Bädd-fråga!

Sv: Bädd-fråga!

nån annan som haft hästar som förväxlat det för kraftfoder?

Jag har också varit inne på halmpellets till uteboxarna, men eftersom jag läst att vissa hästar gärna äter det så har jag valt att inte använda det eftersom ena hästen äter allt bara han är tillräckligt hungrig... Lägg till kolikkänslig så vågar jag inte ha halmpellets.

Men, jag har däremot börjat med hampaströ och är riktigt positivt överraskad.
Nu har jag 1 dm (frusen) torv underst och sen har jag strött ca 5 cm hampa över det och bäddarna är fasta men ändå mjuka/sviktande. Kisset rinner ner och hampan binder det rätt bra.
En annan fördel mot torv är att det är mycket ljusare i boxarna nu.

Nackdel är priset, 150 kr för en bal i samma strl som spån/torvbal. Men balarna är lättare (18kg) och enklare att hantera pga det. Nu har jag inte haft det så länge, men det går åt väldigt lite, ca 1 bal i veckan till två storhästar som står på vardera 12kvm box.
 
Sv: Bädd-fråga!

I år har jag en blandning av torv och halmpellets och det funkar kanon. Torven gör att ingen ammoniaklukt siger upp och pelletsen gör torven mindre klumpig men ändå stabilare och mer packad(svårt att förklara). Denna grundbädd står emot hästen snurrande och jag tar bara bort högar och ytligt blött, ibland lite extra när kissfläckarna blir soggiga och för blöta. Nu sista dagarna har jag provat slänga spån ovanpå och det verkar funka. (övriga i stallet kör spån så det är vad som finns hemma:(). Jag kommer antagligen köpa några fler halmpelletssäckar och spä på grundbädden med (City gross säljer easybedding :bump:). Men i korthet, torv och halmpellets är en kanonbra mix.

Det låter ju jättebra! Ska köpa hem lite torv o blanda i bädden. Tyvärr har inte "mitt" CityGross EasyBedding men får tag på det ganska lätt ändå.
Vad betalar du för en säck EasyBedding, om man får fråga?
 
Sv: Bädd-fråga!

strax under 60 kr, kommer inte ihåg exakt. Det blev lite dyrare per kg jämfört med Orrepellets, men då fick jag köra 4 mil enkel resa. Till city gross har jag fem km från stallet.
 
Sv: Bädd-fråga!

*kl*

första utvärderingen av halmpelletsen :)

la in tre säckar i varje box och strödde ut i spånet. Hästarna kom in och trodde de va i himmelriket och började äta friskt. Min gamling till den milda grad att han fick förstoppning. så just nu är jag inte jätteentusiastiks över halmpelletsarna :)

nån annan som haft hästar som förväxlat det för kraftfoder?

Jag vet en hel del veterinärer som rekommenderar folk att fodra sina feta hästar med halmpellets istället för kraftfoder...

Så det borde ju inte vara farligt att äta om det inte är jättemängder såklart och att hästarna dricker ordentligt men det gäller ju för allt foder och inte bara halmpellets...
 
Sv: Bädd-fråga!

Jag vet en hel del veterinärer som rekommenderar folk att fodra sina feta hästar med halmpellets istället för kraftfoder...

Så det borde ju inte vara farligt att äta om det inte är jättemängder såklart och att hästarna dricker ordentligt men det gäller ju för allt foder och inte bara halmpellets...

nej farligt att äta är det ju inte, det är ju bara halm :) det är väl mer så att jag inte vill riskera foderstrupsförstoppning på min gamling igen, han har lätt för det och behöver blött foder, han är såpass gammal att ahn inte längre är försökrad och all vet.vård blir dyr. Tydligen tyckte han att det var supergott dessuotm :)

ska fortsätta med halmpellets i unghästens box dock, men gamlinge får fortsätta med spån.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi ska äntligen bygga stall hemma och kommer att ha en inhyrning på helinackordering. Jag har alltid velat ha permanentbädd till mina...
2
Svar
30
· Visningar
6 111
Senast: Pancakes
·
E
Träning Har två frågor, tänkte att det var bättre att ställa båda här än att skapa två trådar :p Fråga 1: Mockade åt en stallkompis i dag...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: My Beauty
·
Hästvård För det första: Fördelar- resp. nackdelar med halm? Vilken sorts halm använder man helst till att strö med? Är det ett dyrt eller...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: gloom_
·
Utrustning Okej, så här är det: Vi har torvbädd till pållen men jag är osäker på om vi gör rätt. Jag tycker att folk har lite olika sätt att...
Svar
11
· Visningar
1 412
Senast: Qyenn97
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp