa ur grimman, vända fast mellanväggen satt uppe (ingen liten häst), peta upp övre luckan som inte var av presenning men kunde öppnas inifrån, för att sedan kravla sig ut och landa mitt på vägen! :nailbiting:

Allt utan att de i bilen märkte någonting, de åkte i en stor suw, det ruskade inte ens i släpet!

Att den 2-åriga kusen överlevde med skrubbsår på manken känns som ett mirakel!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: Masse
·
Hästhantering Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: eldkyss
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 287
Senast: AlmostEasy
·
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 734
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp