Bädd -passar alla?

Sv: Bädd -passar alla?

Fast enligt undersökningar gjorda och redovisade i jag tror genom LRF har halm högst uppsugningsförmåga av alla ströslag i förhållande till sin egen volym om än att det tar längst tid!!

Det var liksom det jag misstänkte. För det luktar oftast långt mycket mindre i stallar med bra bäddar än växelströ.

Stranger, halm kan möjligen suga upp mera men du får aldrig samma "kaka" som med torv. Med mera syre så luktar det mera.

Hmm jag säger inte att du har fel för jag har inga belägg för detta men min erfarenhet är att en bra halm bädd får den duktig "kaka" den också... och att man får ha löshalm uppepå själva kakan!!

Jag slängde just ur vår bädd av samma orsak.. Det luktar APA och hästarna drar runt det övre lagret så att det blöta kommer fram.
För att det ska vara luktfritt måste det blöta täckas och kalkas ju, men det funkar inte när skithästarna vältrar och har sig när de sover.
*suck*
Vi har haft spån i botten och halm, massor av halm, ovanpå.

Nu blir det daglig mockning i lösdriften istället :crazy:

Riktig bädd där man inte tar ut det blöta fungerar bara om man använder djupströbädd. och då handlar det om att rulla ut storbalar med halm nästan dagligen och det funkar inte i normala stall (det blir då för lågt till taket till slut).

Hoppas du fått lite hjälp på vägen!

Ja? Jag tyckte ju just det! Ska man hålla efter när man lämnar allt blir det ju AS mycket! Trodde inte man "fick" ta ut det blöta...

Hmm.. tack för tipset, då ska jag ge bädden en chans till :bow:

Jag har bädd till mina hästar. Använder flis/dus, det packar sig jätte bra och har inte släppt igenom ammoniak. Har inte kalkat botten på mina bäddar!
Strör upp ett tjockt lager först 20-30cm sedan vattnar jag den lätt för att den ska sätta sig fortare. Första dagarna hästarna stått inne har jag fått fylla på varje dag allt eftersom det packats, nu lägger jag in ca:150l dus i veckan.
Mockar bara ut bajset.
Ett av mina ston är en riktig gris och rörig, men den här bädden har funkat bra till henne. Blandar gärna runt bajset i det lösa lagret, men det packade har klarat sig bra.
Försökte ha halmbädd ett år men det drog hon runt och rörde ihop allt i. Har även haft kutterspån och mockat som vanligt men det revs oxå runt och stank!

Nu luktar det bra i stallet och man slipper själv att lukta ammoniak när man går därifrån!

Hehe, förra året när jag typ i december återigen misslyckats med halmbädden vräkte jag ut den ur lösdriften i två högar på var sida om ingången. (kunde inte annat pga snön..)
Tror ni inte de där dynghögarna snabbt blev tillplattade liggplatser som hästarna ääälskade att sova i? :crazy::eek:
Varmt och skönt + frisk luft :idea:

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 916
Senast: Fredag
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur