Bädd eller inte bädd hur gör ni?

Wigge96

Trådstartare
Hur gör ni med era ston, har ni bädd av spån och sedan halm övers när dom fölar eller tar ni bort allt kiss ända tills fölet hsr kommit??
 
Jag har tyvärr dålig tillgång på halm, tveksamt om jag hittar något öht till fölningen. Däremot har jag en annan box för fölning än hon normalt står i, så ungefär sex veckor innan beräknad fölning tömmer jag boxen, desinfekterar, fyller på rejält med kutterspån och så får hon bo in sig där. :)
 
Jag har halmbädd som jag "hyvlar ner" när jag mockat och ströar spån då och då.har funkat för mig hittills ☺
 
Jag har spånpelletsbädd i botten ca 5-10 cm tjock. Jag väntar med att halma tills det börjar närma sig fölning, några dgr innan beräknad fölning. Blir kanonbra grepp i botten, minimerar halkrisk för fölet.
 
Kör bädd underst p.g.a halkrisk och sen massa massa halm över. Har bara boxen i nödfall, helst vill jag att de fölar ute vid fint väder (de fölar sommartid med rejäla trästaket).
 
Kör bädd underst p.g.a halkrisk och sen massa massa halm över. Har bara boxen i nödfall, helst vill jag att de fölar ute vid fint väder (de fölar sommartid med rejäla trästaket).

Jag gör medvetet tvärt om... Min senaste fölning slutade med att jag fick jaga fölunge, som kom upp på fötterna (stadigt!) efter tre sekunder och sedan bara drog... Medan mamman låg kvar helt slut efter fölningen. :crazy:

Så därför vill jag att de fölar inne, så jag i alla fall vet var de befinner sig. :p
 
Så typ en månad innan beräknad fölning så brukar ni tömma boxarna och på med nytt, då vet jag :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
740
Senast: tanten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 658
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp