Badkarshjälp! (Lokalvårdare, vet ni?)

lady_vip

Trådstartare
Jag ska få min lägenhet värderad nästa vecka och är såklart intresserad av att få ut så mycket som möjligt vid en försäljning. Största problemet är såklart badrummet, med badkaret from hell.

Gjutjärnsbadkar som är inkaklat och gud vet vad de har gjort med det! Ytan är inte alls sådär len som den borde vara, och i botten är tom emaljen borta. Botten döljer man ju enkelt med en badkarsmatta, men kanterna!!
Kanterna har tjocka vad jag tror är kalkavlagringar som ser väldigt snuskiga ut. Jag har skrubbat, skrubbat, tvättat och plågat mig själv med det, inget funkar och det är ju dessutom svårt att hålla rent eftersom smuts fastnar i avlagringarna.

Några bilder, men det är svårt att få på bild...
badkar1.jpg

badbar2.jpg

Har bott här i 2,5 år och aldrig tagit ett bad eftersom det känns så äckligt... Vad har jag missat att prova?

Sv: Badkarshjälp! (Lokalvårdare, vet ni?)

Det är något sånt här som ska till, och en skrubbsvamp. Brukar finnas hos städgrossister, även för privatpersoner att köpa. Men det här är STARKT! Glasögon och handskar gäller. Nästa steg är saltsyra, men det rekommenderar jag ingen att använda utan hel skyddsdräkt typ... :)

539290.jpg

Är emaljen borta så är det nog kört i vilket fall, kalkavlagringarna kommer att komma tillbaks väldigt snabbt. Men det blir åtminstone bättre tillfälligt.

Förutom det som poxz tipsar om, som kan vara lite svårare att få tag på ( vi hade det när jag städade på hotell, så i värsta fall så får du sno det ur någon städskrubb på ett hotell ;) ) har du prövat vanish kalkborttagning? En stor rosa flaska. Jag prövade det hem till oss och blev glatt överraskad över hur bra det var. Kab vara värt att prova innan du går på "the hard stuff" :)

Vanish har jag inte testat! Ska prova det innan jag testar de riktiga prylarna.

Poxz; Kan nog få tag i det via jobbet, ska gå och kolla lagret:)

Jag tror att man kan måla om med emaljfärg, fråga i en färgaffär. Fast jag kan ha hittat på,,...

Min pojkvän svammlar också om det emellanåt, får nog ta och kolla upp det om du också säger det!

Hittade emaljfärg direkt på nätet och blev sugen på att testa! Men kalket måste väl bort först för ett bra resultat?

Innan du ger dig på starka värsting-medel så teata vanlig ättika. Köp ett par flaskor och häll ut längs kanterna och låt det dra över natten. Oftast räcker det sedan att spola av, men i värsta fall får du ta en disksvamp.
Det är bättre än man tror, och så billigt att man har råd att ge det ett försök.

Ättika som får dra ett tag, och sedan bakpulver på hade jag testat.
Funkade i en OTROLIGT äcklig toalett som stått ospolad med urin i länge! Tog några flaskor ättika, en skvätt klorin för säkerhetsskull, väntade några timmar och sedan i med en burk bakpulver och till sist en skrubbning. Voila!

Vanlig pressad citron har funkat bra för mig många gånger.

Ättika som får dra ett tag, och sedan bakpulver på hade jag testat.
Funkade i en OTROLIGT äcklig toalett som stått ospolad med urin i länge! Tog några flaskor ättika, en skvätt klorin för säkerhetsskull, väntade några timmar och sedan i med en burk bakpulver och till sist en skrubbning. Voila!

Lägger till att du ska inte göra denna varianten om inte badrummet ligger nära ett fönster eller en dörr så du kan vädra, det luktar väldigt starkt/fränt!

Men då ska jag bara hälla på det, inte fylla upp badkaret med vatten och ättika?

Men då ska jag bara hälla på det, inte fylla upp badkaret med vatten och ättika?

När jag har använt ättika och bakpulver (bland annat i en toalett som såg förjävlig ut), la jag på ättikan med en svamp och sen bara hällde lite bakpulver på :)

Jojo, men det ser ju inte så illa ut om man kan dölja det. Nu har jag bestämt mig för att emaljera om, så botten blir också fin :)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 684
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 156
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar