Bädd -passar alla?

_Runaway_

Trådstartare
Har nu under ett par månader försökt ha bädd åt hästen. DEt har varit kalk i botten, sen torv (mycket) och därefter rikligt med halm ovanpå. Men det funkar inte. Skrev på Buke för ca en månad sen om att det inte funkade, och fick rådet att fylla på mer torv. Det gjordes, men det går inte ändå. Bädden är ständigt äcklig och smutsig, men nu funderar jag på att ge upp. Är bädd något som passar alla hästar eller är vissa "omöjliga" att ha på bädd? Han kanske är för mycket helikopter i boxen?
Men då vet jag inte riktigt vad jag ska ha istället. Kan det vara idé att prova spån i botten istället för torv? Såg/kutterspån? Alltså att göra precis som en bädd, men spån och halm.

Sv: Bädd -passar alla?

Varför vill du ha bädd?
Mest hygieniskt är ju att mocka bort allt varje dag. Hur bra man än anlägger bädden så kommer ändå amoniak förångas och stiga uppåt.
På sikt är det skadligt för hovar och hästens andrningsorgan.
/T

Bädd för mig är ett torrt ganska hårt lager med spån eller torv i botten. Jag gillar inte riktigt att man ska lämna de blöta fläckarna vilket ofta rekomenderas. Jag vill ha bädd främst för att det inte ska bli hårt för hästen att stå och ligga på. Vissa hästar kan ha bädd och andra rör runt alltihop och står ändå direkt å betongen. Jag har en häst som har bädd och de andra hästarna har halvbra bädd. Jag har bara spån till mina, men tror inte att det spelar så stor roll egentligen vad man har. Jag mockar alltid ut det blöta och bollarna, försöker hålla reda på var hästarna brukar kissa. Hästen med ordentlig bädd kissar alltid på samma ställe och bajsar på ett annat ställe. Då behöver man bara plocka bollar och kissfläcken, täcka med spån där kissfläcken varit och därefter trycka till med foten. Jättesmidigt! Inte röra andra delar i boxen utan bara kanske jämna till. Det krävs mycket spån i början men sedan behöver jag inte fylla på särskilt ofta. Jag försöker hålla hans bädd ca 10cm packat spån och sedan tio cm löst ovanpå (till den lösa delen använder ju du halm istället). Varmt oc gosigt för totton:smirk:
En av mina andra hästar är gräsligt rörig i boxen men när jag väl fått till den packade delen kan jag lättare se var hon kissar. Och då blir det bättre. Den tredje hästen får jag inte till någon jättebra packad yta, men försöker göra på samma sätt där och framåt vintern brukar hon ha fått en bädd också.

Torv suger bättre än spån och håller ammoniak bra, men jag tror att men ska ta ur det blöta ändå. Hur mycket väta som helst klarar ju inte torven heller och det kanske är det som händer i ditt fall. Tjockt lager torv (ca tio cm packad) Ta bort blött (det borde du ju se på halmen var kisset har hamnat) och bollar. jämna till och packa torven med foten där du tagit det blöta.

Riktig bädd där man inte tar ut det blöta fungerar bara om man använder djupströbädd. och då handlar det om att rulla ut storbalar med halm nästan dagligen och det funkar inte i normala stall (det blir då för lågt till taket till slut).

Hoppas du fått lite hjälp på vägen!

försökte med torv bädd till Totte, var omöjligt. Spelade ingen roll om maan då la in en bal varje dag. Det var som ett träsk i voxen varje morgon :crazy: sslutade med att vi bytta till halm o vips blev allt bra.

En djupströbädd är egentligen densamma som permanentbädd.

Vad som i samtliga fall avses, är en strödd yta - vanligen med halm - där nytt strö kontinuerligt tillförs och på så sätt blandas med träck och urin från djuren som vistas på den. Först efter några månader eller kanske ett år gödslas bädden ut och har då blivit 0,5-1 m hög (eller djup).

KÄLLA: SLU

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/rapport_utf_vard/RHU169/RHU169.BAK

Jag har gett upp tanken på att ha bädd...
Det är ju bekvämt med den lättare mockningen, men hur jag än strör så luktar hennes urin väldigt starkt så det är bättre att få ut den dagligen istället...

Jag har mina hästar på lösdrift och där har jag bädd i lösdriftsboxen.
Först har jag lagt kalk i botten, sen ett tjockt lager med spån och sen halm.
Behöver typ aldrig mocka boxen då ingen av hästar varken bajsar eller kissar där inne. de går mest in och sover.
de får kraftfoder och hö ute i hagen en bra bit ifrån boxen, kanske är det det som har bidragit till att de inte använder uteboxen som toalett.

har provat med torv men då grisade de sönder hela bädden, och grävde hål och bajsade och höll på, sen när jag bytte till spån och halm så började de att tycka om sin bädd, vilket resulterade i att de endast använder boxen som "sovrum"

Jag har en häst som inte kan stå på bädd, hon gräver upp den gång på gång. Shettisarna har bädd i lösdriften o det fungerar bra, har spån i botten o halm över

ja har bädd till min häst..väldigt väldigt packad torv i botten och sen lös torv på och ja tycker de är jättebra med en bra bädd..
ja kalkar varje gång ja lägger in ny torv och de är aldrig de minsta blött nånstans i hans box, kisset tar ja ju bort varje dag..en helt luktfri fin, ren, torr bädd..

däremot så stinker de i dom andras boxar trots att dom mockar ut allt varje dag och inte har bädd..de är blött och rörigt i deras boxar.

att bädd skulle vara skadligt har ja aldrig hört? möjligtvis om den är blöt o så men de ska dom ju inte vara.

Jag har halmbäddar till mina pållar. Har ett ganska öppet stall och upplever inget illaluktande eller amonikångor. Provade att lägga in spån (ej bädd) till en av hästarna p.g.a. hälsoskäl och det luktade bra mycket mer amoniak än halmbäddarna konstigt nog.

Jag har inga riktiga bäddar i den bemärkelse att man bara strör på och låter bädden växa, skulle aldrig fungera p.g.a. takhöjd och ingen möjlighet att mocka ut med maskin, utan håller bäddarna i en jämn höjd. Till en början lägger jag in ett tjockt lager kalk och rikligt med halm ovanpå detta. Försöker packa halmen, men är lite svårt då den är löspressad i rundbal. Sedan tar jag helt enkelt ut alla skithögar varje dag, samt det kiss som är synligt och "uppruggat" på ytan. Jag håller helt enkelt bädden konstant torr i det översta lagret, och fyller på med ny halm varannan dag ungefär.

Anledningen till att jag började med bädd var en mycket känslig häst som fick liggsår oavsett vad jag strödde med, hon lyckades alltid röra upp ströt så att hon hamnade på betongen, trots en halvmeter med torv, spån eller halm. Sedan insåg jag hur lättskött det var, att det alltid var torrt, och att det var mjukt och varmt att ligga på för hästarna. Enda nackdelen är vid betessläpp då vi tar ut bäddarna, det är riktigt slitigt!

Är det nån här som vet hur det ser ut när man börjar med en djupströbädd efter tömningen? Låt oss säga att boxgolvet är nedsänkt 50 cm i marken. Skall hästen då hoppa ner i gropen, eller fyller man med halm ända upp? Men hur går det sedan när man ska fylla halm varje dag
oc tömmer först efter flera månader. Då måste ju bädden vara enormt hög. I länken nedan tömmer dom ju bädden när den når upp till golvet, men hur gör dom när dom börjar?

Här är en jättebra artikel om bla. detta. Tycker det är en mycket vettig lösning. www.hippson.se/cldoc/18196.htm

Nej, alla hästar passar inte på bädd. De som gräver, eller som 'rör runt' för mycket passar tyvärr inte.

Jag har bädd, byter varje eller vartannat år. Har spånbädd. Den blir inte varken en halvmeter eller en meter hög. Dock blir det så om man bara ströar över, det förekommer det med. Då tar man inte ut bajs i så stor omfattning heller utan trampar ner och ströar över. Blir väldigt fast och varm - och väldigt dryg att mocka ut utan traktor..

Jag har spån till två och halm till en. Tar bort allt bajs varje dag. Kisset får vara, om det inte når ytan, då tar man bort det där (blir ofta så med valacker som kissar på samma ställe). Ströar nytt ca en - två ggr/vecka. (Halmbädden oftare)

När den börjar bli lite hög, kanske 3 dm, så brukar jag skala ner den lite.

Men alltså bädden sjunker ju allteftersom den brinner i botten samt att löshalmen du strör på vid behov packas ju och trycks ner mot botten och blir ev en del av det som brinner!!

Det har gjorts undersökningar och unghästar på halmbädd (detta gällde en lösdrift) var de hästar som låg ner och vilade mest samt var i bäst visuellt skick. Halmbädd (och andra bäddar) avger ju värme underifrån där det brinner och om jag spånar lite här med egna funderingar hästarna kan ju kanske uppskatta att ligga varmt i ett kallstall man kan ju också tänka sig att det är lättare att hålla sig fin och hullig och att tex växa om man är unghäst om man emellanåt slipper ta av sin egen energi detta utan får den tillförd ifrån "sängen".
Jag sammanfattar mitt eget resonemang med "hellre ett öppet stall med "varm" permanentbädd där ev ångor vädras ut än ett igenstängt varmt stall med växelströbädd där inga ev ångor tar sig nånstans!!

Senast ändrad:

Men alltså bädden sjunker ju allteftersom den brinner i botten samt att löshalmen du strör på vid behov packas ju och trycks ner mot botten och blir ev en del av det som brinner!!

Det har gjorts undersökningar och unghästar på halmbädd (detta gällde en lösdrift) var de hästar som låg ner och vilade mest samt var i bäst visuellt skick. Halmbädd (och andra bäddar) avger ju värme underifrån där det brinner och om jag spånar lite här med egna funderingar hästarna kan ju kanske uppskatta att ligga varmt i ett kallstall man kan ju också tänka sig att det är lättare att hålla sig fin och hullig och att tex växa om man är unghäst om man emellanåt slipper ta av sin egen energi detta utan får den tillförd ifrån "sängen".
Jag sammanfattar mitt eget resonemang med "hellre ett öppet stall med "varm" permanentbädd där ev ångor vädras ut än ett igenstängt varmt stall med växelströbädd där inga ev ångor tar sig nånstans!!

det sista håller jag fullständigt med dig om!:bow:

Alltså minskar det material som bränts, så drastiskt i volym + att det packas hårt förstås, att bädden inte växer sig så enorm fast man fyller halm dagligen eller?

Alltså jag vill bara prata för mej själv och min erfarenhet är att ja jag tycker det!!
Jag lade mina bäddar för ca 1,5 mån sen väntar avsiktligt ganska länge med att lägga dem för att slippa risken att behöva mocka ut i februari typ när man verkligen vill ha nyttan av bädden så man kan väl i princip säga att de precis har satt sig. I alla fall för dagen tycker jag tom att de är närapå lägre än när jag lade dem och då har jag ju ändå fått fylla på så gott som dagligen ända till kanske sista veckan!! Jag ser ju flera liggavtryck i varje box så jag vet att hästarna ligger ner en hel del på natten samt att de ofta fortf ligger alt. står och sträcker sig på morgonen när jag kommer, så visst trycks det ner mycket!! - hos mej i alla fall!!

Som en parentes frågade jag min totalt hästnovisa mor som var på besök häromdan och följde med till stallet när jag mockade om hon tyckte att där luktade men nej det tyckte hon inte "ja hö luktar det ju" (hon stod vid höbalarna) så inte behöver det lukta mer för att man har bädd inte!!

Senast ändrad:

Tror inte att alla passar att ha bädd till. Min foderhäst var en sådan gris i boxen, försökte med bädd och sen slutade jag men då fick jag köra in massvis med spån igen. Men under den sista tiden så hade jag bädd och det satte sig äntligen o då fortsatte jag med bädden, fyllde på så ofta det gick (nästan varje dag) så att han skulle stå torrt. Han vandrar runt samt är som ett vattenfall.
Mitt sto har funkat utmärkt att ha bädd till, är mkt torrare hos henne eftersom hon inte stökar till eller pinkar ner hela boxen.

Det kan ibland ta ett tag för hästen att förstå att bädd ska låtas vara. Jag satte in extra mkt spån (överdrivet mkt spån) till min foderhäst och det satte sig ganska snabbt och det blev inte dåligt efteråt. Men man får ju fylla på rätt mkt för att "hålla tempot" efter hur mkt han kissade.

Just ja, spånbädd åt båda. Hade halm med spån under till foderhästen men det kvittade egentligen.

Mest hygieniskt är ju att mocka bort allt varje dag. Hur bra man än anlägger bädden så kommer ändå amoniak förångas och stiga uppåt. På sikt är det skadligt för hovar och hästens andrningsorgan.

Har du belägg för detta?
Jag upplever att växelströ snarare ger långt MER ammoniaklukt i stallet än en korrekt anlagd torvbädd. Kalk eller stalosan hjälper ju också till mot ammoniaken. Bädden brinner dessutom på plats, så det luktar inte ens så farligt när den tas ut.

TS, har du försökt att BARA ha torven, så att den får packas innan du lägger halmen ovanpå? Vi har som uddatyp enbart torv, med löst lager på toppen, och det blir som sagt inte blött. Torven suger upp bra mycket mera än spån, så jag tror inte att det hjälper att byta bottenlagret. Problemet verkar vara att du inte får det att "sätta sig"?

Upplever som någon annan skrev också att hästarna ligger mera om de har permanentbäddar i stället för enbart spån.

Jag har vid två separata tillfällen 0 ppm ammoniak uppmått 2 cm ovanför bäddytan. Dvs ingen ammoniakavgång alls. Och ja det är mätt vid plusgrader (vid minusgrader kan ammoniak inte frigöras..)

När jag har haft halm till min häst har jag inte haft bädd. Det suger inte upp något vidare och jag tycker mest det blir blött och äckligt. Däremot med spån har jag haft något bäddliknande, mest för att hon rör om så mycket med spån så hon behöver en mindre "grund" så hon inte kan röra omkring allt det lösa. I boxen hon har nu kissar hon och skiter på (nästan) samma ställe, väldigt smidigt, bara att ta bort det blöta i hörnet och resten följer med :) Hon har vart en riktigt rörmaja förut...(rört om så dant att man har trott det vart en mindre tornardo som vart framme)
Men alla passar inte att ha bädd åt, tror man får kolla hur det ser ut på morgonen om de rör omkring mkt eller inte,och självklart är det en smaksak för den som mockar!
Förövrigt så tycker jag det luktar mer med halm. Spånet luktar inte så länge man sköter bädden ordentligt, tycker jag!

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 916
Senast: Fredag
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30