Bädd-fråga!

vanimelde

Trådstartare
har en funderning. har utestall och har de två åren jag haft det kört växelströ, alltså bytt allt det blöta och skiten varje dag. Dock har det varit knölit under vintern eftersom det fryser. Nu blev det ju jättekallt och det är ingen större ide att börja rota runt i spånet utan jag tar bara ut skiten och låter kisset ligga. bädden är i nuläget torr och fin. Frågan är:

kan jag anlägga permanentbädd trots att jag inte kalkat underst?

Har ett spåntäcke på ca 6 - 10 cm nu ( riktigt spån från ett sågverk, inte kutterspån) och funderar på om det funkar att kalka ovanpå det och sedan lägga på kutterspån eller torv?

är spånet ller torven bäst för det syftet?

tanken är ju att övergå till växelbädd till våren igen.

kom igen ni experter, vad kan jag göra?
 
Sv: Bädd-fråga!

Strö ett lager med Stallosan och fyll sen på med spån över. Ta sen bara ut skiten till vardags och strö på nytt spån. Om bädden blir för hög tar du bara undan det rena spånet, reducerar ner till ca 1 dm bädd, strör stallosan och sen på med spån igen. Funkar även om du väljer torv. Min erfarenhet är dock att torven dammar mycket om man inte vattnar den. Lite svårt nu på vintern då risken är att den fryser. Du kan även göra som jag beskrev och lägga halm uppe på din spångrund.
Bädd värmer bra.
 
Sv: Bädd-fråga!

tack för svaret!

ja jag gillar inte torv, hade det förra året och det dammade och frös om vartannat. Kör nog med spån. Men va bra, då kör jag på det.
 
Sv: Bädd-fråga!

Torv rekommenderas inte då det som sagt fryser och blir stenhårt. Däremot har jag ett annat tips: halmpellets!

Vi har helt och hållet gått över till halmpellets, dvs finhackad halm som pressats till pellets. I boxen trampas pelletsen sönder och bildar ett mycket fint underlag. Eftersom pelletsen är värmebehandlad, så är den väldigt torr och fryser därför inte (vi använder det i såväl varmstall som kallstall och ligghall). Det är lättmockat, så ströåtgången blir mindre och gödselstacken växer långsammare. Vi är otroligt nöjda och kommer aldrig gå tillbaks till något annat.
 
Sv: Bädd-fråga!

saken med halmpellets, som jag ocksa anvander, ar att man maste lagga in bra mkt mer an vad som ar rekommenderat av forsaljare.. tex jag blev sagd, oh 1 sack per kvadrat meter stall, ja det tackte knappt med 3 cm lager for mig.. sa jag dubblerade och aven la in 2 1.2 gang sa mkt som kvadraten sa och fick till slut en tjock badd.. dock jag har en gris och hennes maste ja lagga in 2 sackar i veckan..det blir dyrt men det ar enkelt att fluffa upp i forhallande till vanlig halm.. och jag kan inte anvanda span (kommunen brakar)..
Sa far man bara bra lager ar det varmt och skont..
 
Sv: Bädd-fråga!

Jag har testat två olika sorters halmpellets och jag måste säga att skillnaden i kvalitet är milsvid. Första sorten jag provade vet jag inte fabrikatet på men det var i alla fall 20 kg säckar och det var odrygt som skjutton. Den sorten jag har nu, Easybedding, är 15 kg säckar tror jag och är hur dryg som helst. Bädden bara växer och växer :)
 
Sv: Bädd-fråga!

saken med halmpellets, som jag ocksa anvander, ar att man maste lagga in bra mkt mer an vad som ar rekommenderat av forsaljare.. tex jag blev sagd, oh 1 sack per kvadrat meter stall, ja det tackte knappt med 3 cm lager for mig.. sa jag dubblerade och aven la in 2 1.2 gang sa mkt som kvadraten sa och fick till slut en tjock badd.. dock jag har en gris och hennes maste ja lagga in 2 sackar i veckan..det blir dyrt men det ar enkelt att fluffa upp i forhallande till vanlig halm.. och jag kan inte anvanda span (kommunen brakar)..
Sa far man bara bra lager ar det varmt och skont..

Precis, man får lägga in lite mer till att börja med, men sen tycker jag åtgången är väldigt liten. Vi fyller på ca 1 säck varannan vecka till 8 m2 box som nyttjas 10h/dygn av skötsamma islänningar.
 
Sv: Bädd-fråga!

men en fråga till er med halmpellets, som för övrigt låter toppen!
jag funderar här nu kring min egen bädd. har ju sågspån + kutterspån nu och funderar på att fylla på med halmpellets hädanefter. Men de säger att man ska vattna pelletsen när man lägger in den, men då blir ju spånet under oxå blött.. kan man lägga in det utan att vattna? faller det isär och gör det det ska ändå? vill ju inte ta ut det jag har.
 
Sv: Bädd-fråga!

men en fråga till er med halmpellets, som för övrigt låter toppen!
jag funderar här nu kring min egen bädd. har ju sågspån + kutterspån nu och funderar på att fylla på med halmpellets hädanefter. Men de säger att man ska vattna pelletsen när man lägger in den, men då blir ju spånet under oxå blött.. kan man lägga in det utan att vattna? faller det isär och gör det det ska ändå? vill ju inte ta ut det jag har.
Jag har inte vattnat på min och det funkar utmärkt ändå. Tar någon natt eller två och sedan är pelletsarna mosade. Jag byter inte heller tillbaka till något annat;)
 
Sv: Bädd-fråga!

hur mycket påfyllning lägger ni in?
Jag lägger in 12 säckar (15 kg) i en 9 kvm box och därefter ca 1 säck varannan vecka till den grisiga hästen. Till den renliga hästen lägger jag in en säck var tredje-var fjärde vecka. Bädden är ca 15 cm tjock och ganska packad. Jag mockar ut bajset och ytkisset varje dag och mockar ut allt kiss en gång i veckan. Inga hästar med kissmärken någonsin sedan jag började med halmpellets:D
 
Sv: Bädd-fråga!

När jag hade utebox till min dåvarande häst så hade jag spån och halmpellets blandat. Bädd och fyllde på både med halmpellets och spån (runt varannan gång) Jätte lätt mockat och perfekt underlag.
Grannen hade trov och det var bara en stor stenhård frusen klump och även med bara spån blev det fruset och klumpigt men med just halmpellets och spån blandat så frös det aldrig.
 
Sv: Bädd-fråga!

När jag hade utebox till min dåvarande häst så hade jag spån och halmpellets blandat. Bädd och fyllde på både med halmpellets och spån (runt varannan gång) Jätte lätt mockat och perfekt underlag.
Grannen hade trov och det var bara en stor stenhård frusen klump och även med bara spån blev det fruset och klumpigt men med just halmpellets och spån blandat så frös det aldrig.

ja förra året körde jag spån tills det tog slut i hela sverige *s* och efter det torv men vilken röra, fruset och helt omöjligt! aldrig mer :) kommer lägga in halmpellets över spånet nu och se vad som händer :)
 
Sv: Bädd-fråga!

Torven har den nackdelen att den fryser, men har i gengäld den fördelen att den binder kväve som annars hade avgått som ammoniak.

Spånet fryser inte men har den nackdelarna att inte binder kväve och tar aldeles för lång tid på sig att multna samtidigt som råspån kan avge fenoler och terpener som inte är nyttiga att inandas.

Har lagt djupströbäddar där vi har blandat torv och halm, det har funkat jättebra men då har vi aldrig nånsin kört växelströbädd av det utan vi har kört på helt renodlad djupströbädd som sprids på egen åker 1 ggr per år.
 
Sv: Bädd-fråga!

*kl*

första utvärderingen av halmpelletsen :)

la in tre säckar i varje box och strödde ut i spånet. Hästarna kom in och trodde de va i himmelriket och började äta friskt. Min gamling till den milda grad att han fick förstoppning. så just nu är jag inte jätteentusiastiks över halmpelletsarna :)

nån annan som haft hästar som förväxlat det för kraftfoder?
 
Sv: Bädd-fråga!

Min häst tvärnitade i boxdörren och trodde inte sina ögon. Han satte igång o glufsa men endast några tuggor sen spottade han ut med en förnärmad min.
 
Sv: Bädd-fråga!

Jag har en elvisp-wannabe till häst. Förra året körde jag torv som växelströbädd och sen spån men det blev svindyrt. Han kissar i bakre halvan av boxen, så lpngta mot kanten som en valack kan. Men sen när han rör runt så blir allt spån blött. Sen bytte jag till halmpellets och jag älskade att mocke. Det passade perfekt. Men det är drygt att fylla en box och hästen tokäter av pelletsen.

I år har jag en blandning av torv och halmpellets och det funkar kanon. Torven gör att ingen ammoniaklukt siger upp och pelletsen gör torven mindre klumpig men ändå stabilare och mer packad(svårt att förklara). Denna grundbädd står emot hästen snurrande och jag tar bara bort högar och ytligt blött, ibland lite extra när kissfläckarna blir soggiga och för blöta. Nu sista dagarna har jag provat slänga spån ovanpå och det verkar funka. (övriga i stallet kör spån så det är vad som finns hemma:(). Jag kommer antagligen köpa några fler halmpelletssäckar och spä på grundbädden med (City gross säljer easybedding :bump:). Men i korthet, torv och halmpellets är en kanonbra mix.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi ska äntligen bygga stall hemma och kommer att ha en inhyrning på helinackordering. Jag har alltid velat ha permanentbädd till mina...
2
Svar
30
· Visningar
6 111
Senast: Pancakes
·
E
Träning Har två frågor, tänkte att det var bättre att ställa båda här än att skapa två trådar :p Fråga 1: Mockade åt en stallkompis i dag...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: My Beauty
·
Hästvård För det första: Fördelar- resp. nackdelar med halm? Vilken sorts halm använder man helst till att strö med? Är det ett dyrt eller...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: gloom_
·
Utrustning Okej, så här är det: Vi har torvbädd till pållen men jag är osäker på om vi gör rätt. Jag tycker att folk har lite olika sätt att...
Svar
11
· Visningar
1 412
Senast: Qyenn97
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp