Både halsförlängare & martingall?

Merwen

Trådstartare
Det är såhär att tjejen jag delar stall med, fick i sommras en unghäst i sommras (hon har inga tidigare erfarenheter av unghästar alls.)

Hon har, enda sen hon fick hästen (vbl som inte är skolad) ridit med en hårt spänd halsförlängare. Hela ridpasset, hon har den lika hårt spänd under hela tiden hon rider.
Hästen har ett väldigt "trippigt" steg, och med halsförlängaren blir det bara värre.

Jag har frågat varför hon använder den och då säger hon:
"han måste ha halsförlängare för att han ska ta upp ryggen!"

Och med det så antar jag att hon menar att utan halsförlängaren så går han inte i form..:grin:

Jag har försiktigt försökt förklara för henne att med gummisnodden så spänner han sig bara mer, och han trippar ännu mer. Och att det krävs mer än att slänga på en halsförlängare för att hästen ska gå i form och jobba med ryggen. Och eftersom att det är ett vbl som tidigare gått på banan så krävs det ännu mer jobb för att skola om honom till ridhäst. men hon lyssnar inte..

hästen är inte alls är utbildad, han kan "stop, gå och svänga" om ni förstår vad jag menar..Sen så är han även väldigt omusklad.

Nu har hon börjat rida med både med gummisnodd och martingall samtidigt :crazy:
När jag frågade av vilken anledning så säger hon: "han har börjat dra upp huvudet i gallopen." Han har inte ens rätt muskler för att kunna gallopera lungt, så det är ju inte spec konstigt..Sen har han stått hur länge som helst och första gånger hon rider på honom efter "vilan" (hon har inte orkat rida..) så är hon ute och galloperar..:crazy:
Då sa jag att, "men du har ju halsfärlängare, och den hindrar ju honom från att dra upp huvudet ?"
Då påstår hon att gummisnodden inte alls hindrar hästen från att höja huvudet för högt utan "påminner den bara att lyfta ryggen.."
Att rida med både gummisnodd och martingall, vad är meningen med det ? Vore tacksam om nån kan förklara detta för mig, själv ser jag inte alls alls nån mening med att göra det..

Jag vet att jag inte har något med hennes häst att göra igentligen, men jag tycker det är så synd om hästen :(
Kan tillägga att det inte bara är ridningen som brister..Men det tänker jag inte ta upp här.

Nån som har något tipps på hur jag kan göra för att hjälpa både henne och hästen utan att hon blir jätte arg på mig ?

Sv: Både halsförlängare & martingall?

oj! :eek: jag håller med dig helt i det du har skrivit.

En del människor har svårt för att inse fakta om vad som är hästens bästa, utan kör bara på det som "ser" vettigast ut, eller hur man ska förklara det...

något som kan få sånna människor att få upp ögonen på det rätta kan vara att ta upp något exempel på en liknande häst och vad följderna blev. då kanske hon tar dina ord på allvar och blir mer öppen för hjälp.

det är det jag kan komma på nu
men visst, inget vi andra ska lägga oss in i, men man vill ju att alla hästar ska ha det bra

hoppas det löser sig iaf.

Nejdu...här har du ett rätt stort problem tycker jag. Det är jättebra och modigt av dig att säga till din kompis att hon rider hästen på fel sätt! För det tycker jag att hon gör :crazy: inspänningstyglarna är ju helt olika och är de raka motsatserna! En omusklad häst, som dessutom har gått på banan hela sitt liv och lärt sig att snabbt ska det gå med huvudet úppe, måste man ju börja om från början med! Dvs få hästen att gå i form den vägen att den trampar under sig med bakbenen och man samlar upp den i handen och vipps så kommer formen där automatiskt.

Tror du att du kanske kan fråga henne försiktigt med en positiv ton om hon kan rida för en tränare och få hjälp med hur hon ska rida hästen? Ta gärna dig själv som exempel, alltså typ klanka ner lite på dig själv (även om du säkert rider din häst perfekt!) så att hon får lite "medlidande" liksom :P
Lycka till och hoppas att det går bra för både dig och henne!

Jo, hon kan ju som sakt inte så mycket och när hästen inte lyssnar så sätter hon på honom massa hemska saker.. Glömde även att skriva att hon rider på pessoabett :crazy:

Hon verkar inte ens vilja lyssna på det jag försiktigt försöker säga.. :S

tack :) Jag kände att jag var tvungen att säga nått om det tillslut, jag kunde inte låta bli.

Ja precis, håller verkligen med dig där!:bow:
Det var riktigt smart faktiskt:idea: det ska jag prova!

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Cs218
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 319
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar